Dag 10: in Valkenburg, bezoek aan museum in Kerkrade.

Nederland, Valkenburg

Het regent volop en dat blijft het hier in het zuiden nog wel even doen.
Ons huisje heeft een wasmachine en wasdroger en die laten wij vanmorgen draaien. Als deze klaar zijn gaan wij op pad. Inmiddels is het droog geworden.
Wij rijden naar de plaats Kerkrade en gaan een bezoek brengen aan het Discovery Museum.
De Museumkaart en de VriendenLoterij VIP-KAART zijn er geldig.

Tekst van de website:
In Discovery Museum staat alles in het teken van de thema’s aarde, wetenschap en techniek. Dé plek bij uitstek om in het verleden te duiken, het nu te ervaren en te leren hoe de toekomst eruit kan zien. Hier heb je niet alleen een dag plezier maar word je ook een ervaring rijker over hoe we samen onze wereld mooier kunnen maken. Wij bieden een boeiende en educatieve ervaring waar jong en oud wordt aangemoedigd om te verkennen, ontdekken en leren. We streven ernaar om nieuwsgierigheid te bevorderen en de wonderen van wetenschap te onthullen.

Ik laat de foto's maar voor zich spreken. Ik zal proberen om daar waar nodig is, in de bijschriften iets te vertellen over wat er te zien is. Er zijn een paar foto's waar een tweede foto iets over het eerste beeld vertelt.

In het restaurant van het museum nemen wij iets te drinken en eten ieder een broodje-gezond.
Er zijn meer mensen die het museum bezoeken, onder andere een schoolklas met jongelui, maar echt druk is het niet. Dus zo kunnen wij fijn van alles uitproberen, want er is heel veel dat interactief is.
Zo hebben wij een fantastische middag en hebben veel plezier. Het is echt de moeite waard om dit museum te bezoeken.

Op het programma staat ook nog om een abdij te bezoeken, die bij Kerkrade ligt en een hotel/restaurant/conferentieoord herbergt, Abdij Hotel Rolduc.
Op weg daar naartoe nemen wij een verkeerde afslag en rijden opeens Duitsland in. Op de grens stoppen wij even langs de kant van de weg om de navigatie te raadplegen, dat blijkt voor een voormalige grenspost te zijn. Zo komen wij heel even door een voorstadje van de grote stad Aken.

Bij de abdij gekomen lopen wij daar naar binnen. Even dachten wij er aan om er misschien te gaan avondeten, maar daar is het nog net te vroeg voor, in het restaurant zit niemand en het ziet er niet gezellig uit. Van de abdijkerk zit de deur op slot, dus die kunnen wij niet bezoeken. Wij lopen een paar lange gangen door en gaan via een buitendeur de beeldentuin in. Meteen zien wij dat daar niet veel aan is, draaien om en de deur is in het slot gevallen en gaat niet meer open. Er rest ons niets anders dan via de buitenkant om de abdij heen te lopen, en dat is best een eind, want het is een erg groot complex.

Wij besluiten naar huis te rijden en daar maakt Rina een heerlijke pastamaaltijd.
Beide zijn wij best wel moe, want in het museum zijn wij constant in touw geweest en hebben daar veel geslenterd.

Vandaag gereden: 60 kilometer.
Het weer: droog, tot 21 graden.

Ik voelde mij als kind in een speelgoedwinkel. Zo leuk, informatief en interactief. ☺️

Rina 2024-06-06 18:45:33

Ja echt iets voor jou, Rien! 👍 Vooral op een regenachtige dag. En niet druk; hebben jullie getroffen!

Annelies 2024-06-06 19:19:18

Enig dat discovery museum.Alles leuk behalve die stomme robots. Maar dat is mijn mening. Ha, ha. Dus echt ,n 3 landen vakantie.... Wat ,n prachtige foto,s van het stukje abdy. dat jullie wel hebben gezien..... Nog enkele dagen genieten maar....

Bernardina 2024-06-06 21:04:51

Wat een prachtig museum. Daar is echt veel te zien. En te leren. Van 'Rolduc' had ik wel eens gehoord, maar wist niet dat het een klooster is. Dus heb ik ook weer iets geleerd. 😀 Grtzzzz!

Fredo. 2024-06-07 08:02:33

En dit allemaal zo dicht bij Helmond…..!😉👍en wat een bof dat jullie zo te zien de enige waren dus alle tijd om alles uit te proberen!

Marjan 2024-06-07 08:56:50

Wat een leuk museum. Jullie hebben vast pret gehad. Ook mooie foto's van de abdij.

Els 2024-06-07 20:56:08

Ik geloof dat het Evoluon in Eindhoven een dergelijk leerzaam uitprobeer museum/tentoonstelling was. Dit is al de tweede Citroën HY die jullie op deze reis tegenkomen.