Dag 6: in Winterberg - naar het Galileo-Park in Lennestadt.

Duitsland, Winterberg

Als eerste dank ik iedereen hartelijk die wel eens een reactie achterlaat op mijn schrijfsels, dat waardeer ik enorm. En Rina ook.

Vandaag gaan wij naar het Galileo-Park, in de Sauerland Pyramiden, bij de plaats Lennestadt. Dat ligt circa drie kwartier rijden ten westen van Winterberg.

Tot het park behoren 4 grote en 1 kleine piramiden, 3 staan buiten het park. Ook is er een grote zeecontainer omgebouwd tot infocenter over dreigingen vanuit de ruimte, zoals een komeet- of meteorietinslag. In het bijzonder betreft het informatie over de Toengoeska-explosie. Een enorme explosie, die op 30 juni 1908 plaatsvond in Siberië en waarbij in een omtrek van 30 tot 40 kilometer bomen aan de basis van de stam afbraken. Over de oorzaak van de explosie wordt nog veel gespeculeerd, mede omdat deze in een zeer afgelegen gebied plaatsvond; de meest geaccepteerde verklaring is de ontploffing van een meteoor of komeet op circa 8 kilometer boven het aardoppervlak.

Het restaurant stelt nu niet veel voor, er kan iets warms en iets kouds te drinken gekocht worden en als eten, iets van een pizzapunt. Ik kan mij voorstellen, dat dat in deze setting dan iets uit de diepvries/magnetron zal zijn. In ieder geval niet iets om gezellig voor te gaan zitten aan 1 van de 2 tafeltjes binnen bij de kaartverkoop. De 2de verdieping van deze entree-piramide behoort ook tot het restaurant, maar omdat er nu weinig bezoekers zijn, is dat deel gesloten.

Er zijn nog een paar bezoekers, groot is het park niet. Het is wel aardig, niet hoogdravend, leuker/leerzamer voor kinderen (er zijn allerlei doe-dingen), maar wij hebben toch wel plezier. De robot Digi is leuk, je kan even met hem communiceren door een vraag- en antwoordspelletje te spelen.

Eén van de bovenverdiepingen van een piramide is gewijd aan buitenaards leven, met de vraag als titel: 'Allein im Universum?'
Daar heeft men wel iets aardigs van weten te maken. Daar laat men iets zien over Egypte, de Nazca-lijnen in Peru en de UFO-crash in de staat New Mexico bij de plaats Roswell in de VS. Ook heeft men er iets gebouwd als futuristisch ruimteschip met raar uitgedoste mensfiguren. Ach het is grappig en doet ons denken aan het boek van Erich von Däniken, 'Waren de goden kosmonauten'.

Wat ik niet goed begrijp is waarom er ook een binnen/buitenverblijf is voor neusberen en een kooi/binnenverblijf voor ringstaartmaki's. Misschien om het bezoek voor kinderen aantrekkelijker te maken, maar ik vind dit dierentuingebeuren er niet bij horen. De neusberen waren trouwens niet zichtbaar, zij lagen vermoedelijk binnen te slapen.
Wij hadden van dit park meer verwacht, het is allemaal wat simplistisch voorgesteld, maar daardoor voor de jeugd vermoedelijk beter begrijpbaar.

Naast dit park staan gebouwen en een schachttoren van een oude mijn, vermoedelijk ook iets om te kunnen bezoeken, maar nu lijkt het gesloten.
EDIT: door even te Googlen blijkt dit het 'Bergbaumuseum Siciliaschacht' te zijn. In vroeger tijden heeft men hier onder andere zwavel, zink en bariet uit de grond gehaald. In 1992 eindigde de ertsproductie als gevolg van uitputting van economisch winbare reserves.
Er is een website over dit museum met meer informatie en afbeeldingen. Het museum is alleen op zondagmiddag geopend (stand september 2022).

Na het bezoek aan de piramides gaan wij op zoek naar ergens een restaurant in het stadje, maar het is overal uitgestorven. Op zaterdagmiddag zijn in Duitsland de winkels gesloten voor het weekend. Onderweg komen wij door kleine plaatsjes, waar wij ook niet iets gezelligs vinden, overal is het stil.
Dan gaan wij maar terug naar Winterberg, naar huis.

Wel zoeken en vinden wij onderweg nog 2 geocaches. Dat blijft een leuke bezigheid.
Bij een boerderij staat de stal open en kijken wij even vanaf de straat naar de koeien die binnen staan.

Vandaag hebben wij 97 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, zon, tot 6 graden Celsius.
Verblijf: appartement van Bergresort Winterberg, Sauerland.

De diertjes en die bijzondere alien zijn erg leuk.!!!

Bernardina 2022-09-18 15:50:32

Inderdaad niet zo bizonder, maar een serie piramides bij elkaar is altijd een mooi gezicht. Piramides schijnen een conserverende eigenschap te hebben, dus wellicht heel gezond om in te wonen. De piramides in Egypte zijn waarschijnlijk gebouwd met buitenaardse hulp. Dank&Groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-19 08:20:20

Marco, ik vind jou foto bij Yoda toch het leukste. Die ringstaart maki is ook super schattig.