Dag 2: van Dijon naar L'Isle-sur-la-Sorgue.

Frankrijk, Sennecey-les-Dijon

Vandaag gaan wij weer een lange rit maken, het is echter niet zo ver als gisteren.
Vandaag wordt het vooral tolweg, de Autoroute du soleil.

Maar eerst gebruiken wij een prima verzorgt ontbijtbuffet in het hotel La Flambée. In de ontbijtruimte kom ik Mickey en Minnie Mouse tegen.
Om 09.20 uur zijn wij ingepakt en rijden weg.
Het is bewolkt met toch ook wel blauw ertussen, het is 20 graden Celsius en vannacht heeft het hier geregend, te zien aan de plassen op straat.
Op 2 kilometer van het hotel is een Lidl, waar wij voor de lunch een baguette kopen en wat plakken kaas. De broodprijs valt ons erg mee. Een baguette kost maar 29 eurocent.

Rina begint met rijden, wij gaan de tolweg op richting de steden Lyon en Avignon. Bij de tolpoort pakken wij weer een kaartje.
Op een gegeven moment zijn er voor ons donkere wolken en rechts van ons is de hemel wel heel erg donker. Uit de wolken vallen regengordijnen. Mooi om te zien.
Opeens een bliksem, het blijft bij 1 flits. Dan krijgen wij een forse bui over ons heen. Dat frist de voorruit wat op, want daar zat best veel vuil van vliegbeestjes op.
Op de tegenliggende rijbaan staat op een gegeven moment een gigantische file, het verkeer staat er zelfs voor geruime tijd stil.

Bij een tankstation tanken wij weer vol, de literprijs is hier EUR 2,003. Marco neemt het stuur nu over.
Voordat wij bij de grote stad Lyon zijn, betalen wij het stuk tolweg dat wij tot nu toe reden.

Wij rijden door de drukke stad Lyon. Daar gaat het door een lange tunnel en later rijden wij een tijd langs de Rhône. Er staan schuimkopjes op het water, het waait hier best hard.

Ten zuiden van Lyon nemen wij bij een volgende tolpoort weer een kaartje uit de automaat voor het volgende stuk tolweg.

Als wij een grote rustplek zien, gaan wij de weg af. Wij herkennen het gebouw. Jaren geleden waren wij hier ook eens, het is een heel nette plek.
De auto proberen wij een beetje in de schaduw van een boom te parkeren, want het is best weer heet met 34 graden Celsius.
Het waait hier heel erg. In de Rhônevallei kan het waaien vanuit het noorden, dat is een koude wind, die Mistral wordt genoemd; nu waait hij uit het zuiden en deze warme Afrikaanse wind heet Sirocco.
Binnen zijn meerdere eettentjes in een grote cirkel gebouwd en binnen die cirkel staan tafels en stoelen en kan het gekochte eten genuttigd worden. Wij eten ons stokbrood met kaas en hebben daarbij een heerlijke koude chocomel gekocht. Lekker om even van de weg af te zijn.

Terug op de weg is het best druk en nemen wij bij een volgende tolpoort weer een kaartje.
Ten noorden van Avignon gaan wij van de snelweg af en betalen voor het laatste stuk tolweg van vandaag. Nu rijden wij oostwaarts.

Nu is het niet ver meer via hoofdzakelijk tweebaans wegen naar ons hotel in de plaats L'Isle-sur-la-Sorgue.
Om 15.35 uur stoppen wij op de parkeerplaats van Hôtel Domaine De La Petite Isle, waar wij voor 2 nachten een kamer hebben geboekt.
Het is een keurig hotel met een nette receptie en ruime lobby. Het bestaat uit meerdere hotelblokken met daartussen ruime grasvelden en de rivier de Sorgue stroomt door de achtertuin. Er is een groot restaurant en er zijn twee buitenzwembaden. Wat een luxe!

Wij krijgen een nette, ruime kamer en nadat wij onze spullen daar neergezet hebben, gaan wij naar één van de zwembaden. Lekker even opfrissen.
Als ik iets later een stukje over het terrein langs de rivier loop, zie ik 2 kanoërs. Het water is niet al te diep en stroomt erg snel.

Van Wikipedia:
L'Isle-sur-la-Sorgue is een Franse stad met ongeveer 19.500 inwoners, gelegen in het hart van de Vaucluse, op 25 km van Avignon. Het werd in de 12de eeuw gebouwd op paalwerken in de moerassen. Door de stad stroomt de Sorgue. Deze plaats wordt ook wel het Venetië van de Provence genoemd. Het pittoreske stadje is een toeristische trekpleister.

Wij rijden naar Centre Ville, omdat wij een boodschap willen doen bij de supermarkt Super U. Het is spitsuur, erg druk op de weg en wij rijden de paar kilometer stapvoets. Na de boodschap rijden wij naar een parkeerterrein achter het postkantoor, zetten de auto neer en lopen het centrum in. Om de rivier heen is de dorpskern gebouwd en zijn er nu veel bars, restaurants en terrasjes. Her en der hangen fleurige bloembakken, er zijn speciale winkeltjes, en hengelaars proberen iets te vangen. Het ziet er gezellig uit.
Op het terras van restaurant Au Chineur eten wij ieder een flinke salade en drinken daar een koel glas rosé bij.
Naast het terras waar wij zitten, sluit terwijl wij aan de salade zitten, ijssalon Isabella haar deuren voor vandaag.
Na het eten lopen wij nog een stuk door het stadje langs de rivier.

Terug in het hotel streamen wij, op bed gezeten, op Rina's iPad een stuk van het Tv-programma Vrienden van Amstel Live 2022.

Om 22.30 gaat het licht uit en vallen wij al vlot in slaap.

Vandaag hebben wij 450 kilometer gereden.
Het weer: eerst bewolking en wat regen, later zon en veel wind, tot 34 graden Celsius.
Hotel: Hôtel Domaine De La Petite Isle in L'Isle-sur-la-Sorgue, Frankrijk

Ik zou bijna zeggen ik herken het daar. Leuk om terug te zien. Mooi dat jullie het zo leuk (maar warm...) hebben.

Fredo. 2022-05-23 12:05:34

Leuk.

Paul&Poeske&Poes 2022-05-23 12:42:50

Wat een schattig plaatsje. En Rina, wat heb jij een leuk badpak.😉

Els 2022-05-23 12:49:41

wat super wederom. En waar Els dat badpak ziet weet ik niet want ik zie het niet.!! wel het mooie zwembad. en de gezellige terrasjes... en de naamgenoot ijssalon van kleindochter.!! op naar de volgende dag.!!!!

Bernardina 2022-05-23 14:00:41

😂Zwembad foto. 2 voetjes in het water rechts.

Els 2022-05-23 15:18:06

Klopt Els, badpak ingewijd 😀

Rina 2022-05-23 20:30:51

Wat een mooie plaatjes laten jullie weer zien. Ook leuk dat jij jezelf erop hebt gezet pap. In het raam van de Lidl😄