Dag 3: naar Sluis en zonsondergang aan het strand.

Nederland, Cadzand-Bad

Het is warm in huis, 27 graden geeft de thermometer aan. De zon is ook al op en het is even lekker om de ramen en deuren open te hebben, maar snel wordt het buiten ook al warm en doen wij alles maar weer dicht. Het beloofd een hete dag te worden met zo'n 32 graden. Wat ga je dan doen als je in een badplaats aan zee bent?
Menigeen zal denken: lekker naar het strand en de zee. Nou zijn wij niet van die strandliggers en een hele dag aan zee zien wij niet zo zitten. Er staat ook geen wind, dus een verkoelend briesje is er ook niet. Het wordt een bezoek aan het vestingstadje Sluis, wij gaan er met de auto naar toe. Het ligt op een afstand van circa 12 kilometer.

En met de gedachte om daar naar toe te gaan, zijn wij niet de enigen, want het is er gezellig druk. Het stadje heeft een groot winkelbestand en op zondag is bijna alles in het centrum open. Om ons heen horen wij weer vele talen uit onze buurlanden en aan de autonummerplaten te zien, zijn de Nederlanders in de minderheid.

Het is een leuk stadje met onder andere veel restaurants met terrasjes, die ondanks de hitte druk bezocht worden. Overal heeft men prachtig bloeiende plantenbakken staan en hangen, het ziet er verzorgd uit. De Damse Vaart (kanaal tussen Sluis en Brugge) loopt tot in het centrum door, er is een fontein en daar zien wij een standbeeld van Johan Hendrik van Dale (Sluis, 15 februari 1828 – 19 mei 1872), de Nederlandse onderwijzer, archivaris in Sluis en woordenboekenmaker. Van Dale is vooral bekend als naamgever van het Groot woordenboek der Nederlandse taal, beter bekend als de Dikke Van Dale.
  • --------------------------------

In de geschiedenis is Sluis een heel belangrijke stad geweest. Hierbij een paar feiten. (Voor de geïnteresseerde is er meer informatie te vinden in de Wikipedia.)

De stad heeft haar ontstaan te danken aan het verzanden van het Zwin. Hierdoor werd de rechtstreekse verbinding van de belangrijke handelsstad Brugge met de zee geblokkeerd en werd Sluis de belangrijkste voorhaven van Brugge. In 1290 kreeg het dorp al stadsrechten en door haar strategische ligging werd de stad in 1382 een vestingstad.
Er heeft een kasteel gestaan, er zijn diverse zeeslagen geweest, er was scheepsverkeer met de Duitse Hanze, en handelsschepen uit de Italiaanse en Spaans-Portugese havens deden regelmatig het stadje aan. Vroeger was hier een haven, maar scheepvaart is al lang niet meer mogelijk.
Ook tijdens de Tachtigjarige Oorlog speelde Sluis een belangrijke rol als vestingstad. Het is een tijdje door de Spanjaarden bezet geweest.
In 1944 is het grotendeels verwoest. Ook het unieke Belfort is toen volledig verwoest. Het centrum is echter weer opgebouwd en de omwalling is intact gebleven.
De grootste blikvanger van Sluis is het stadhuis, dat als enige in Nederland is voorzien van een belfort, een versterkte toren met vier hoektorentjes. Het stadhuis werd in 1390 als symbool van de stedelijke vrijheid gebouwd naar het voorbeeld van de belforten in Gent en Brugge. In 1944 liep het gebouw zware schade op, waarna het in 1956 werd herbouwd.
De toren (142 treden) biedt een weids uitzicht over het Zeeuws landschap.
  • ----------------------------------

Voor de lunch nemen wij plaats op het overdekte terras van restaurant 't Zwin. Het is er goed druk, het eten smaakt heerlijk.

Als wij verder door het stadje lopen, komen wij bij het stadhuis met het belfort. Om wat van de geschiedenis van dit stadje aan de weet te komen bezoeken wij het Museum het Belfort. Fijn is dat het binnen heerlijk koel is. Het stadhuis bestaat uit 3 verdiepingen en een kelder, die wij allemaal bezoeken. Rina beklimt ook nog de smalle wenteltrap in de toren en kijk van bovenaf over de stad en de omgeving uit.

Wij beginnen in de Raadskelder van het Belfort, waar nu een tentoonstelling is met werken van Wim Hofman, een Nederlands kinderboekenschrijver, dichter en illustrator.
Hierna gaan wij met de lift naar de derde verdieping.
Op de derde verdieping is er van alles aan de weet te komen over J.H. van Dale, de schoolmeester en stadsarchivaris, en over woorden, taal en dialecten. Vanaf hier kan men de toren beklimmen.
Op de tweede verdieping wordt de geschiedenis van Sluis op een interactieve manier gepresenteerd met films, voorwerpen en afbeeldingen. Hier bevindt zich ook de Burgermeesterskamer, een kostbaar versierde pronkzaal, met goudleerbehang en fraai Vlaams en Zeeuws meubilair uit de 17de-19de eeuw.
Op de begane grond is de Raadzaal, die versierd is met wapenschilden en balkdecoraties. Bovendien hangen er schilderijen uit de 17de en 18de eeuw.
Het is een interessant bezoek.

Omdat wij een aantal boodschappen nodig hebben, gaan wij naar de Jumbo supermarkt.
Daarna gaan wij terug naar ons huis in Cadzand-Bad.

Vanwege de hitte houden wij alles gesloten, binnen loopt de temperatuur op tot 27,5 graden. Het is plakkerig weer.

Het avondeten doen wij thuis. Daarna stappen wij op de fiets en rijden naar het strand bij Strandpaviljoen De Strandloper om de zon in de zee te zien zakken. En dat pakt wonderwel heel goed uit.
Een stuk boven de horizon verdwijnt de zon achter een wolkenband en als hij daar onderuit zakt is hij knalrood. De zon zakt dus echt in de zee. Het is een fraai schouwspel.

Omdat wij vandaag wel een ijsje verdiend hebben met deze hitte, gaan wij weer even langs bij de ijssalon. De rij voor de winkel is toch nog wel 10 meter lang, maar na een kwartiertje hebben wij de heerlijkheid dan toch in onze handen. Lekker hoor!

Temperatuur vandaag: 32 graden.
Gereden met de auto: 30 kilometer.
Gereden met de fiets: 2 kilometer.

PS: de bijschriften onder de foto's volgen later.

Ooooooh jullie zijn op de toren geweest. Leuk. Mooie plaatjes weer. Zon zien zakken in zee. 😄

Vincent 2023-09-12 09:58:39

Mooi en interessant. Zeeuws-Vlaanderen is een uithoek waar wij nooit zijn geweest en eigenlijk niets van wisten. Meneer Van Dale heb ik me altijd voorgesteld als een saaie dikke oude man. Leuk om nu een mooi beeld van de jonge Van Dale te zien, die dus nooit oud geworden is. Hij zou die moderne kinder-uitgave van zijn boek eens moeten zien. Marco vat de koe bij de hoorns. Dank en groet.