Dag 4: op de fiets en haaientanden zoeken.

Nederland, Cadzand-Bad

Buiten is het gelukkig iets frisser geworden en wij zetten alle ramen en deuren van het huis open, zodat het binnen ook iets kan afkoelen.

Vandaag willen wij er met de fiets op uit trekken en ergens haaientanden gaan zoeken. Wij nemen iets te eten en te drinken mee in de fietstassen. Als ik mijn (elektrische) fiets aanzet, geeft het display op het stuur aan, dat de accu leeg is. Na het opstarten herhaald te hebben, komt daar geen verandering in. Vreemd, want gisteravond heb ik de nog bijna volle accu bewust uitgezet, wel in de fiets laten zitten, maar daar mag hij niet bij leeglopen. Ik hoop niet dat die stuk is, want een nieuwe accu is prijzig.
Wij blijven dus nog maar even thuis en ik ga de accu opladen. Hopelijk gaat dat goed en kunnen wij alsnog op pad. Anders ga ik desnoods gewoon fietsend op weg, dan maar zonder accu.

Tijdens het opladen van de accu eten wij thuis onze klaargemaakte boterhammen maar op. Onderwijl houden wij de knipperende lampjes op de accu en oplader in de gaten. Aan het begin van het opladen van een lege accu knippert er 1 lampje van de 5 bij een volle accu. Er gaat nu geen volgend lampje branden, er gaat dus iets niet goed. Na een tijdje is zelfs dit ene lampje uit. Het opladen gebeurt niet, dus wij gaan er van uit dat de accu defect is. Als wij weer thuis zijn dit maar eens bespreken met een fietsenmaker.

Omdat wij er toch met de fiets op uit willen trekken, gebruik ik de fiets als een gewone, dus zonder elektrische ondersteuning.
Eerst volgen wij de boulevard in noordoostelijke richting en gaan even later een fietspad door de duinen op. Zo fietsen wij een stukje tot aan strandtent 'Dok 14', het is niet ver, maar 4 kilometer. Wij zetten de fietsen neer en gaan te voet het duin af en het strand op.

Dit is vlakbij de 'Radartoren Zwarte Polder'. Ter hoogte van deze toren, kunnen volgens het internet, fossiele haaientanden op het strand gevonden worden. Wij lopen een heel eind over het strand langs de vloedlijn en ook langs de waterlijn. Het wordt eb. Wij zoeken, maar vinden niets anders dan schelpen (kleine schelpen en gruis), dode krabbetjes of onderdelen daarvan, en soms een stukje zwarte basalt, dat op een haaientand lijkt.

Het is half zon, half bewolkt, er staat een lekker briesje, het is heerlijk weer om te lopen. Wij zijn niet de enigen die lopen te zoeken, er zijn meer mensen die met hun hoofd naar beneden lopen en iets hopen te vinden.
Rina spreekt een man aan die met een schep zand in een zeef doet, naar de zee loopt en het zand uit de zeef spoelt, en dan ziet wat er overblijft, in de hoop haaientanden te vinden. Hij vertelt dat hij in voorbije jaren veelvuldig tanden vond, maar dat het dit jaar nauwelijks voorkomt.

Op zee varen grote vrachtschepen voorbij, het is in de verte heiig. Ook zijn er een paar zeilschepen en motoboten op het water.
Wij lopen tot aan het begin van natuurgebied 'De verdronken zwarte polder', ook een slufter met slikken, schorren en duinen, net zo als Het Zwin.

Komende dagen gaan wij het nog wel eens proberen en dan op een ander stuk strand, bijvoorbeeld in 'Het Zwin' of 'De verdronken zwarte polder'.

Als wij terug zijn bij strandtent 'Dok 14' willen wij daar iets drinken. Als wij net op het terras zitten kijkt Rina op haar telefoon naar de weersvoorspelling en ziet dat er binnen een half uur een fikse regenbui gaat vallen, die wel even gaat aanhouden. Wij hebben toch nog niets besteld, dus springen op en gaan naar de fietsen. In rap tempo rijden wij naar huis, waar wij net op tijd aankomen voordat het begint te regenen. Enige tijd later is het weer droog.

Vanavond eten wij thuis.

Temperatuur vandaag: 21 graden
Vandaag gereden op de fiets: circa 8 kilometer.

Brrr. Wat een vieze kwal. Wel een heerlijke strandwandeling. @ Rina, je kan vast wel wat schelpjes gebruiken.

Els 2023-09-12 13:39:54

Charmante eerste foto van Rina's derriére bij de fiets. ha, ha. :-) Dapper hoor om zonder motor te gaan fietsen... Enne..... op een ander stuk strand zijn vast nog wel haaientanden te vinden... succes ermee.... ook met de weersomslag. Wij hebben vandaag met de buurtjes een tuindag gehouden met eerst koffie met lekkers erbij. Toen veel snoeien. Als lunch pannenkoeken. Toen weer wat snoeien. Om 14 uur klaar en afsluiten met thee. In de verte, in het zuiden over Alphen trekkend veel onweer. Hier steeds droog. Tot nu 15 uur. Ook regen. Maar.... niet getreurd. Alle tuinen op tijd klaar!!! Super.