Dag 3, dinsdag 10 september 2019, Lanzac en omgeving.

Frankrijk, Lanzac

Als ik 's nachts even op ben en in de keuken kom, krioelt het op het aanrecht van de mieren. Ik zie dat ze op een specifiek plekje onder het aanrechtblok binnen komen, langs de muur en het aanrechtblok naar boven tippelen en zich dan verspreiden over het linker deel van het aanrecht. Ik haal ze weg en neem de plekken waar ze zich bevonden af met een nat doekje met citroenlucht.

Na een verder goede nachtrust zie ik er nog een paar en herhaal het schoonmaken en druk zo'n nat doekje in het gaatje onder het aanrechtblok. Hopelijk blijven ze nu weg.

Om 7 uur wordt het langzaamaan licht buiten, het is dik bewolkt.

In ons huis hebben wij beneden een badkamer met wastafel en doucheruimte, boven een badkamer met wastafel en ligbad met handdouche. Boven is er geen glijstang op de wand om de douchekop aan op te hangen. Onhandig! Wij gebruiken de douche dus op de benedenverdieping.

Ontbijten doen wij met hete thee, yoghurt en muesli. Hier is geen Senseo, dus zet Rina koffie met gemalen koffie in een filterdoorloopapparaat. Dat smaakt best lekker.

Voordat wij op pad gaan, lopen wij naar de receptie om in te checken en daar horen wij dat de beheerster vanmiddag pas aanwezig is. Dan komen wij later wel terug.

Vandaag willen wij de plaats Souillac gaan verkennen en rijden vanuit het park via de D820 de heuvel af. Halverwege is een uitkijkpunt van waaraf wij over de Dordognevallei kijken. Beneden loopt onder andere de snelweg A20, van de rivier is niets te zien.

Souillac ligt op circa 7 kilometer vanaf het park. Midden in het stadje vinden wij een parkeerplek op een groot, gratis parkeerterrein. Als eerste lopen wij naar het toeristenbureau om een aantal folders van bezienswaardigheden in de buurt en een stadsplattegrond te scoren. In de omgeving zijn heel veel grotten en kastelen te bezichtigen. Deze VVV zit in een deel van de uit de 15de eeuw daterende oude kerk Saint-Martin. Door een raam zie ik dat er in het schip van de kerk een schilderijenexpositie is. Om die te bezoeken lopen wij om de kerk heen. De ingang zit aan de andere zijde, onderin het deels verdwenen deel van de kerktoren. Er hangen fraaie schilderijen tussen.

Verder bekijken wij het stadje en lopen door nauwe straatjes heen, komen over Franse pleintjes, hier en daar met terrasjes van restaurantjes, waar men zich te goed doet aan een kop koffie, een glas bier of een wijntje.

Ook stappen wij even binnen in de uit de 12de eeuw daterende abdijkerk Sainte-Marie de Souillac. Een grote kolos met een sober interieur.

Op het terras van het Grand Hotel zit een groep motorrijders in hun leren pakken aan de koffie. Hun motoren staan even verderop geparkeerd. Een aantal snelle motoren, een Goldwing en een Amerikaanse Indian. Die laatste zet ik op de foto.

Wij pakken de auto weer en rijden naar de Lidl waar wij voor de lunch en het avondeten inkopen doen. Daarna rijden wij naar "huis".

Lunchen doen wij heerlijk met croissants, een chocobroodje en een baguette.

Na de lunch rijden wij weer naar Souillac en bekijken daar een camping (Flower Camping Les Ondines), die niet aan de Dordognerivier grenst, maar er nagenoeg tegenaan ligt. Er is een keurig zwembad bij. Tenten zien wij niet staan, wel een aantal campers. Het is echt het naseizoen. Campers komen wij op de wegen ook heel regelmatig tegen.

Tegenover de camping ligt een waterpretpark met glijbanen, maar dat is nu gesloten. Vanwege het naseizoen is het misschien alleen in het weekend nog open.

Bij de rivier kijken wij ook even. Het water is helder en stroomt lichtjes. Op de bodem zijn rotsblokken te zien en veel waterplanten. Omdat er geen zon is, zijn de foto's aan de sombere kant.

Wij rijden door een ander deel van het stadje en komen bij een heel grote supermarkt, de E. Leclerc. Daar verkoopt men niet alleen voeding, maar ook kleding, schoeisel, boeken, speelgoed, gereedschap en huishoudelijke artikelen. Hier zie ik onder andere de LU-Petit Beurre koekjes, die ik zo lekker vind en bij ons in NL niet kan vinden in de winkels. Een lieve schoonzus neemt ze wel eens voor ons mee, als zij in België of Frankrijk is geweest. Aan het einde van de vakantie neem ik wel een paar pakjes mee naar huis.
Ik koop een stekker en kruiskopschroevendraaier om aan mijn meegebrachte verlengsnoer te zetten. De stekker die daar aan zit, past namelijk niet in een Frans stopcontact in "ons huis". Daar steekt namelijk een metalen stift uit voor de aarding en in mijn stekker zit geen gat voor die stift. Dat verlengsnoer gebruik ik namelijk voor de voeding van mijn laptop. Ook kopen wij er een landkaart van de omgeving. Hier voor minder dan 5 euro, bij de VVV kost zo'n kaart bijna 13 euro. Bij deze supermarkt hoort ook een tankstation, waar wij meteen maar vol tanken voor EUR 1,48 per liter.

