Dag 29: van Glenwood Springs naar Denver.

Verenigde Staten, Glenwood Springs

• ------------------------------

Vooruitlopend op het dagverslag wil ik melden, dat wij goed in Denver zijn aangekomen. Wij zitten in een prima hotel, niet zo ver van het vliegveld, en het gaat prima met ons. Tot zover kunnen wij terugkijken op een fantastische vakantie en brengen de laatste dagen door in Denver.
Met het verslag loop ik iets achter en dat zal ik niet meer compleet krijgen voordat wij terugvliegen. Eenmaal weer thuis in NL zal ik het completeren.
Tot zover bedankt voor het meereizen met ons en heel veel dank voor jullie leuke en lieve berichten, wij lazen ze met veel plezier.
Tot in Nederland.
  • ------------------------------

In de ruime hotellobby is het ontbijt, dat bij de kamerprijs is inbegrepen, prima verzorgd. Het verblijf in dit Best Western Antlers hotel is ons goed bevallen.

Als wij bij het hotel wegrijden is het dik bewolkt met wat zon. Wij vervolgen onze route via de Interstate 70 naar het oosten en vandaag gaan wij over en door de Rocky Mountains naar de stad Denver, waar wij deze vakantie ook begonnen zijn.
De weg is prachtig gelegen in een bergkloof met loodrechte wanden en slingert zich tussen de ruige rotsen door. Door deze Glenwood Canyon stroomt naast de weg de Colorado River. Hier liggen de wegdekken van beide rijrichtingen niet naast elkaar in hetzelfde vlak, maar iets boven en opzij van elkaar. Het verkeer rijdt hard, maar houd zich wel netjes aan de snelheden.
Langs de weg geeft een infobord aan, dat er verderop vertraging zal zijn wegens een ongeluk. Circa 10 minuten staat alles stil en als wij weer langzaam verder rijden, blijkt een pick-up truck een stuk van de vangrail te hebben meegepakt en staat daar achterstevoren achter in de wegberm.

Als wij later uit de bergkloof zijn, komen wij in een prachtig glooiend landschap. Er zijn dorpjes, er is industrie, de Eagle River stroomt er en de zon zet de gele espen en cottonwoods (Amerikaanse populierensoort) in een gouden lichtschijnsel. Heel in de verte zien wij op de hoogste bergtoppen van de Rockies sneeuw liggen. Van dikke bewolking is hier geen sprake meer, het is prachtig weer.

De weg voert ons langs diverse wintersportgebieden.

Bij het plaatsje Vail gaan wij van de weg af om het eens te zien en om even de benen te strekken. Het is een nog niet zo oud plaatsje met circa 5.500 inwoners. Het is de thuisbasis van Vail Ski Resort, de grootste skiberg in Colorado. Het staat bekend als één van de rijkste kleine steden van Amerika en is bekend om zijn luxe hotels en restaurants. Het ligt wel hoog, namelijk gemiddeld 2.484 meter boven zeeniveau.
Toevallig wordt er een zondagsmarkt gehouden, dat vinden wij wel even een leuke onderbreking van de reis. De parkeergarage is gratis en even later lopen wij tussen de kraampjes met kunstnijverheid, kleding, snuisterijen en vooral veel eten en snoep. Het is prachtig weer, de zon schijnt hier heel fel, voor het fotograferen zijn de contrasten bijzonder hoog (is lastig/moeilijk).
Soms wanen wij ons in Oostenrijk of Zwitserland, want het lijkt of meerdere huizen, winkels en restaurants daar zo zijn weggehaald en hier zijn neergezet.
Er stroomt een beekje door het stadje, er zijn allerlei soorten winkels, maar de prijzen liggen erg hoog. Als wij bij een Starbucks koffie nemen, is de prijs bijna het dubbele van wat wij gemiddeld er voor uitgeven. Het smaakt er niet minder om en gezeten op het terrasje onder de hoge sparrenbomen, met dit mooie weer, is dit een onverwacht cadeautje.

Weer terug op de snelweg klimt deze al maar verder tegen de bergen op. Wij gaan over de Vail Pass met een hoogte van 10.603 ft (3.232 meter) en langs de weg staat een bord met de tekst: "Welcome to the Summit. Colorado's Playground."
Dan is er verderop weer een ongeluk gebeurd en moeten wij opnieuw een stuk langzaam rijden.
Wij rijden door de 2,7 kilometer lange Eisenhouwer Tunnel, één van de hoogst gelegen verkeerstunnels ter wereld. Daarna zakken wij langzaam, maar zijn de bergen nog lang niet verdwenen.

