Dag 11: van het bungalowpark in Cadzand-Bad terug naar huis.

Nederland, Cadzand-Bad

Allereerst wil ik iedereen hartelijk danken die gereageerd heeft op mijn schrijfsels.
Wij hebben ze met plezier gelezen.

De vakantie zit erop, vandaag rijden wij terug naar huis.
Al onze spullen pakken wij weer in de auto en om even voor tienen rijden wij bij ons tijdelijke huis weg.

Net als op de heenweg gaat de route via de Westerscheldetunnel bij Terneuzen. De tol van EUR 5,= voor de auto moeten wij aan de noordkant van de tunnel betalen.

Op de heenreis hadden wij een grote kerk willen bezoeken in de plaats Oudenbosch, maar dat kon toen niet. Nu proberen wij het opnieuw. In het plaatsje is parkeren gratis en achter de kerk vinden wij een parkeerplekje.

De 'Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara' is een rooms-katholieke kerk te Oudenbosch, in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De kerk werd gebouwd tussen 1867 en 1880 en werd in 1912 tot 'basilica minor' verheven.
De kerk is een verkleinde kopie van de 'Sint-Pietersbasiliek', met het front van de 'Sint-Jan van Lateranen' te Rome. De architecten zijn P.J.H. Cuypers en later G.J. van Swaay.

Bij de entree van de kerk aangekomen staat de deur open en als wij binnen zijn worden wij hartelijk welkom geheten door iemand die daar blijkbaar gastheer is.
De entree is gratis. Men kan met een gids een rondgang door de kerk maken, of op eigen gelegenheid met een audiotour, maar daar zijn dan wel wat kosten aan verbonden.
Het indrukwekkendste stukje architectuur van de Basiliek is de koepel op ruim 63 meter boven de vloer. Met een wenteltrap van 144 treden kan men helemaal tot de ommegang aan de voet van de koepel komen. Dat doen wij maar niet.
Er zijn maar een handjevol bezoekers en wij gaan op eigen gelegenheid en in ons eigen tempo door deze imposante kerk heen. Wat is die groot en wat is die prachtig.

Het schilderwerk van het gebouw is heel vernuftig. De muren en pilaren lijken helemaal uit marmer te zijn opgebouwd, echter als je goed kijkt, zie je dat het gemarmerd geschilderd is. Ook lijstwerk op het marmer en reliëfafbeeldingen liggen in een plat vlak, oftewel die zijn ook geschilderd. Heel kunstig gedaan en wat een werk moet dat geweest zijn. Ongelooflijk!
Rondom door de kerk hangen heel veel grote schilderijen en er staan veel standbeelden.
Ik wil de foto's maar laten spreken.

Na het bezoek aan de kerk rijden wij naar huis.
Zo is er een einde gekomen aan een fijne vakantie.

Misschien tot een volgende reis.

Vandaag gereden: 250 kilometer.
Het weer: half zonnig, half bewolkt; temperatuur tot 21 graden C.

PS: thuis hebben wij mijn fietsaccu blijkbaar kunnen resetten, door het aan/uit-knopje op de accu in te drukken, een tijdje ingedrukt te houden, dat nogmaals te herhalen en daarna laadde hij weer als vanouds op toen hij op de acculader was aangesloten. Hij heeft nu weer 'power' en kan ik er weer mee fietsen. Hopelijk blijft dat zo.

Welkom thuis en tot gauw! 😊

Annelies 2023-09-22 21:17:00

Ik wist dat jullie maandag weer naar huis zouden gaan, dus ik heb aan jullie gedacht. Mooi dat jullie weer een leuke tijd hebben gehad. En nu alweer een paar dagen lekker thuis. Groetjes!

Fredo. 2023-09-22 21:30:09

Nou, ik verwachtte nog een heel stel van jullie interessante verslagen. Jammer dat dit nu alweer voorbij is, maar wel bedankt. Mooi bouwwerk die kerk, prachtig schilderwerk, maar voor mij blijft dit godsdienstige onzin.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-23 08:58:51

schitterende basiliek - afsluiting van een geweldige vakantie. Top dat de accu weer oplaad. Tja, Soms hebben apparaten een "eigen leven". , lees gebruiksaanwijzing. hi, hi. Dank je wel voor de enige verslagen. Ik vond het heel gezellig om mee te reizen.. Tot gauw weer ergens. Liefs, B.P.