Dag 11: bij Castellane, naar het stadje.

Frankrijk, Castellane

Onbewolkt en 16 graden.

Het is zaterdag vandaag, dus op naar de markt in Castellane.
Er staan wat meer kramen op het plein dan afgelopen woensdag, maar veel heeft het niet om het lijf. Bovendien staan ze nu tussen kermisattracties in.
Wij zijn er snel uitgekeken.
In de winkelstraat van het stadje is het ook druk en diverse terrasjes zijn gezellig bezet.
Ook motorrijders hebben het stadje weten te vinden. De politie helpt hun een plek te wijzen waar ze hun fiets kunnen neerzetten.

Rina had een paar dagen geleden een foto van een modewinkeltje gestuurd naar zus Els en zij had daarop een leuke hes en jurk gezien. Met wat telefonisch overleg heeft Rina deze kledingstukken voor Els gekocht.

Terwijl Rina bezig is met Els en de kleding, sta ik in de winkelstraat op een schaduwrijk plekje te wachten en zie allerlei mensen voorbij trekken. Het is altijd leuk om naar mensen te kijken, zeker in een ander land. Oude mensen, jonge mensen, mensen met kleine en met grote honden, een jonge vrouw die zich met een kinderwagen door de menigte probeert te manoeuvreren terwijl ze ook nog een hond aan een riem bij zich heeft en een peuter aan de hand heeft, die aan op straat uitgestalde kinderpetjes, waar een beestfiguur bovenop is bevestigd, begint te trekken en dat zo'n petje dan ook nog gepast moet worden en natuurlijk het kind niet bevalt. Wat een gedoe.
Fransen, die echt op z'n Frans met een stokbrood onder de arm lopen. Telefonerende Fransen waarvan ik het gesprek kan horen, maar waar ik geen letter van versta, zo snel ratelen ze. Grappig allemaal, ik vermaak me wel.
Bij een winkel waar van alles te koop is, van souvenirs, kleding, zonnebrillen, Amerikaans uitziende metalen wandversieringsornamenten, petten en hoeden, zie ik een paar blikken modelauto's staan. Ik maak er een paar foto's van.
Ik sta voor een opgang met buitentrap naar een huis, met naast de deuren en daarvoor een stel planten. Een fraai tafereel waar ik een foto van maak. Er komt een man uit de deur, die een tijdje later met een stokbrood onder de arm terugkeert. Even later zie ik dat hij de deuren heeft opengezet en in de opening een stoel heeft neergezet. Ik heb natuurlijk geen idee wat er zich achter die deuren bevindt, maar dat daar een hal achter zit met fietsen, een prachtige trap en een fraaie lamp, had ik niet verwacht.

Inmiddels is het alweer warm geworden, 28 graden.

Terug thuis wordt de wasmachine weer een keer aan het werk gezet.

Wij lunchen thuis en brengen de middag verder door met verslag maken, lezen en luieren, oftewel vakantie houden.

Vandaag hebben wij 15 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 28 graden Celsius.
Bungalow op vakantiepark: Villa's du Verdon, Castellane, Frankrijk.

Het is wat kort, dit verslag, maar goed, de zon schijnt bij jullie, en het is mooi in Castellane en omgeving, dus ik heb toch weer vakantiegevoel. Wat de lavendel betreft, toen ik in 1990 m'n huis in Soesterberg had gekocht, vond ik daar een builtje lavendel in een kast. Het rook lekker, ik heb het bewaard, en ook nu nog, als ik er in knijp, komt die heerlijke geur eruit. Dat is dus al 32 jaar lang, en wellicht langer, want ik weet niet wanneer dit builtje gekocht is. Fleurs de Lavande, France Riviera Parfums, Roquebrune, Cap Martin staat er op. Dit ligt tegen de Italiaanse grens, aan zee. Van de kleur paars hou ik helemaal niet, maar wat zijn die lavendel velden mooi, vooral op impressionistische schilderijen. Leuk ook dat beeldje in de gevel. We zouden veel meer met beelden moeten doen, net zo als de Fransen op mooie begraafplaatsen doen. Met beeldjes en beelden ben je niet zo eenzaam.

Paul&Poeske&Poes 2022-05-31 07:13:57

Wat leuk die autootjes. En inderdaad is het altijd leuk om mensen te kijken. En ook bij mensen naar binnen te kijken ☺😉😅

Els 2022-05-31 15:35:07

en wat een schitterende buitendeuren...... met van de leuke soms grappige kloppers.... En dan die bruggen die er romeins aandoen...... Super fotograaf Marco... echt oog voor mooie dingen...