Dag 5: langs de kust naar de plaats Knokke.

België, Bredene

Bij het opstaan is het bewolkt, later breekt de lucht en komt de zon weer te voorschijn.

Na ontbijt en koffie gaan wij met de auto op pad. Wij rijden evenwijdig aan de kust naar het noordoosten via plaatsen waar wij eergisteren ook gefietst hebben, zoals De Haan, Wenduine en Blankenberge. In deze laatste plaats vinden wij een geocache, buiten bij het gebouw van SeaLife. Wij bezoeken het dus niet. Hier kan men meer dan 50 aquaria bekijken, die de mysterieuze onderwaterwereld tonen. Met meer dan 2.500 dieren biedt Sea Life een mooi overzicht van de 7 wereldzeeën.
In SeaLife ligt het enige zeehondenopvangcentrum van België. Sinds 1998 worden er zeehonden opgevangen en verzorgd, om daarna opnieuw in zee te worden vrijgelaten.

De volgende plaats is Zeebrugge. In één van de havenarmen liggen allemaal plezierjachten en hier is het voormalig Belgische lichtschip West-Hinder II als museumschip op de kade geplaatst. Wij lopen er omheen, maar het is nu niet geopend. Een lichtschip is een lichtbaken dat andere schepen helpt om veilig de kust te kunnen bereiken, een vuurtoren op zee dus.

Even verder ligt een geocache langs de weg verstopt in een vangrail en die pikken wij even mee. Zeebrugge is maar een klein dorp, maar hier ligt de op één na grootste haven van België (na de haven van Antwerpen). Bovendien bevindt zich hier de belangrijkste marinebasis van België. Deze wereldhaven is onlosmakelijk verbonden met de plaats Brugge. Niet alleen bij naam, maar ook letterlijk via het Boudewijnkanaal, dat ten noorden van het Brugse centrum vanuit de achterhaven in een rechte lijn de verbinding maakt met de voorhaven in Zeebrugge.
Ook al heeft deze plaats een breed strand, daar gaan wij niet heen om het te bekijken. Er zijn bij de haven verhoogde uitkijkpunten en vanaf één daarvan kijken wij zo in een deel van het havengebied. Er wordt net een heel groot containerschip de haven ingesleept, met sleepboten voor en achter. Eerst komt het schip recht op de haven af, vaart tussen de havenhoofden door en wordt later naar rechts toe gemanoeuvreerd (foto's heel erg ingezoomd). Het gaat heel langzaam, wij blijven een tijd staan kijken. Er verzamelen zich steeds meer mensen om naar het tafereel te kijken.
Voordat wij verder rijden, bekijken wij in het dorpje nog even een prachtig, in een vierkant gebouwd plein, het Admiraal Keyesplein. Rondom een grasveld staan hier kleine bakstenen huisjes met trapgeveltjes en dakkapellen. Het houtwerk is fraai geschilderd en sommige huizen hebben kleurige bloembakken aan de gevels hangen.

Iets verder langs de kust komen wij door de plaats Heist en even verder in de plaats Knokke, ons doel van vandaag. Beide badplaatsen zijn aan elkaar gegroeid en hebben samen 12 kilometer strand en daarom heet het Knokke-Heist. Dit is de meest trendy kustplaats van België. Mensen die van simpel houden kiezen voor Heist, wil men luxe, dan kiest men voor Knokke. Knokke is de duurste badplaats aan de Belgische kust. Het is wat we noemen een mondaine badplaats.

Wij hebben 2 caches op het oog, die nagenoeg in het centrum liggen. De eerste moet liggen bij een kerk, buiten bij een kruisbeeld. Het kruisbeeld is niet moeilijk te vinden, maar de cache vinden wij tot onze spijt niet. Daar vlakbij ligt nog een cache, vlakbij het treinstation van Knokke. Als wij daar naar toe lopen komen wij langs het noordelijke eindpunt van de Kusttram, die hier een lus maakt om de terugweg naar het zuiden te aanvaarden. De cache bij het station vinden wij ook niet, jammer!
In het stationsgebouw kunnen wij wel even een sanitaire stop doen. Het is een kopstation en er arriveert net een trein. Wij horen omroepen, dat deze over een paar minuten vertrekt naar Brussel Airport met diverse stops onderweg.

Wij pakken de auto weer en rijden het centrum van Knokke in. In een parkeergarage bij het stadhuis zetten wij de auto neer en lopen de Lippenslaan in. Zo'n luxe straat hebben wij hier in België nog niet gezien. Het is een keurige laan met aan beide zijden luxe gebouwen en appartementen met zowel eenvoudige, als exclusieve winkels van de grootste internationale, gerenommeerde topmerken. Deze laan lopen wij helemaal af naar de kust, naar de boulevard. Deze lopen wij op en kijken er wat rond. Het is er niet al te druk, het is ook niet echt strandweer. Het ziet er keurig uit en ook hier weer hoogbouw en op het strand veel paviljoens.
Op de terugweg naar de auto pakken wij bij een ijssalon van Australian een lekker ijsje.

Als wij terug zijn in Bredene doen wij bij de Lidl een paar boodschappen en halen in een pizzeria een vers gemaakte pizza om thuis op te eten. Dat doen wij buiten op ons terras met daarbij een heerlijk koel biertje.

Vandaag gereden: 64 kilometer.
Vandaag gelopen: 6 kilometer.
Het weer: afgewisseld zon en bewolking, tot 25 graden Celsius, met een paar regendruppels in Knokke.

Leuk en interessant.

Paul&Poeske 2021-09-12 12:09:26

Wat een leuk verslag weer met leuke foto's. Bedankt dat we jullie zo kunnen volgen.

Els 2021-09-12 14:17:06

Echt leuk hoor.!! Heel bekends voor mij.!! Krijg bijna heimwee.!! doei, doei,