Dag 18, woensdag 25 september 2019, Lanzac en bezoek aan Beynac-et-Cazenac.

Frankrijk, Beynac-et-Cazenac

De dag begint met dikke bewolking, wind en regen. Er komen vandaag ook droge periodes voor, maar de buiïgheid blijft. Toch willen wij er weer op uit trekken, want wij hebben nog meer op ons te-doen-lijstje staan.

Als na het ontbijt de regen minder wordt gaan wij op pad naar de 37 kilometer verderop gelegen plaats Beynac-et-Cazenac, die aan de Dordognerivier ligt. Gewoonlijk Beynac genoemd, is dit ook weer één van de Les Plus Beaux Villages de France. Ook dit is weer een middeleeuws stadje, dat tegen een 150 meter hoge rots is opgebouwd en dat daar bovenop een uit de 12de eeuw daterend kasteel heeft staan, het Château de Beynac. Dit is één van de best bewaarde en meest authentieke kastelen in deze regio.

Onderweg wordt het steeds droger en als wij de auto geparkeerd hebben, is het helemaal droog en zien wij zelfs blauw aan de hemel en iets van de zon. Het is fris, maar toch lekker om iets te ondernemen.

Ook dit is weer een fotogeniek stadje met oude huizen en heel smalle, steile straatjes, die tegen de rots omhoog lopen. Het is flink klimmen. Er zijn leuke doorkijkjes, die een prachtig panorama over de vallei geven. Behalve het kasteel bovenop de rots, zijn er ook een stel restaurantjes en bij één daarvan spreekt het dagmenu ons wel aan, dat op een schoolbord bij de entree staat vermeld. Die schotel van restaurant La Taverne des Remparts bestaat uit eendenborstfilet met knoflooksaus, salade en frites. En dat smaakt ons voortreffelijk.

Na de lunch gaan wij het indrukwekkende kasteel bezoeken. Bij de entree betalen wij per persoon EUR 8,= en krijgen een folder in het Nederlands mee (niet geheel Nederlands, er staan ook wat stukjes Deense tekst in).
Er is hak- en breekwerk te horen, er staat een stijger en er rijdt een kleine graafmachine rond; men probeert het kasteel weer in volle glorie te herstellen.

In ons eigen tempo kunnen wij door het kasteel lopen en komen daarmee in diverse ruimten. Er zijn wat medebezoekers, maar het is niet druk. Het is een groot kasteel en hier gaan wij terug naar de tijden van de baronnen van Beynac, de Engelse koning Richard I Leeuwenhart en de Honderdjarige oorlog. Soms is het moeilijk voor te stellen dat er hier mensen gewoond en geleefd hebben, dat er oorlogen gevoerd werden en dat het kasteel daarbij de ene keer in Franse en de andere keer in Engelse handen was.

In de grote statenzaal hangen een stel oude wandkleden en er is een indrukwekkende schoorsteenmantel, aan een zijkant is een kleine huiskapel met nog originele fresco's uit de 15de eeuw.
Via een stenen draaitrap gaan wij naar boven en komen buiten achter de kantelen. Vanaf het kasteel zijn er prachtige uitzichten over het stadje, de vallei en de rivier. Gelukkig treffen wij het droog.
Ook nemen wij een kijkje in de kamer die eens toebehoorde aan Richard I Leeuwenhart.

Later gaan wij via een rechte stenen trap naar beneden en komen in de grote keuken. Er hangen een stel kruisbogen. Deze werden hoog opgehangen, zodat de pezen niet opgegeten zouden worden door de ratten. Aan de zijkanten van de tafels zitten gleuven, waarin men de zwaarden kon wegzetten.

Als wij vanuit de keuken door de deur naar buiten lopen is er een kleine ophaalbrug. Deze was bedoeld om het kasteel te beschermen. Met zijn dikke muren is het een majestueus vestingwerk.

Dit kasteel is in diverse filmproducties als decor gebruikt.

Als wij weer buiten staan zien wij dikke bewolking vanuit het westen naderbij komen en begint het zachtjes te regenen. Wij trekken onze jacks aan en terwijl wij via de steile straatjes naar beneden lopen, begint het harder te regenen. Het is oppassen geblazen niet uit te glijden, want de straatsteentjes zijn glad. In 10 minuten staan wij weer beneden en lopen naar de auto.

Het bezoek aan dit stadje en het kasteel vonden wij erg de moeite waard.

In Souillac kopen wij een brood voor de avondmaaltijd en daarna rijden wij terug naar huis.

Na het avondeten spelen wij nog weer een paar spelletjes rummikub en kijken wat Tv.

Vandaag hebben wij 80 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt en regen, 13 tot 19 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Ivanhoooooooo!!! Het kasteel is uit zijn tijd! Wat geweldig dat je op dezelfde stenen (ook die uitgesleten traptreden) hebt gelopen en in dezelfde ruimtes ben geweest als Richard Leeuwenhart. En ook hier denk ik weer, hoe hebben ze het bouwen van zo'n kasteel voor elkaar gekregen? Bovenop die rots, op die hoogte! Hoe donker en hoe koud zal het er binnen ook geweest zijn toen? Ook prachtig is het smeedwerk van de enorme scharnieren van die gefotografeerde kasteeldeur. Het zijn weer mooie foto's van dit oude stadje. Als je daar woont zul je wel niet zo gauw een fiets kopen, lijkt me. Als je daar op en neer moet ben je al blij als je geen pijn in je kuiten krijgt. En die boom op foto #4, die lijkt uit de muur te komen. Zal wel een zaadje geweest zijn dat in een voeg van het metselwerk heeft kunnen ontkiemen? Bijzonder. Groetjes!

Fredo 2019-10-14 07:27:53

Prachtige foto's weer ! Ik zou daar ook zeker wat pijn in de kuiten voor over hebben! Ik zie die ridders zo lopen in dat kasteel! Mooie plaatjes om de dag mee te beginnen!