Dag 9: bezoek aan de Reichsburg Cochem.

Duitsland, Ediger-Eller

Wij boffen toch maar met het mooie weer, het zonnetje lacht ons alweer toe.
Vandaag staat op het programma om de Reichsburg Cochem te gaan bezoeken, de beeldbepalende rijksburcht uit het jaar 1000, die 100 meter boven de stad op een rots staat.
Met de auto rijden wij naar de parkeergarage in het centrum van Cochem. Te voet lopen wij naar het busstation bij het toeristenbureau en stappen in de daar al gereedstaande shuttlebus, die ons in 10 minuten voor een deel tegen de berg op brengt. Wij zijn niet de enigen, het busje is nagenoeg vol en in de burcht zijn er best veel mensen, maar het is goed te overzien. Het laatste stuk naar de ingang van de burcht lopen wij tegen de steile weg op.
Aan meerdere hekjes en hekwerken hangen ook hier liefdesslotjes, het wereldwijde symbool voor eeuwige liefde.

In de burcht is een museum gevestigd. In de periode februari tot november worden er rondleidingen gegeven om de burcht te bezichtigen. De burcht beschikt over 50 ruimten, waarvan er tijdens een rondleiding 7 kunnen worden bezocht. De ruimten van de burcht zijn in de stijl van de neorenaissance en neobarok ingericht en bevatten talloze waardevolle meubelstukken, tapijten, schilderijen en historische kachelovens.

Bij de entree kopen wij kaartjes aan de kassa en kunnen direct mee met de Duitstalige rondleiding, die door gids Ursula wordt gegeven. Wij maken deel uit van een groep van 26 personen. Er wordt van alles verteld over de geschiedenis van de burcht en over de inrichting. Het is erg interessant en leuk om dit te bezoeken.
De rondleiding duurt circa 40 minuten en levert heel veel foto's op, van zowel R als M. (En omdat ik moeilijk kan kiezen, zijn het er veel.)
Na de rondleiding genieten wij van een snee brood met worstjes en een glas wijn op het overdekte terras. Wij zitten mooi, want kijken uit op Cochem en de Moezel.

Wij gaan niet met de shuttlebus mee terug, maar lopen de berg af en komen in de winkelstraten van Cochem. Onderweg komen wij langs een paar pensions / hotels en het is overal 'wijnen - wijnen - wijnen!'

In het gebouw van de parkeergarage bevindt zich een oude mosterdmolen en die is te bezichtigen. Wij doen geen rondtoer, maar lopen wel even de entree met winkel binnen. Men kan hier mosterd in veel smaken proeven, men heeft onder ander soorten met curry, cayenne, knoflook en diverse fruitsoorten.
Het is er druk en de potjes mosterd zijn schrikbarend duur.

Terug bij de auto besluiten wij om naar Ediger-Eller te rijden om daar bij Eiscafé Dolomiti heerlijk aan de apfelstrudel met vanille-ijs en slagroom te gaan, lekker buiten gezeten op het terras. Het smaakt ons voortreffelijk.

Als wij in de namiddag weer thuis zijn, gaat Rina in de tuin in de zon zitten lezen en ik vermaak me wel met het verslag en de foto's.

Vandaag gereden: 50 kilometer.
Het weer: zonnig; temperatuur tot 22 graden C.

Prachtige foto’s en geschiedenis en wat een mooi weer steeds! Zo blij voor jullie. En oh, die appeltaart zag er zoooo lekker uit! 😋😋😋

Annelies 2023-05-31 13:48:55

Wat zien jullie toch prachtige dingen. En zo veel geschiedenis. Heel interessant allemaal.

Els 2023-05-31 23:36:33

Wat geweldig dat jij, Marco, weer zo goed loopt. Heel mooi, die burcht. Leuk om die zo uitgebreid gefotografeerd te zien. Wat een geluk met dat mooie weer. En inderdaad, een mooie auto. :-)

Fredo. 2023-06-01 09:11:07

Leuk om zo toerist te spelen. Hoeveel mensen hebben wel aan zo'n burcht gewerkt. Wat een vreselijke vent staat er afgebeeld links op foto 38.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-06-01 15:04:39

Prachtig kasteel.... En die deuren en toegangspoorten.... Zeeer stabiel met ijzeren beslag.... Ze konden er wat van vroeger.... Oh, ik zie dat Marco wel zo,n harnas wil passen... :-D Leuk jullie weerspiegeld in de ijsmachine Und am Ende schon wieder ein Apfelstrudel.???