Dag 25: Vallon-Pont-d'Arc, naar Ruoms.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Bij het opstaan is de hemel strakblauw en de dag begint met 22 graden. Al snel zal de temperatuur oplopen, er komen hete dagen aan.

Eigenlijk zouden wij volgens plan vandaag uit Castellane vertrekken, maar nu zitten wij al een week naar volle tevredenheid in “onze” villa in de Ardèche. Wat zijn wij blij dat wij deze keus gemaakt hebben, wat hebben wij al een plezier gehad de laatste week en … wij hebben nog 4 dagen extra … joepie!

Na het ontbijt rijden wij naar de elektronicawinkel Connexion/Boulanger in Ruoms, in de hoop dat men daar kan zien wat er aan mijn laptop scheelt.
Als wij binnenkomen komt een verkoper op ons af en ik vertel hem wat er met mijn laptop gebeurt is en of hij misschien kan ontdekken wat er mee aan de hand is.
Hij denkt meteen aan de adapter in het aansluitsnoer. Hij heeft die in soorten hangen, zelfs met de aansluitstekker van mijn Lenovo. Hij probeert er één, en als die mijn laptop ook niet oplaadt met deze, dan neemt hij een andere met een iets hoger Watt-vermogen. Het mag echter niet baten, de laptop laadt niet meer op. Hij kan mij verder niet helpen hiermee, jammer.
Ik zal het probleem eens voorleggen bij de computerwinkel in Naarden als wij na de vakantie weer thuis zijn. Daar zitten techneuten, die ook in het binnenste van een computer kunnen kijken.

Omdat mijn laptop al 6 of 7 jaar oud is, hij in de loop van die jaren trager is geworden en ik er al eens aan gedacht had om een nieuwe aan te schaffen, kijken wij bij hem eens naar wat hij heeft staan aan laptops in de winkel. En na er een stel bekeken te hebben, valt mijn keuze op een ASUS en schaf ik dus een nieuwe aan. Wij bedanken de verkoper voor zijn hulp.

Daarna lopen wij meteen maar bij de naastgelegen Super-U binnen, doen een paar boodschappen, waaronder een spray tegen muggen. Toch maar eens proberen, dan kan ik weer wat makkelijker buiten zitten in de hoop niet verder gestoken te worden. Ik heb zo'n hekel aan die jeukbulten.

Als wij weer thuis zijn spray ik mijn onbedekte benen en armen meteen in en drinken wij lekker koffie buiten op ons terras.

Bij het installeren van de laptop blijkt het toetsenbord echter een AZERTY- en niet het ons vertrouwde QWERTY-toetsenbord te zijn. Sommige letters en functies zitten op andere plekken dan dat wij gewend zijn.
Pfoe … daar hebben wij niet aan gedacht en het is ons in de winkel niet opgevallen. De Franstalige landen zoals Frankrijk en Franstalig België gebruiken die andere toetsenbordindeling, omdat de plaatsing van de toetsen op die manier, voor de woorden in hun taal, het typen makkelijker/sneller maakt.

Omdat aan het begin van de installatie van de laptop gevraagd wordt in welke taal ik hem wil gebruiken en Nederlands opgeef, past het systeem de bij die taal gebruikelijke QWERTY-toetsencombinatie aan en komen de functies op het toetsenbord niet meer overeen met hetgeen ik type. Tjonge wat nu dan?

Rina schiet te hulp met haar iPad, en gezamenlijk en met behulp van Google komen wij er na een tijdje uit. Windows heeft de mogelijkheid en biedt de keuze om te kiezen uit meerdere toetsenbordcombinaties.
Na er een tijdje mee bezig te zijn, merk ik dat het mij toch wel lukt om er mee om te gaan, het was even spannend en het is even wennen.

Vandaag is het warm en gaan wij niet verder op pad. Wij zijn lekker thuis en nemen zo nu en dan een plons in het zwembad. Rina leest veel en ik ga verder met dit verslag. Wij vermaken ons wel.

Het avondeten doen wij zelfs binnen, want daar is het buiten te warm voor.

Vandaag hebben wij 14 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 34 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Allereerst jammer dat ik "nieuwe laptop " niet eerder heb gehoord, anders had ik je kunnen zeggen dat het in Frankrijk en België anders werkt dan in NL. Uit ervaring van vroeger ... Ik hoop voor Marco dat de laptop in NL nog werkt.!! Ik hoor het wel. Mooi geschilderd zus en schoonbroer. Wist niet dat jullie zo artistiek waren.? :-)

Bernardina 2022-06-14 11:49:36

Wat een gedoe met die laptop. Kunnen jullie hem niet terugbrengen? De verkoper moet toch weten dat het in Nederland anders werkt.

Els 2022-06-14 13:36:16

Hoi Berna en Els, dank voor jullie reacties. Deze nieuwe laptop gaat het in NL prima doen, daar ben ik niet bang voor. Er zijn zoveel mogelijke instellingen, dat komt wel goed. En ik ben er nu een paar dagen op bezig en ik raak er al aardig aan gewend. 😘

menrbijtjes 2022-06-14 13:45:25

Met zo'n Franse laptop krijg je elke keer dat je 'm thuis gebruikt weer even het vakantie gevoel met leuke herinneringen, dus dat zal nog een voordeel zijn. Gauw naar het verslag van zondag, om weer met jullie op pad te zijn.