Dag 21: Vallon-Pont-d'Arc, naar de Pont-d'Arc.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Een blauwe hemel met hier en daar een wolk, veel zon en om half 8 is het 20 graden met een lekker verfrissend windje. Ik ga buiten zitten en Rina volgt even later.

Zoals ik al schreef, wij leven veel buiten met dat mooie weer en dragen steeds een korte broek en T-shirt. En nu hebben een stel steekbeestjes mij te grazen genomen. Ik heb op mijn lijf, vooral op de benen meerdere bulten, die onaangenaam jeuken. Vannacht heb ik daar ook al last van gehad. Ik denk haast dat ik gisteravond bij de rivier te pakken ben genomen.

Via Google Maps zoek ik uit waar er in de buurt een apotheek zit, zodat ik daar iets tegen spierpijn en iets tegen jeukbulten kan kopen. Ook zit hier dichtbij een Biocoop (ja, zonder letter “s”), dat is een biologische winkel, misschien hebben ze daar iets.

Als wij net de koffie op hebben en weg willen gaan komt er een dame onze tuin inlopen. Zij stelt zich voor als Roos en vraagt of het gelegen komt dat zij nu het roldek van het zwembad met de hogedrukspuit komt schoonspuiten. Wat ons betreft is dat oké. Tijdens dat schoonspuiten komt het vuil in het zwembad, dat kan dan bezinken en later op de dag komt iemand dat uit het water met een soort stofzuiger verwijderen. Onderwijl kunnen wij vanmiddag het zwembad wel gebruiken.

Bij de Biocoop vind ik een crème tegen jeukbulten van insecten en een crème met o.a. Arnica erin tegen de spierpijn in mijn arm. Dat ga ik maar eens uitproberen.

Wij rijden via de rondweg om het centrum van de plaats Vallon-Pont-d'Arc, om naar de stenen rotsboog te gaan, de Pont-d'Arc, waar deze plaats naar genoemd is. Deze natuurlijke boog, met een lengte van 59 meter en een hoogte van 54 meter is in de loop der tijd door de rivier de Ardèche in het gesteente uitgesleten.

Langs de weg daar naartoe zijn de ingangen van meerdere campings en een groot aantal kanoverhuurbedrijven te vinden. Kanoën en kajakken is hier voor velen een sportieve bezigheid. Er zijn parcours van een paar uur, tot een gehele dag. Zo'n verhuurbedrijf brengt je dan naar een beginpunt aan de rivier en haalt je op een ander punt weer op. Regelmatig zien wij dan ook busjes rijden met mensen erin en een aanhanger achter het busje met kano's.

Voordat wij bij de Pont-d'Arc komen, rijden wij door twee korte tunnels, die in de rots zijn uitgehakt. Dan rijden wij langs het parkeerterrein aan de westkant van de boog van waaruit men naar het westelijke strandje kan lopen en een stuk later is er de oprit naar het parkeerterrein aan de oostkant van de boog. Wij gaan nu naar de oostkant, want op die zijde staat de zon 's morgens mooi voor een foto.

Nu maar hopen dat wij bij het punt van waaraf er een mooi uitzicht is op de boog even kunnen parkeren, want ik weet nog dat daar plek is voor hooguit 5 auto's. Dat was altijd al een gedrang en gaf problemen dat men er niet kon stoppen of dubbel ging parkeren.

Men heeft de weg en het uitkijkpunt echter veranderd. Langs een groot stuk van de weg is nu vanaf het parkeerterrein (bij het strandje) een voetpad aangelegd, het uitkijkpunt is er nog, maar voor het parkeren moet er een paar honderd meter doorgereden worden en is er een nieuw parkeerterrein iets lager op de rots aangebracht. Ook vanaf daar loopt nu een voetpad langs de weg naar het uitkijkpunt. Een slimme oplossing op deze manier.

Na de auto geparkeerd te hebben lopen wij eerst naar het uitkijkpunt en zien de rotsboog in volle glorie. Wat is dat toch een fraai gezicht! Er zijn kanoërs, strandgangers en een aantal mensen is in het water.

Daarna lopen wij via een wandelpad tussen de bomen door naar het strandje en genieten van het uitzicht en de bedrijvigheid. Ook zien wij op één plek heel veel vlinders bijeen. Toch wel bijzonder.

Op de terugweg naar huis doen wij de Lidl nog weer even aan, o.a. voor een brood.

Thuis gaan wij buiten aan de lunch. Er staat wel wat wind, maar dat is wel aangenaam bij 28 graden.
En wij plonsen lekker in ons zwembad.

Vandaag is er verder niemand geweest om het zwembad schoon te zuigen, dan morgen misschien.

Vandaag hebben wij 20 kilometer gereden.
Het weer: zon en wolken, beetje wind en het wordt tot 28 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Arnica is een top-wondermiddel tegen spierpijn.!! Weet ik uit ervaring.!! Dat is echt een heel bijzondere plek daar met die rotsboog.!! En wauw ... wat een prachtige vlinders ... lijken wel zebra's ... en verrek ... ff opgezocht. Laten ze nou echt zo heten ... zebravlinders.!! hi,hi ... En dan nu nog een paar dagen genieten van een privézwembad ... Idee om het thuis ook te laten maken.?? 😊

Bernardina 2022-06-09 20:43:20

Lijkt me heerlijk om meeste dagen op stap te gaan en dan lekker “thuiskomen” naar jullie mooie plek met eigen zwembad. En dan zo’n beetje buiten wonen ... Goed te doen! 👍😊

Annelies 2022-06-09 21:33:50

Mooie Biowinkel, mooie natuur, en lekker warm.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-10 07:15:51

Hoi Berna, het zijn geen zebravlinders, die lijken er dan misschien iets op, maar het is de vlindersoort: Koningspage (Iphiclides podalirius). Ik heb er een foto van toegevoegd. En nee, wij laten thuis geen zwembad in de tuin bouwen. Dat is fijn in het klimaat hier in Frankrijk, maar niet in het onze. 😎

menrbijtjes 2022-06-11 16:43:47

Wat apart die vlinders. Hoe gaat het met arm Marco?