Dag 11: in Bad Sachsa (Harz) - naar Wernigerode.

Duitsland, Bad Sachsa

Ook vandaag gaat het een dag met mooi weer worden, de hemel is blauw en er zijn een paar lieflijke wolkjes.

Vandaag rijden wij net als gisteren naar de noordzijde van het Harzgebergte, en dan nu naar de plaats Wernigerode, die aan de voet ligt van de Brocken, met een hoogte van 1.141 meter de hoogste berg van de Harz. Ook dit is een stad met veel vakwerkhuizen. Het prachtige stadhuis werd waarschijnlijk in de dertiende eeuw gebouwd. Het wordt gerekend tot de mooiste stadhuizen van Europa. De modelbouwfirma Vollmer heeft een stadhuis in zijn assortiment gehad dat hier op leek, als bouwmodel voor bij de modelspoorbaan. Ik heb er een foto van opgezocht op het internet.

Bezienswaardig is vooral het kasteel van Wernigerode, dat hoog boven de stad uittorent. Het kasteel kan bezichtigd worden en biedt de bezoeker een blik in de leefwijze van de Duitse adel en wetenswaardigheden over de graven en vorsten die ruim 800 jaar Wernigerode bestuurden.

Vanuit Wernigerode vertrekt de 'Harzquerbahn', één van de smalspoorwegen dwars door de Harz waarop stoomtreinen hun diensten draaien. Vanuit Wernigerode kan ook de top van de Brocken per spoor bereikt worden met de 'Brockenbahn'. Als liefhebber van stoomlocomotieven heb ik het plan om bij één of beide stations van de stad te gaan kijken, in de hoop iets te kunnen zien van de stoomtreinen. Ze rijden dagelijks een aantal keren heen en weer en ik heb een folder met vertrek- en aankomsttijden, dus ik kan het redelijk in de gaten houden wanneer de treinen op de stations zijn. Wij zouden ook een rit met zo'n trein kunnen maken, maar dat is niet mijn doel, het gaat mij om het zien er van.

Wij rijden een andere weg door het Harzgebergte dan gisteren. Ook nu zien wij weer veel dode sparrenbomen en houtkap in de hoger gelegen gebieden.

Zo nu en dan kruist de weg een spoorbaan. Opeens zien wij bij een spoorovergang een stel mensen staan met hun camera's in de aanslag, hier staat dus iets te gebeuren. De auto is snel neergezet en even later komt de stoomtrein die van de Brocken komt langsgereden. Dat is nog eens een tref, dat wij precies op het juiste moment hier langsrijden. Wij blijken vlakbij het station van het plaatsje Drei Annen Hohne te zijn en daar stopt de trein om de locomotief om te rangeren, waarna de trein opnieuw naar de Brocken zal vertrekken. In de buurt van het station is een groot parkeerterrein, wij zetten de auto neer en lopen naar het station. Hier kunnen wij de trein, waarvan de locomotief water staat in te nemen, nog een tijdje zien staan puffen, voordat hij opnieuw vertrekt.
Bij de parkeerplaats aangekomen worden de spoorbomen gesloten en komt er nog een stoomtrein aan.
Wat een machtig schouwspel is dit, ik vind dat zo mooi die oude techniek, die hier nog zo springlevend blijkt te zijn. Nu hoef ik niet direct meer naar een station om iets van de stoomtractie te zien, mijn honger daarnaar is gestild.

Bij een hotel in Wernigerode staan mooie houtsculpturen, ik zet er een stel op de foto.

In Wernigerode aangekomen, bezoeken wij het oude centrum en zien ook hier weer de vele vakwerkhuizen. Het is gezellig druk op straat. Op het marktplein voor het raadhuis wordt een milieumarkt gehouden, daardoor is het er wat lastig fotograferen.
Later ontdek ik dat er een webcam gericht staat op het stadhuis. Leuk om even te kijken. Zie laatste foto.
(https://www.wernigerode-tourismus.de/sehen/webcams/webcam-marktplatz/ )

Om de trek te stillen gaan wij bij het 'Schlemmercafé Sachsen-Anhalt' lekker lunchen met belegde broodjes en hete chocoladedrank.

