Frankrijk - Dordogne / Lot 2019.

8 sep 2019 - 28 sep 2019

Bungalow geboekt in de Franse Dordogne.

Lang geleden, toen wij nog met de tent op vakantie gingen en de kinderen klein waren, hebben wij tijdens een zomervakantie eens in de Dordogne gekampeerd. Nu hebben wij in dit departement een bungalow gehuurd.
(Bij nader inzien blijkt het bungalowpark in het departement Lot te liggen. Voor het gemak blijf ik de Dordogne maar aanhouden in het verslag.)

Aankomst 9 september, vertrek 23 september 2019.
In principe voor 2 weken, daarna zien wij nog wel wat wij doen. Dat zal mede afhangen van het weer en de mogelijkheden. Is het daar leuk en is er ruimte, dan plakken wij er nog iets bij aan, anders gaan wij misschien nog wel op een andere plek iets boeken, bijvoorbeeld in de vallei van de Loire of ergens in Normandië.
[Edit: later hebben wij bijgeboekt en zijn pas op 28 september vertrokken.]

De bungalow staat op het park Domaine de Lanzac bij de plaats Lanzac in de Dordogne.
Wij hebben geboekt via de website van France Comfort.

De gehele route bedraagt 1.017 kilometer (10 uur rijden) en dat doen wij in 2 etappes.
Volgens Google Maps rijden wij de eerste dag circa 700 kilometer in 6 uur en 45 minuten (dit is zonder stops); dan overnachten wij in het hotel Ibis Styles Vierzon in de plaats Vierzon in Frankrijk.
De tweede dag rijden wij circa 300 kilometer in 3 uur (dit is zonder stops).
[Edit: de terugweg hebben wij in één dag gedaan (12 uur rijden).]

Voor deze vakantie hebben wij een ecovignet (milieustikker) voor op de auto aangeschaft (zie tekst hieronder).

Over het park.

Op een van de mooiste plekken van de Dordogne in Frankrijk ligt Vakantiepark Domaine de Lanzac. Het park ligt op de top van een heuvel en heeft een schitterend uitzicht over de valleien met riviertjes, kastelen en pittoreske Franse dorpjes.
De luxe vakantievilla's op het park beschikken over alle luxe en comfort. De villa's zijn allen voorzien van Wi-Fi, Tv, vaatwasser, wasmachine en een overdekt terras.

Het vakantiepark Domaine de Lanzac beschikt over Nederlands sprekend personeel en de animatie in het hoogseizoen is dan ook Nederlands. Op het park vind je een zwembad met peuterbad, een tennisbaan, speeltuintje, tafeltennis en een restaurant met lokale en regionale producten, maar ook met eenvoudige gerechten en brood- en ontbijtservice.

Het park ligt in een prachtige omgeving waarvan tal van uitstapjes mogelijk zijn. Domaine de Lanzac ligt centraal tussen de plaatsen Rocamadour en Sarlat.

Andere reisverslagen.

Reisverslagen van een aantal van onze andere reizen zijn te vinden onder de link:
Dutchmarco

Veel leesplezier, Marco en Rina (M&R).
  • -------------------------------

Voor diegene die ook naar Frankrijk reist per auto of motorfiets het volgende.

Dit betreft het ecovignet (milieusticker) op de Franse autoroutes.

Voor de auto/motorfiets is het Franse ecovignet (Crit’Air genaamd) alleen verplicht in een aantal grote Franse steden. Maar sinds vorig jaar hebben ook diverse departementen hun grondgebied benoemd tot ‘tijdelijke milieuzone’. Dit betekent dat het ecovignet daar in periodes van extreme luchtvervuiling tijdelijk verplicht kan zijn en de sterkst vervuilende voertuigen dan geweerd worden. Dit betreft o.a. de Côte d’Or (Bourgogne), Drôme, Loiret (Orléans), Haute-Savoie, Creuse, Gers en de Hérault.

Om praktische redenen is de kans klein dat deze maatregel in die specifieke periodes ook van toepassing zal zijn voor de stukjes van de Franse autoroutes die door enkele van deze departementen lopen. Zoals de Autoroute du Soleil door de Drôme. Of de A10 en A71 door de Loiret. Maar in theorie is het wel mogelijk en de Franse overheid communiceert helaas zeer slecht over dit onderwerp.

Daarom is de makkelijkste en veiligste oplossing voor de meeste automobilisten/motorrijders om het ecovignet maar gewoon te bestellen. Het vignet kost weinig, blijft onbeperkt geldig (is gekoppeld aan het auto-/motorfietskenteken) en feit is, dat de verplichte zones in Frankrijk in de toekomst alleen maar zullen toenemen.
Per 1 maart 2018 is de prijs van het ecovignet vastgesteld op € 4,21, inclusief verzendkosten naar landen binnen de Europese Unie.
(Let op: betaling is alleen mogelijk via creditcard. Betaling via bankoverschrijving is niet mogelijk.)

Het ecovignet is niet via de ANWB te verkrijgen en moet via een speciale website worden aangevraagd. De Crit’Air-sticker is alleen te bestellen op de Crit’Air website van de Franse overheid. Hier vind je een handige Nederlandse handleiding bij het (vrij onduidelijke) Franse Crit’Air-bestelformulier.

Let op, ga voor de aankoop van het ecovignet echt alleen naar bovenstaande webadres van Crit’Air, want er zijn commerciële websites (met sterk gelijkende namen) die € 20 tot € 30 vragen voor het vignet dat bij de Franse overheid maar € 4,21 kost.

Het toesturen van het ecovignet kan enkele weken duren, bestel dus tijdig.
Ontvang je het ecovignet te laat en vertrek je al naar Frankrijk? Na het bestellen ontvang je een bevestiging per e-mail (binnen circa 4 uur). Daarnaast ontvang je binnen circa 24 uur na het bestellen een elektronische factuur met daarop een afbeelding van het door jou bestelde vignet. Deze afbeelding dient als tijdelijk bewijs van je bestelling en de classificatie van jouw voertuig. Print deze afbeelding en leg deze achter de voorruit totdat je de eigenlijke sticker hebt ontvangen.
Is het ecovignet niet zichtbaar aanwezig wanneer je je in een milieuzone bevindt, dan riskeer je een boete.

Het ecovignet moet bij een auto aan de binnenzijde van de voorruit in de rechter benedenhoek, gezien vanuit de plek van de bestuurder, worden geplakt en zodanig dat deze van buitenaf leesbaar is.
Bij een voertuig zonder voorruit, zoals bijvoorbeeld een motorfiets, moet het ecovignet aan de rechter zijde op bijvoorbeeld de voorvork worden geplakt.

(Disclaimer: aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.
Gegevens en prijsniveau uit 2019.)

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Menrbijtjes volgen

Ontvang een email zodra Menrbijtjes een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis