Dag 5: in Winterberg - naar Marburg.

Duitsland, Winterberg

Vandaag gaan wij naar de stad Marburg, een grote universiteitsstad, die ruim een uur met de auto naar het zuiden ligt.
Het is in Winterberg regenachtig met flinke buien en maar 8 graden. Deze temperatuur zal het hier vandaag ook blijven.

Volgens het weerbericht is het in Marburg droog, schijnt soms de zon en is het vandaag 16 graden. Een stuk aangenamer dus dan in Winterberg vandaag.
Wij gaan echter niet naar Marburg voor het weer, maar het is wel een fijne bijkomstigheid. Wij gaan naar Marburg omdat het een fraaie stad moet zijn.

Eerst iets over Marburg.
Deze stad is uit toeristisch oogpunt erg interessant. De stad ligt aan de oever van de rivier de Lahn en is gebouwd in lagen tegen de 287 meter hoge Schlossberg aan.
Het oude stadsdeel is terrasvormig op de hellingen van deze berg gesitueerd. Dit levert steile en nauwe straatjes op, hetgeen knus aandoet. In de straatjes treft men veel oude bezienswaardige huizen en gebouwen aan uit de 16de en 17de eeuw. Deze oude bovenstad is wat men noemt de 'Oberstadt'.

Ook aan de Marktplatz zijn fraaie panden gelegen. Het 16de-eeuwse Rathaus met renaissance gevel is hier een mooi voorbeeld van. In de gevel is een uurwerk gebouwd met een kraaiende en klapwiekende haan. In de zomers zitten de terrassen vol met toeristen en ... studenten.

Beeldbepalend is het residentieslot van de Marburger graven die er ooit gewoond hebben. Het Landgrafenschloss (het kasteel der landgraven) is gebouwd in de periode 13de-15de eeuw en is hooggelegen op de Schlossberg en van ver af zichtbaar. Tegenwoordig fungeert het kasteel als universiteitsmuseum voor cultuurgeschiedenis. Bovendien worden er vaak theateropvoeringen georganiseerd en andere culturele evenementen, zoals middeleeuwse markten.
Vanaf boven bij het slot wordt men beloond met een prachtig uitzicht over de stad. Achter het slot is in het Schlosspark een fraaie rozentuin te vinden, evenals een openluchttheater.

Een ander pronkstuk, zo niet het pronkstuk van Marburg, is de monumentale Elizabethkirche (de kerk van de Heilige Elisabeth). Dit is de op één na oudste gotische kerk van Duitsland. Het graf van de Heilige Elisabeth van Thüringen bevindt zich in de kerk. Het bouwwerk werd in 1235 begonnen en was in 1283 voltooid. In de late middeleeuwen werd Marburg een veelbetekenende pelgrimsplaats. De kerk is met haar 80 meter hoge torens beeldbepalend voor de stad en is absoluut een bezoek waard.

Jacob en Wilhelm Grimm studeerden in Marburg vanaf 1802 rechten en woonden vlakbij het historische raadhuis.
De Gebroeders Grimm waren twee broers die allebei belangrijk waren in de Duitse literatuur en geschiedenis. Jacob was taalkundige en Wilhelm verzamelde volksverhalen.
Alle volksverhalen werden uiteindelijk verzameld om in één groot boek te stoppen, 'Kinder- und Hausmärchen'. Een Märche is een sprookje en daarom is dit boek ook een sprookjesboek. Niet zo maar één, maar een heel bekende. De Gebroeders Grimm hebben ze zelf niet geschreven, maar wel aangepast. Door de broers kennen heel veel mensen de sprookjes, zoals Hans en Grietje, Assepoester, Doornroosje, Sneeuwwitje, Repelsteeltje, Vrouw Holle, de Wolf en de Zeven Geitjes, en de Kikkerkoning.
In de stad heeft men een aantal van die sprookjes vormgegeven, en daarbij een informatiebordje geplaatst.

En dan nu ons dagverslag.
Wij vertrekken uit Winterberg in heftige regenbuien en houden dat nog een tijdje onderweg. Tot er blauw aan de hemel verschijnt en het ophoudt met regenen. Op een paar druppels na, houden wij het vandaag verder droog en vrij zonnig.
Wij komen door diverse plaatsjes, onder andere door Münchhausen, bekend van het verhaal en boek: 'Avonturen van Baron von Munchhausen'.

In Marburg aangekomen, zetten wij de auto in een parkeergarage in het centrum van de stad en gaan te voet deze plaats verkennen. Wij beginnen eerst met een kopje koffie en daarna gaan wij op weg naar de oude bovenstad. Al snel lopen wij via nauwe, steile straatjes en via trappen naar hoger gelegen straten met oude vakwerkhuizen, kerken en na nog verder klimmen over steile straatjes met keien en kinderkopjes komen wij bij het slot. Daar kijken wij een tijdje rond en hebben een weids uitzicht over de stad. Het slot is te bezoeken, maar dat doen wij niet.

Langzaamaan lopen wij via allerlei straatjes en lange trappen terug naar de benedenstad, er is veel te zien. De gevels van de vakwerkhuizen zijn er in allerlei soorten, van eenvoudig tot prachtig versierd.

Ook brengen wij een bezoek aan de Elizabethkirche. Dat is inderdaad een heel fraaie kerk. Deze wordt gerestaureerd en men heeft een deel van de kerk binnen afgeschermd door middel van een bijzonder groot doek, van links tot rechts, van het dak tot de vloer, waarop heel kunstig een kerktafereel staat geprint.

Na lang geslenterd te hebben, zijn de voeten best wel moe, en als wij op weg zijn naar de parkeergarage nemen wij een (gratis) lift van de benedenstad naar de bovenstad. Dat is ook wel even makkelijk, want alsmaar lopen over keien en kinderkopjes verveeld ook wel op den duur.

Na dit interessante bezoek aan deze stad, rijden wij terug naar huis.

Vandaag hebben wij 122 kilometer gereden.
Het weer: dik bewolkt, regen/half bewolkt, zon, tot 16 graden Celsius.
Verblijf: appartement van Bergresort Winterberg, Sauerland.

Wat hebben die typisch Duitse stadjes toch een leuke sfeer. Mooie foto's weer, hoor. En mooie vakwerk huizen. Fijn dat het lopen en zelfs klimmen jou lukt, Marco. Dus niet al teveel pijn in de heup? Hier is de herfst nu ook begonnen. Het heeft een dag gestormd en nu hebben we al twee dagen enorme buien. Gisteren heb ik de cv een tijdje aan gehad. Ik wens jullie een mooie zondag. F.

Fredo. 2022-09-18 08:10:58

Mooi al dat hout in de vakwerkhuizen, en mooi die maquettes. Dank&Groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-18 09:10:50

berregie op en berregie af....trappetje op en trappetje af... I like it. en wat ,n enig kaboutertje in de spiegel; Ha, de kikkerkonig...mooi sprookje... en natuurlijk kerken en kerken..... weer prachtig allemaal/.

Bernardina 2022-09-18 15:46:50

Nu snap ik de foto van mijn kleinkinderen Rina. Hi hi. Schattige huisjes en die sprookjes zijn enig.