Dag 1: van huis naar het appartement in Winterberg, Sauerland, Duitsland.

Nederland, Hilversum

Vandaag gaan wij voor 2 weken naar Duitsland, met onze eigen auto. De eerste week gaan wij doorbrengen in een appartement van Bergresort Winterberg van Roompot Vakantieparken in de plaats Winterberg in het Sauerland (in de deelstaat Noordrijn-Westfalen).
De tweede week gaan wij naar een bungalow in het vakantiepark Landal Salztal Paradies, in het Harzgebergte, van Landal GreenParks.

Niet wetende of jij de intro van dit verslag ook krijgt te lezen, hierbij de rechtstreekse link:
intro verslag.

Lieve groet, Rina en Marco.

• ----------------------------------------------------------------------------------

Hierbij ons dagverslag.
Onze route van vandaag gaat dus naar het Sauerland, te weten:
via Barneveld, Arnhem, grens met Duitsland bij Knauheide, ten noorden van Oberhausen, Bottrop, Dortmund, Olsberg, Winterberg.
Volgens Google-maps een afstand van 325 kilometer, waar een rijtijd van 3 uur en 40 minuten voor staat.

Om half twaalf vertrekken wij van huis en na 20 minuten hebben wij al een stop. Een bewuste stop, want vandaag is een speciale dag, het is onze 48-ste trouwdag en wij hebben besloten om vandaag eens koffie te nemen bij de Starbucks langs de snelweg A-1, bij Shell Station De Slaag. Dat is vlak voor de afslag naar Hoogland/ Amersfoort-West. Zo vaak zijn wij daar al langsgereden, maar nooit zijn wij er gestopt. Bij het binnenlopen van een Starbuckswinkel krijg ik altijd meteen een Amerikagevoel en dat herinnert mij aan al die mooie reizen die wij hebben gemaakt in dat land. Het blijkt een goed idee te zijn, want de koffie smaakt er voortreffelijk, zoals altijd in een winkel van dit bedrijf.
Op de parkeerplaats staat een fraaie Porsche, die ik op de foto zet.

Het verkeer rijdt goed door, soms is het wat drukker, vooral met vrachtverkeer en zeker in het Ruhrgebied, waar veel industrie is en grote steden liggen. De TomTom geeft op een gegeven moment een vertraging aan met 20 minuten oponthoud op de route in Duitsland, en wij maken gebruik van een alternatieve route, zodat wij daar geen last van hebben.

In het Sauerland is het landschap mooi glooiend, zijn er behoorlijk diepe dalen, groeien de heuvels uit tot bergen, zijn er uitgestrekte bossen en ligt er zo nu en dan een plaatsje in het groene landschap. In de weg liggen meerdere viaducten, die de dalen overspannen.

Omstreeks half vier parkeren wij de auto in de plaats Winterberg bij het toeristenbureau en halen wat informatieve folders over bezienswaardigheden in de omgeving van deze plaats. Vanaf vier uur zijn wij welkom bij ons appartement. Even later komen wij daar aan. Het Bergresort Winterberg bestaat uit 4 appartementengebouwen, B, C en D langs de weg, A ligt daar achter tegen de glooiing op.

Er is geen echte receptie, tussen de gebouwen B en C staat een informatiebord en zijn er een stel sleutelkastjes. Volgens de gegevens van Roompot zouden wij daar de informatie vinden voor ons verblijf en de sleutel van het appartement. Er is echter een dame aanwezig die ons de sleutel overhandigt, met ons meeloopt naar ons appartement en ons verder wat info verstrekt. In gebouw B is appartement 6 voor ons. Dat is in het meest linkse gebouw van de drie langs de weg. Bij reservering hadden wij voor dit appartement gekozen. Voor de auto is er per appartement een parkeerplaats langs de straat. Er staan veel Nederlandse auto's. De ingang van het gebouw is aan de achterzijde en ligt iets hoger in het landschap, op de hoogte van de eerste etage. Via een pad met geïntegreerde trappen is het dus even lopen naar de ingang en omdat wij op de tweede etage zitten, moeten wij binnen ook nog een trap op.
Het gebouw en het appartement zien er keurig uit, het is schoon, de keuken is compleet ingericht en vanaf ons balkon hebben wij een fraai uitzicht over de omgeving; wij zijn helemaal blij.
Na onze spullen binnengebracht te hebben rijden wij naar de Lidl, die op een paar autominuten afstand ligt, en doen wat boodschappen.

Na die thuis gebracht te hebben, rijden wij naar het centrum om te gaan eten in één van de vele restaurants. Wij kiezen voor het restaurant 'Alt Amsterdamer Stuben' in het 'Central Hotel'. Een prachtig groot hotelgebouw met geraniums aan de gevel. Erg druk is het niet in het stadje, de auto kunnen wij voor de deur kwijt. Er is een buitenterras en omdat het al frisser begint te worden, heeft men daar warmtelampen aangedaan, dat maakt het buitenzitten wel zo behaaglijk.
Men heeft een uitgebreide menukaart en het eten dat wij langs zien komen, ziet er goed uit. Beide hebben wij wel zin in een 'Spätzle'-pannetje met spekblokjes en uien, daarover gesmolten kaas en daarbij een bordje met gemengde salade. Rina drinkt een bier en ik een glas rosé. Het smaakt ons voortreffelijk.
(Spätzle is een soort pasta die vooral gegeten wordt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.)

Inmiddels is het al schemerig geworden als wij terug huiswaarts gaan.
De WiFi werkt redelijk in het appartement, maar is toch niet helemaal stabiel, soms valt die een tijdje weg.
Wij maken de bedden op met de lakenpakketten die beschikbaar zijn en kruipen niet al te laat onder de dekbedden. De bedden liggen goed.

Vandaag hebben wij 350 kilometer gereden.
Het weer: zon/half-bewolkt, tot 25 graden Celsius.
Verblijf: appartement van Bergresort Winterberg, Sauerland.

Jaaaa, daar gaan ze weer. Lieve pap en mam genieten er maar weer lekker van. Dan kunnen wij genieten van jullie avonturen en vergapen aan de mooie foto's.

Vincent 2022-09-13 08:50:12

Hoera..... En wij mogen weer ff mee genieten van al dat moois dat jullie gaan beleven.... Net alsof wij ook op vakantie zijn... En Duitsland is weer eens wat anders... Veel plezier.

Bernardina 2022-09-13 10:06:27

Happy Anniversary! 🥂 48 Jaar?! No way! Vast veel plezier in Duitsland!

Annelies 2022-09-14 03:00:45

Gisterochtend werd ik wakker, en bedacht ik -misschien krijgen we weer reisverslagen-, leuk. Jullie zijn gelukvogels, met al die variatie in het leven. De Porsche is een speciale uitgave, gespoten/beplakt in de Martini-kleuren van de Porsche 917, waarmee de Nederlander Gijs van Lennep met de Oostenrijker Helmut Marko (nu nog actief bij Red Bull, de man die Max Verstappen in de F1 bracht) de 24-uur van Le Mans wonnen, in 1971. Vandaar de namen en het racenummer op de deuren. Het zal wel een 50-jarig jubileum exemplaar zijn. Veel plezier verder, bij elk ontbijt hoop ik meer te lezen en te bekijken. Groet van Paul en de poesen.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-14 07:38:08

Leuk! Duitsland is een heerlijke vakantiebestemming. Dank voor het verslag en de foto's. Auf wiedersehen und bis zum nächsten Mal. F.

Fredo. 2022-09-14 07:57:15

Zo schattig die huisjes. Ziet er allemaal prachtig uit.