Aan de rand van het stadje zijn veel smalle weggetjes, waarvan wij er een aantal rijden als wij op zoek gaan naar een geocache. Deze ligt aan de voet van één van de pijlers van een groot spoorviaduct, onder een stuk dakpan. De cache is makkelijk te vinden.

Om naar huis terug te rijden, gaan wij deze keer via een andere route, namelijk via smalle weggetjes binnendoor via het nietige dorpje Le Roc (224 inwoners). Wel een heel erg fraaie route door een beboste omgeving.

Gisteren konden wij na aankomst in het park niet inchecken, omdat het beheerdersechtpaar een feestje had. Vanmorgen waren ze ook niet aanwezig, en nu na 16.00 uur wel. Wij maken kennis en doen de administratieve handelingen die bij het inchecken horen. Tevens geven wij een aantal manco's op, die wij in het huis zijn tegengekomen, namelijk een wandlampje dat het niet doet, evenals een lampje in de keuken en de klem aan de glijstang waar de handdouche in hooggehouden wordt is lam, waardoor de douchekop niet omhoog blijft staan. Het wordt genoteerd en zal hersteld worden. Ook vertel ik van het mierenprobleem en krijg een spuitflacon mee met een insectenverdelgingsmiddel (leuk scrabbelwoord). Ook hebben wij het over de slechte internetverbinding en dat verhaal is hen bekend. Dat komt vaker voor en het internet heeft hier niet de kwaliteit die wij in NL gewend zijn. De beheerster zal bij hun modem het WiFi-kanaal resetten en dan zouden wij in ons huis wel kunnen internetten.

Thuisgekomen zijn er geen mieren meer in de keuken, maar nu komen ze via een piepklein gaatje in een hoek van de woonkamer binnen en loopt er een colonne mieren over een afstand van wel 10 meter langs de muren naar de keuken. Wat bezielt die diertjes, en waarom willen ze toch naar die keuken toe?
Wij ruimen ze op en ik spuit het verdelgingsmiddel voorzichtig in zowel de woonkamer als de keuken in de gaatjes waardoor ze binnenkomen en langs de onderrand van de muren. Nu maar hopen dat de weg blijven en niet nog ergens een ander gaatje weten te vinden om binnen te komen.

Later hebben wij WiFi en kunnen wij het internet op. Hoera!

Rina maakt iets lekkers te eten.

In de avond breekt de bewolking en om 20.15 uur gaat de zon langzaam onder, die de onderkant van de wolken een fraaie roze gloed geeft.
De Tv doen wij even aan, maar de programma's boeien ons niet. Wij gaan op tijd naar bed, want wij zijn best wel moe.

Vandaag hebben wij 40 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, zon, tot 20 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Alwéér leuk om te lezen en om te zien, jongens. Dát is toch wel het voordeel van het hebben van een auto. De ritten die je dan vanuit je verblijfplaats kunt maken. Misschien moet ik eens een auto huren voor een vakantie en dan gewoon de kosten van drie weken huur maar voor lief nemen. Merde, auto's kosten toch altijd zoveel geld. Of zal ik tóch mijn huis verkopen en dan in een camper gaan wonen? Onder het mom van 'doe eens gek....' Leuk, al die stripboeken. In Frankrijk en België vind je die op elke hoek van de straat. Nou ja, bijna toch. En oude kerken zijn ook altijd de moeite waard. Goed dan, ik ga de zondag maar eens echt beginnen. Tot de volgende keer. Grtzzzzzz!

Fredo. 2019-09-15 10:04:51

Wat een mooi plaatsje dat Souillac! Fijn dat zwerven door leuke straatjes! En die motor! Krijg altijd een beetje heimwee naar die tijd ! Hier in de buurt woont iemand die ook een Harley heeft en als we dan buiten zitten en dat specifieke geluidje horen dan zie ik in gedachten vooral de mooie tochten voor me, door de Smokey Mountains, door Italië en Oostenrijk! Dus dat nemen ze ons niet meer af. En dan die mieren! Tsja, dat blijft najagen of een ander huisje! Zie alweer uit naar de volgende aflevering! Liefs uit Helmond 🙋

Marjan 2019-09-15 12:29:39

Leuk verslag weer! Altijd leuk om die oude plaatsjes te verkennen en je voor te stellen hoe die mensen daar wonen. Volgens mij hebben jullie intussen wel zwembadweer! Hopelijk hebben jullie ook airco daar. Hier heb ik die gisteren eindelijk eens af kunnen zetten nadat we vorige week een ware hittegolf hadden. Nu een lekkere temperatuur. Ja, love the fall 🍁🍂

Annelies 2019-09-15 13:09:46

ah, die romeinen zijn ook overal ( geweest.!) treinbrug en nu in stripboek. Rare jongens :-) prachtige plaatjes weer erbij. Tja en internet in de zuidelijke landen laat heeeeeel vaak te wensen over. Net als de electriciteit.. Ach, dan merk je echt dat je op vakantie in het buitenland bent, ha, ha. Zijn er wel andere mensen in dat park.. Zie steeds een leeg zembad. Wel ideaal. Zwemmen zonder "bommetje" lijkt me heel prettig. Hier ook heerlijk weer 21 gr. wel wat veel wind. Maar ach. tis droog gelukkig. groetjes, berna

Bernardina 2019-09-15 13:54:04

Wat is het daar prachtig!!! En wat een mooie schilderijen. Echt genieten. Wel erg van die mieren. Ik krijg er de kriebels van. Hopelijk blíjven ze weg.