Dag 8: in Cadzand-Bad.

Nederland, Cadzand-Bad

Vandaag blijven wij dicht bij huis, dus het wordt geen lang verslag.
Het is prachtig weer, wat boffen wij toch.
De achterdeur staat open en wij lopen wat in en uit, Rina leest in de achtertuin, ik werk aan het verslag van gisteren, ons bezoek aan Gent.

Wij maken een wandeling door het vakantiepark. Er staan huisjes in diverse uitvoeringen, een paar hebben zonnepanelen op het dak. Wij denken dat niet alle huizen verhuurd worden door Roompot, maar dat er ook privéhuizen zijn. Ze zijn wel allemaal keurig wit geschilderd, alsof dat onlangs is gebeurd. En allemaal hebben ze grote, goed onderhouden tuinen. In het park is in het midden een grote waterpartij. Er zijn een paar landtogen waar de huisjes op staan. Tussen sommige delen zijn bruggen over het water aangelegd. Het is heel uitgestrekt. Het ziet er allemaal heel netjes uit.

Tweede helft middag lopen wij naar het strand bij paviljoen 'De Piraat'. Er zijn meer mensen aan de wandel, ook zitten en liggen er mensen op het strand. Het is zeker niet druk. Bij de jachthaven lopen wij de noordelijke havenpier op. Er varen een zeilboot en een Zodiac binnen. Op zee varen in de verte grote vrachtschepen langs.

Aan de kop van de haven kijken wij even bij het standbeeld van de 'Sluuswachter', die hier vanaf de dijk naar de jachthaven en de Noordzee staat te kijken. Het standbeeld herdenkt de sluiswachters, die hier voordat er een automatisch bediend gemaal was, de sluisdeuren moesten bedienen van het uitwateringskanaal. Bij hoog zeewater moesten zij de sluisdeuren sluiten om het achterland van Cadzand te beschermen tegen het binnenstromende zeewater. Omgekeerd moesten zij bij eb de sluisdeuren weer openen, zodat het water dat uit de velden onder zeeniveau gepompt werd, via het uitwateringskanaal naar open zee kon lopen.

Vlakbij de haven, aan het einde van de boulevard, heeft men tegen een oplopend duin een groot hellend plein aangelegd, bestaande uit houten planken. Hier loopt een wandelpad overheen, de “Walk of Freedom”, met ingelegde en gegraveerde stalen borden in de vloer en de wand. Een monument ter herdenking en herinnering aan de 'Vrede in de Wereld'.

Op de boulevard is het gezellig druk en de terrasjes zijn lang niet overvol.
Zo lopen wij terug naar huis.

Temperatuur vandaag: 23 graden.
Gelopen vandaag: ruim 6 kilometer.

Ook leuk. Gewoon lekker even thuisblijven. Met dat mooie weer is dat geen straf. En als ik die havenhoofden zie is het net of ik in Harlingen ben. 😀 Grtzzzz!

Fredo. 2023-09-16 20:18:13

Het ziet er daar inderdaad allemaal piekfijn uit. Maar moet het niet zo zijn: ..., zodat het water dat in de velden boven zeeniveau (eb) stond, via het uitwateringkanaal naar open zee kon lopen (zie plaquette). Er werd toen immers niets gepompt.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-17 08:52:02

Toch nog 6 km gelopen......

Bernardina 2023-09-17 10:50:59

PS Het zal zo zijn dat windmolens het water uit laaggelegen velden naar het hoger gelegen uitwateringkanaal pompten, waarna het water bij eb geloosd kon worden door de sluisdeuren te openen. Dit bedacht ik zo na een nachtje slapen.