Dag 15: bij Castellane, naar Grasse (Mouans-Sartoux).

Frankrijk, Castellane

De hemel is strakblauw en het is buiten om half acht 14 graden.

Om 09.45 uur rijden wij weg naar de plaats Grasse, die een stuk zuidelijker ligt dan Castellane, in de richting van Cannes.
Wij willen een bezoek brengen aan deze stad en aan een bloementuin in een voorstadje, in de hoop om daar prachtig bloeiende planten te zien.
Het betreft de Jardins du Musée International de la Parfumerie (Jardins du MIP) in Mouans-Sartoux.

Grasse is namelijk vooral bekend vanwege de parfumindustrie, die bestaat uit de drie grote parfumhuizen van Galimard, Moulinard en Fragonard. Er zijn diverse musea die een beeld geven van de geschiedenis van de parfumindustrie en hoe de bloemen tot essences worden verwerkt.
Om Grasse te bereiken moeten wij over de Route Napoleon. Ook dit stuk naar het zuiden is één en al bochten en via wegen die tegen de berghellingen liggen aangeplakt, met de daarbij behorende diepten langs de weg. Wij rijden om beurten. Voor de 78 kilometer hebben wij 2 uur en een kwartier nodig, waarbij wij nauwelijks zijn gestopt om van het uitzicht te genieten.

Als wij bij Grasse in de buurt komen, kijken wij van de hoog gelegen toegangsweg uit over de stad, die in een dal ligt en tegen de berghellingen is gebouwd. In de stad vinden wij smalle kronkelige straten, heel veel verkeer, langs de straten staat het vol met geparkeerde auto's, oftewel, geen prettige stad om te rijden. Het doet Italiaans aan.
Als wij door de stad zijn heen gereden, gaan wij nog iets zuidelijker naar de dubbelstad Mouans-Sartoux, waar de betreffende tuin zich bevindt. Onderweg is de temperatuur steeds verder opgelopen en als wij uitstappen op een groot parkeerterrein is het Middellandse Zeeklimaat duidelijk te voelen. Met 34 graden is het echt warm.

De entree voor de tuin is EUR 4,= per persoon. Wij krijgen een mooie in ringband uitgevoerde, geplastificeerde A4-brochure te leen mee, met foto's en uitleg over de planten en op welke plekken deze te vinden zijn.
Omdat wij een stuk zuidelijker zijn, is goed te zien dat het bloeiseizoen hier veel eerder is, dan het gebied ten noorden van Grasse. Er staan best nog wel planten te bloeien, maar veel planten zijn al op hun retour. Zo zagen wij onderweg nog heel veel bloeiende valeriaan in de bermen staan, in de tuin zijn ze al uitgebloeid. De lavendel staat hier echter al op het punt van bloei, terwijl er noordelijker nog nauwelijks bloemknoppen in de planten zitten.
Deze tuin is een botanische tuin, een tuin voor educatie, het is geen tuin waar bloemen geoogst worden voor de parfumindustrie.
De tuin is mooi aangelegd en fraai om doorheen te wandelen, maar wij hadden er iets meer van verwacht.

Vlakbij de tuin is een McDonalds waar wij iets gebruiken. Beide hebben wij het standpunt dat wij Grasse verder niet willen bezoeken, het is ons er te druk. Voor de terugweg moeten wij er toch weer doorheen en dat is al meer dan genoeg. Dus wij rijden dezelfde weg terug naar huis, waar wij om 15.20 uur aankomen.
Ook al viel de tuin ons dan iets tegen, wij hebben toch van de uitstap genoten.

PS: de onderwegfoto's zijn door de vooruit van de auto genomen en laten door reflecties te wensen over.

Vandaag hebben wij 156 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 34 graden Celsius.
Bungalow op vakantiepark: Villa's du Verdon, Castellane, Frankrijk.

Goh, wat spijtig dat ik dit niet eerder heb gelezen. Mijn zingende vriendje heeft hier ergens vlakbij (boven Grasse, oftewel ten noorden ervan) namelijk nog een buitenhuis ... ergens tussen 2 cimetiéres in. Ik vind het erg meevallen van die foto's hoor, maar ben ook geen fotograaf!

Bernardina 2022-06-03 21:49:37

Mooi, hoor, zo'n grote tuin. En wat dat bloeien betreft, de prunussen in Oosterbeek (bij Anneriet) zijn ook al uitgebloeid als ze hier in Leeuwarden nog maar net knoppen hebben. Het blijft opmerkelijk. Ik kan me trouwens nog herinneren dat onze moeder een tijd een of ander parfum uit Grasse gebruikte. Dat stond voor op de fles. Vandaar dat ik mij dat herinner. Nou, bedankt maar weer voor het verslag en de foto's. Grtzzzzz, F.

Fredo. 2022-06-04 08:22:34

Wat zijn jullie ver weg, bijna in Juan-les-Pins. Mooie wilde tuin, en wat een heerlijke warmte. Opnieuw een prettig begin van mijn dag.