Dag 2: strandwandeling bij Bredene

België, Bredene

Vannacht hebben wij heerlijk geslapen. Ontbijten doen wij binnen, want het is buiten nog te fris.
Later drinken wij de koffie wel buiten en spelen er een spelletje rummikub bij, lekker in het zonnetje.

Het belooft een mooie dag te worden en wij trekken er wandelend op uit. Wij gaan een strandwandeling maken.
Vanuit het vakantiepark steken wij eerst 2 wegen over, lopen langs een midgetgolfbaan en gaan dan via een voetgangersbrug, eerst over een duinenrij, dan over de 2 x 2-baans weg met de naam Koninklijke Baan (N-34) met tussen de weghelften de trambaan van de Kusttram.

Deze Kusttram rijdt langs de gehele Belgische Noordzeekust. De lijn begint bij station Knokke, circa zeven kilometer van de grens met Nederland, en eindigt bij station De Panne in Adinkerke, circa 2,5 kilometer van de grens met Frankrijk. Met een lengte van circa 67 kilometer is het de langste tramlijn ter wereld. De lijn heeft 68 haltes.

De brug komt uit in het duingebied. Eerst is er een stukje van het wandelpad geplaveid, maar al snel lopen wij te zwoegen door het mulle duinzand, vooral tegen een duin op is dat best intensief. Als wij bovenop het duin zijn aangekomen, hebben wij een prachtig uitzicht op het brede strand van Bredene.
Het is er heel rustig. Hier en daar zitten/liggen een paar mensen, er zijn er aan de wandel en weer anderen laten hun hond uit.
Het is eb en de zee is een heel stuk lopen weg. Er is weinig wind en er is nauwelijks branding.
Wij doen de schoenen en sokken uit en gaan verder op onze blote voeten, soms lopen wij een eind door het water. Het heeft een aangename temperatuur.
Wij lopen in zuidelijke richting, zo nu en dan moeten wij over een in zee stekende strekdam van zwarte granietblokken stappen. Tussen de blokken staan her en der overblijfselen van houten palen. In de verte, in zuidelijke richting, is de hoogbouw te zien van de badplaats Oostende. Veel scheepvaart is er niet, zo nu en dan is er een zeilboot te zien.
Het is een heerlijke wandeling, wij genieten er van.

Langs de duinrand staan soms rijen met witte houten huisjes, niet om te bewonen, maar waar men strandstoelen, een parasol, e.d. in kan opslaan.
Voor Bredene zijn er 4 strandopgangen. Bij sommige is een strandpaviljoen. Zo besluiten wij bij Strandbar Twins Club op het terras iets te gaan drinken en eten in de schaduw. Wij nemen ieder een Coca Cola en een stokbroodje kaas, sla, tomaat.

Na deze lunch verlaten wij het strand, gaan het duin over en komen tussen de huizen van Bredene. Wij lopen in noordelijke richting terug. De huizen en appartementengebouwen bestaan uit veel verschillende bouwstijlen. Bredene heeft dus geen boulevard en geen extreme hoogbouw. Wij komen langs de Albert Heijn, waar wij gisteren boodschappen deden. In de buurt van ons vakantiepark heeft een ijssalon wel heel erg aantrekkelijk ijs in de vitrine staan, wij nemen ieder een overheerlijk schepijsje.
Even later zijn wij weer "thuis". Wij hebben van de wandeling genoten, het weer is dan ook wel super.

Na het avondeten maken wij nog een wandeling over het vakantiepark. Dit park met huisjes ligt ingesloten tussen allerlei campings, die vol staan met stacaravans, hele velden vol. Veel hutje mutje op elkaar met kleine tuintjes er tussen. Het ziet er soms wel triestig en verlopen uit.
Verderop in ons park staan huizen in een andere bouwstijl dan ons huis en nog iets verderop wordt er nog veel bijgebouwd. Wij vinden dat wij toch wel heel goed zitten, waar ons huis staat en zijn daar heel blij mee. Zit je in een huisje aan de rand van het park, dan kan het zomaar zijn dat je op zo'n triestige stacaravankolonie uitkijkt.
En zo komt er weer een prachtige dag aan z'n eind.

Vandaag hebben wij ruim 6 kilometer gelopen.
Het weer: zonnig en 27 graden Celsius.

Fijn dat je het naar zin hebt. Woensdag zullen jullie ook nog een mooie dag gehad hebben, en hopelijk vandaag ook, maar het slechte weer komt eraan. Veel plezier, groet Paul&Poeske.

Paul 2021-09-09 07:52:14

Leuk, weer. Grtzzz, F.

Fredo. 2021-09-09 13:02:53

Klinkt helemaal geweldig! Geniet er van. Wie weet komen jullie in "De Haan", ook een badplaats daar ergens, wel mijn fanclub vriendin Maria tegen! Zij logeert daar momenteel. Doe maar de groeten .... En wat het slechte weer betreft ... na regen komt toch altijd weer zonneschijn.!!!.

Bernardina 2021-09-09 14:09:24

Ziet er enig uit en weer mooie foto's.