Verder lopend zien wij opeens een oude bromfiets staan, een Schwalbe. Ik kende het merk niet, maar de Schwalbe werd in de Simsonfabriek in het plaatsje Suhl in de DDR vervaardigd.
<< DDR staat voor de Duitse Democratische Republiek (in Duits: Deutsche Demokratische Republik, DDR), ook wel Oost-Duitsland genoemd. >>

Het op een heuvel gelegen kasteel Wernigerode willen wij gaan bezoeken. Zin om naar boven te lopen hebben wij niet en kiezen voor het gemak, en de lol, het gele toeristentreintje de 'Bimmelbahn'. Het startpunt ligt achter het stadhuis en het vertrekt om de 20 minuten. Met ons gaan nog een paar mensen mee naar boven, maar het treintje is nagenoeg leeg. Na een klein kwartier hotse-botsen vanwege de slechte staat van de weg naar boven en het lichte gewicht van de 2 nagenoeg lege karretjes, komen wij tot vlakbij de entree van het kasteel. Nu nog een paar stevige trappen op.

Een eerste kasteelcomplex werd gebouwd aan het begin van de 12e eeuw. In de loop van de geschiedenis zijn er een aantal diepgaande veranderingen geweest. Het kasteel kreeg zijn huidige vorm aan het einde van de 19e eeuw. De bezoekers kunnen over 2 etages lopen. Binnen fotograferen en filmen mag jammer genoeg niet. In ongeveer 50 origineel ingerichte kamers worden de woonvertrekken van de Duitse adel, de geschiedenis van het Tweede Duitse Rijk en de familie Stolberg-Wernigerode getoond. Als je wil, is er veel informatie in de diverse vertrekken te lezen tijdens het bezoek. Wij hebben wel eens vaker een oude burcht of kasteel bezocht, maar ook dit is weer interessant om te zien.

Na het bezoek rijden wij met de 'Bimmelbahn' terug naar het opstappunt bij het raadhuis. Nu zitten wij helemaal alleen in het treintje.

Na nog wat rondgekeken te hebben gaan wij terug naar de auto, die niet ver vanaf het station geparkeerd staat. Onze route komt langs het station en daar zien wij grote rookpluimen, ook hier staan een paar mensen met camera's in de aanslag tegen een hek aan te leunen. Wij kunnen de auto makkelijk kwijt en gaan ook aan het hek staan kijken. Er staan 2 stoomlocomotieven onder stoom, klaar om te vertrekken. Na een paar minuten vertrekt de eerste trein, prachtig om te zien. Op het vertrek van de tweede wachten wij niet.

Bij het spoor staan ook 2 Trabant auto's, één heeft de motorkap open staan. Ook weer leuk om deze oude modellen te zien.
<< Een Trabant is de merknaam van een serie automodellen uit een Oost-Duitse autofabriek. De fabriek is in 1991 gesloten. De auto's zijn nog altijd populair. >>

Na een vlotte rit door de Harz komen wij weer thuis in Bad Sachsa.

Vandaag hebben wij 103 kilometer gereden.
Het weer: zonnig, tot 17 graden Celsius.
Verblijf: bungalow in Landal Salztal Paradies van Landal GreenParks, in Bad Sachsa in het Harzgebergte.

Alweer een mooie stad. Als jullie nog een keer naar het stadhuis gaan, kunnen we jullie zien lopen via de web-cam. Mooi station ook in Drei-Annen-Hohne. En de locs zien er piekfijn uit. Heerlijk om zo toerist te spelen. Wellicht was er trammelant met de Trabant. Dank&Groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-24 09:48:30

Prachtige foto’s weer van zoveel mooie gebouwen, etc. Volgens mij was jij helemaal in je element met dat trein gebeuren! 😊 Wellicht inspiratie opgedaan voor je eigen treinbaan! 😉

Annelies 2022-09-24 13:55:08

Die draak is helemaal Vet Cool.!!! past precies in deze michaelstijd,!! ( verhaal Joris en de draak).Geweldig mooi die oude treinen.!!!

Bernardina 2022-09-26 17:26:23

Wat leuk die oude treintjes. En wat een lelijke heks.😁