In het plaatsje Silver Plume (half spookstad) gaan wij opnieuw even van de weg af. Jaren geleden hebben wij hier een stoomtreinrit gemaakt met de Georgetown Loop Railroad. Voor de toeristen wordt hier een nostalgische treinrit in ere gehouden. Om destijds (ergens tussen 1880-1900) tijdens de goud- en zilverwinning hier in de bergen, het erts te kunnen vervoeren, werd een treinspoor aangelegd, dat een te grote hoogte op een te kort traject moest overbruggen. Hiervoor legde men een lus in het spoor aan, zodat de trein via een kurkentrekkerbeweging naar boven en beneden kon rijden.
Ik wil wel even bij het stationnetje kijken of er bedrijvigheid is. En ja hoor, de stoomlocomotief heeft net de wagons losgekoppeld langs het perron en komt aanrijden om water bij te tanken. Wat een geluk om dit even te kunnen meemaken. Wij staan er een tijdje te kijken hoe een volgende lading passagiers instapt en de treinrit gaat maken. Er loopt een fotograaf, die de passagiers op de foto zet, en er staat een zanger met versterkte gitaar liedjes te zingen.

Terug op de snelweg, gaan wij een paar mijlen verderop nog een keertje de snelweg af en nemen een kijkje in het historische centrum van het stadje Georgetown. Wij lopen er meerdere winkeltjes binnen en in één er van koop ik een prent van een oude Amerikaanse stoomlocomotief.

Hier vandaan is het via de snelwegen nog ruim een uur naar ons hotel in Denver, het Drury Inn & Suites Denver Stapleton (East). Letterlijk zakken wij nu uit de bergen naar de stad toe. Het is veel bijremmen, want het gaat anders te hard naar beneden.
Het is wel weer even wennen, om na meerdere weken op twee- en vierbaanswegen gereden te hebben, nu op tien- en twaalfbaanswegen verder te moeten. Het verkeer rijdt hard en sommige auto's schieten van links naar rechts over de weg. Gelukkig hebben wij twee paar ogen en samen redden wij het, met behulp van onze TomTom, om veilig bij ons hotel aan te komen.

Drury Hotels is een voor ons onbekende hotelketen, dit is de eerste keer dat wij daar mee in aanraking komen, en dat is heel positief. Voor het merendeel zitten deze hotels in het midden en aan de oostzijde van het land. Het is een groot hotel met 7 verdiepingen, liften, indoor zwembad en whirlpool, groot parkeerterrein (gratis), goed koud/warm ontbijt en het mooiste nog van alles, men verzorgt van 17.30 tot 19.00 uur een gratis avondmaaltijd, gratis consumpties (frisdranken e.d.) en per persoon 3 alcoholische drankjes. Dat kan Bud Light (bier), wijn (4 smaken), wodka, een cocktail of nog iets anders van de drankenkaart zijn.
Het eten is in buffetvorm en men kan pakken: 2 smaken soep, sla, tomaatjes, geraspte wortel, dressing, gepofte aardappel, gebakken rijst, gebakken kipreepjes, warme bonen, warme worstjes + broodjes (hot dog), oftewel, prima verzorgd. En wij hoeven er niet meer op uit om een restaurant te zoeken, ook lekker makkelijk. Echt een aanrader dit hotel.

Het weer: bewolkt/zonnig, van 4 tot 16 graden Celsius
Vandaag gereden: 181 mijl
Hotel: Drury Inn & Suites Denver Stapleton

Het zal wel ff duren voordat e.e.a. is ingedaald, zoveel indrukken. Dank voor alle mooie verhalen en foto's, goede reis naar huis en tot gauw!🙋

Marjan 2018-10-10 00:03:59

Dat Vail lijkt me een erg leuk plaatsje en inderdaad ... lijkt wel Oostenrijk met dat soort huizen. En dan die leuke stoomtrein. Ik zal jullie dagelijkse mail wel missen. Voor mij was het een perfecte manier om de dag te beginnen 😊☕️ en om wat mee te reizen. Nog een fijne dag morgen en goede terugreis. 🛫🛬😘😘

Annelies 2018-10-10 02:40:24

Wat was het leuk om jullie reis op deze manier mee te beleven. Ik heb er van genoten. Goede terugreis!

Irene 2018-10-10 07:19:31

Wat mij nu vooral opvalt is het mooie groen. Enne ... hebben jullie nog een mooi paar laarzen gekocht?

Bernardina 2018-10-10 09:49:56

Ik ben verliefd op die laarzen!!!!!! Wat kosten die daar, want hier zijn ze super duur?

Els 2018-10-10 20:08:12

Mooi bergdorp en houtconstructies.