Dag 8: bij Castellane, Sentier des Siréniens.

Frankrijk, Castellane

Bij het opendoen van de gordijnen is het dik bewolkt en alles is buiten nat, het heeft flink geregend vannacht.
Even later regent het nog iets, maar daar blijft het dan ook bij voor vandaag.
De auto is er lekker door opgefrist.

Om 10 uur gaan wij naar de markt in Castellane, die bevindt zich op het centrale plein bij het gemeentehuis. Vandaag zijn er maar een stuk of 20 kramen met alleen levensmiddelen, zoals (beschimmelde) kazen, sterk geurende vleessoorten, olijven en tapenades, groente en fruit en een kippenboer die kippen van de gril verkoopt.
Wij kopen wat aardbeien, olijven en tomaten.
Op zaterdag schijnen er meer kramen te zijn, onder andere ook met kleding en huishoudelijke spullen. Komende zaterdag zullen wij er ook nog wel even naar toe gaan.

Het oude, centrale deel van het stadje is niet zo groot en wij vinden het leuk om door van die smalle achteraf straatjes te banjeren en op details te letten in de gevels, in raamkozijnen en de diverse soorten deurkloppers.
Op een paar plekken is in het stadje wat informatie te vinden over oude gebouwen. Zo lezen wij dat een huis boven een oude toegangspoort is gebouwd en de uitsparingen van een voormalige ophaalbrug nog te zien zijn in de gevel. Grappig dit soort informatie, anders loop je er gewoon langsheen.

Wij nemen een kijkje in de romaanse kerk Saint-Victor, die uit de 13de eeuw stamt.

Ook brengen wij een bezoekje aan de Eglise du Sacré-Coeur, deze kerk dateert uit het einde van de 19de eeuw.
Bij deze kerk vinden wij in een muur aan de achterzijde nog een geocache. Onze eerste deze vakantie.

Nadat wij thuis geluncht hebben, pakken wij de auto en gaan op pad om ergens te gaan wandelen.
Wij rijden een stukje naar het noorden via de Route Napoleon (D-4085) en slingeren ons tegen het bergmassief op. Vlak na de eerste bergpas (Col des Lèques) moeten wij zijn en slaan af een parkeerterrein op. Er staan meer auto's. Hier starten diverse wandelingen. Wij gaan de wandeling Sentier des Siréniens lopen, met een afstand van 2 kilometer (enkele reis) en waar 40 minuten voor vermeld staat. De wandeling is bewegwijzerd. Dit moet een mooie wandeling zijn, die af en toe best pittig kan zijn door het klimmen en dalen. Maar zeer de moeite waard, volgens de informatie op het internet.

Deze wandeling leidt naar fossielen van prehistorische zeekoeien. Dit schijnt een unieke plek in de wereld te zijn, vanwege de fossielen van plantenetende zeezoogdieren, de sirenen genoemd. Er zijn ribben, wervels, schedels en dergelijke te zien. Zo'n 35 miljoen jaar geleden moet dit gebied zee geweest zijn en nu is het een hoog gelegen kalksteenlandschap. Door erosie zijn deze botresten aan de oppervlakte gekomen.

De wandeling begint door golvend grasland, waar heel veel planten in allerlei kleuren staan te bloeien ... zo mooi. Daarna wordt het wandelpad stenig, met gebroken steen. Wij komen in een bos met veel naaldbomen, hier is het pad bosgrond. Het is stijgen en dalen en in de loop der tijd is veel grond tussen de boomwortels weggespoeld. Die wortels steken boven de grond uit en daardoor moeten wij goed opletten waar wij onze voeten neerzetten. Soms is het berggebied meer open en bestaat het pad weer uit gebroken steen. Er zijn een paar steile stukken waar men traptreden heeft aangelegd van grote, dikke houtblokken en twee maal ligt er een bruggetje over diepe afwateringsgeulen tussen de rotsen. Zo nu en dan komen wij een paar medewandelaars tegen.
En dan komen wij bij de vindplaats van de fossielen. De rots waar deze botresten in zitten heeft men afgeschermd met glazen panelen in een aluminium frame en er is een plankier/trap voor gebouwd. Het zal dan wel iets heel exclusiefs zijn voor paleontologen, maar zo heel spectaculair is het voor ons nou ook weer niet. Toch zijn er een stel goed bewaarde botten waar te nemen en ik heb getracht er iets van te fotograferen.
De wandeling mag dan intensief zijn, maar hij is grandioos om te doen. Werkelijk fantastisch zo in de ruige natuur.
Omdat wij regelmatig fotograferen, het stijgen veel inspanning kost en wij zo nu en dan even halthouden om onze hartslag tot rust te brengen, doen wij er heen en terug bij elkaar 2 uur en een kwartier over.

Op het parkeerterrein staan 2 Peugeots 3008, hier zien wij ze veel rijden. Ik vind het een prachtige auto.

Terug thuis is een koud biertje op ons terras wel heel erg lekker en smaken de vanmorgen op de markt gekochte olijven er ook lekker bij.
Aan het einde van de middag koelt het af, er is meer bewolking en wij gaan naar binnen. Wij doen zelfs onze lange broeken en vesten aan.
En 's avonds kijken wij weer naar een paar Nederlandse Tv-programma's.

Vandaag hebben wij 40 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 24 graden Celsius.
Bungalow op vakantiepark: Villa's du Verdon, Castellane, Frankrijk.

Hopelijk is er een verslag, dacht ik, want het is zo leuk om dit bij het ontbijt te lezen en te bekijken. Ha, ik heb geluk. Het is weer mooi en interessant. Waar is al dat water gebleven, dat hier stroomde? Water dat verdampt, komt terug op aarde, kan toch niet verdwijnen? Of wel, want tegenwoordig drogen nog steeds meren en zeeën op, die woestijn worden. Peugeots behoren ook naar mijn mening tot de mooiste moderne personenauto's. Grote dennen/sparrenappels zijn welkom voor mijn verzameling. Pa/Otto nam ze ook wel eens mee uit Zuid-Frankrijk. Salut.

Paul&Poeske&Poes 2022-05-28 08:20:30

Zeker prachtig daar. Ook die kerkjes zijn schattig. En de fossielen zijn wel erg appart. Weer bedankt voor het verslag en de foto's.

Els 2022-05-28 20:09:33

Prachtig wederom ... en die fossielen vind ik very cool ... Gaaf idee dat het ooit zee is geweest ... waarschijnlijk voor de omkering van de aardassen heb ik wel eens gehoord. Vind het een aannemelijke verklaring.