Dag 7, zaterdag 14 september 2019, Lanzac, La Roque-Gageac en Domme.

Frankrijk, La Roque-Gageac

Vandaag is het dik bewolkt. Op de Franse buienrader is te zien dat heel Frankrijk baadt in de zon en dat er een heel smalle strook bewolking van oost naar west net over het gebied trekt, waar wij zitten. Dat is niet eerlijk!

Toch willen wij weer op pad gaan en na de koffie rijden wij met de auto naar het westen langs de Dordogne-rivier. Langs deze route valt er van alles te bekijken, zoals leuke Franse plaatsjes en kastelen. Soms is er een fraai uitzicht op de rivier, of over de vallei waar de rivier doorheen stroomt. Onderweg hebben wij een paar spetters regen.

In het plaatsje La Roque-Gageac parkeren wij de auto en gaan, ondanks een lichte drizzel die er af en toe valt, te voet het plaatsje verkennen.
Het dorp behoort tot Les Plus Beaux Villages de France ("De mooiste dorpen van Frankrijk"). Het karakteristieke langgerekte dorp ligt aan de rivier en bestaat voornamelijk uit een hoofdstraat met fraaie huizen, die voor de hoge rotswand zijn gebouwd. Het heeft een heel andere uitstraling dan de eerder door ons bezochte plaatsen. Op de rivier wordt gekanood en men maakt van hier uit rondvaarten over de rivier in grote boten.

Wij wandelen door een deel van het plaatsje en beklimmen een stel steile straatjes. Ook hier natuurlijk veel souvenirwinkeltjes en restaurants, want ook deze plaats trekt veel toeristen. Het ligt hier echt heel mooi. Voor de lunch nemen wij plaats op het overdekte terras van hotel-restaurant L’Auberge des Platanes. Het is er best druk, maar een klein tafeltje voor ons tweeën is nog beschikbaar. Terwijl wij daar zitten regent het behoorlijk en dat houdt best wel een tijdje aan.
Rina neemt een uitgebreide salade en ik een omelet ham-kaas met salade. Daarbij drinken wij water. Zo gauw als je in Frankrijk aan tafel gaat, komt er een mandje brood en een fles water met glazen op tafel, de zogenaamde "eau de table" en die is gratis. Sommigen nemen daarnaast nog iets anders te drinken, zoals bijvoorbeeld mineraalwater, bier, of vooral wijn, maar wij houden het vandaag bij dit water.

Ondanks de regen varen de rondvaartboten door en ook een stel kanoërs weet van geen opgeven.
Tegen de tijd dat wij zijn uitgegeten, neemt de regen af en lopen wij nagenoeg droog terug naar de auto.

Via een brug komen wij aan de andere zijde van de rivier. Onderweg komen wij langs het kasteel van Castelnaud, dat bovenop een berg ligt. Wij wilden het bezoeken, maar dat lijkt ons in de regen geen goed plan, dus dat stellen wij uit naar een andere keer. Nu rijden wij nog even verder en brengen een bezoek aan de plaats Domme.

Dat is een oud stadje met een ommuurde vesting, boven op een berg langs de rivier de Dordogne. Het is een bastide die in 1281 door koning Filips de Stoute werd gesticht. Het heeft nog een groot deel van zijn stadsmuren met drie stadspoorten. Bastides hebben veelal een regelmatige plattegrond. Door de ligging op de Mont-de-Domme, op ongeveer 150 m boven de rivier de Dordogne, is de plattegrond bij Domme onregelmatig van vorm. Tot in de zeventiende eeuw was het een welvarende stad. Juist door het verdwijnen van de welvaart heeft Domme zijn historische karakter behouden. Dit plaatsje heeft een grot, die men kan bezoeken vanuit de markthal in het centrum van Domme.

Binnen de muren kunnen wij geen parkeerplaats bemachtigen en zetten de auto op een lager gelegen plek buiten de poorten neer. Zodoende moeten wij omhoog lopen om in de vesting te komen. De muren en poorten zijn in bijzonder goede conditie, mooi om te zien. Ook hier natuurlijk souvenirwinkeltjes in alle maten en vormen. Omdat er in deze streek veel ganzenlever (in het Frans: foie gras = letterlijk: vette lever) geproduceerd wordt, zien wij dat ook overal te koop.

Wij bezoeken de kerk en bij een ambachtelijke ijssalon kopen wij een heerlijk ijsje. Op een pleintje wordt fanatiek door een aantal inwoners jeu-de-boules gespeeld. Het bekende klik-klak van de metalen ballen als zij tegen elkaar aankomen, klinkt ons bekend in de oren. Vanaf de berg hebben wij een weids uitzicht over de Dordognevallei en de rivier.
Na het bezoek aan Domme rijden wij weer naar huis, waar wij in de namiddag terug zijn. Gezien onze late lunch hebben wij voor het avondeten niet zo veel trek meer en eten op ons terras een boterhammetje met een koel glaasje rosé.

Vandaag hebben wij 93 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, regen en tot 21 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Het zijn zeker schattige dorpjes. En jullie lopen en klimmen wat af. Jammer van het weer. Komt vast goed. Weer prachtige foto's. Zo genieten wij ook een beetje mee.

Els 2019-09-19 14:44:25

Je doet goed je best Marco! Leuke verslagen en foto's! En ja , die ganzenlever kregen we vroeger nog wel eens van mijn ex-schoonzus Christine. Zooo lekker!

Marjan 2019-09-19 16:35:21

Echt franse plaatjes. . En die schitterende middeleeuwse muur.... Oh, die foie gras toch niet gekocht , hè.?. verder heel mooi.!! En ach een dipje in het wwer hadden wij hier ook. Wordt vast wel weer zonnig.!

Bernardina 2019-09-19 16:46:55

Jongens, wat heerlijk om dit allemaal te zien. Vakantie! En in dat boekwinkeltje had ik wel een uurtje willen rondkijken. Hahaha, dat kun je wel begrijpen. Au revoir et à la prochaine.

Fredo. 2019-09-19 20:33:20

Wat een schilderachtige omgeving is dat! En dan dat huis in die bergwand... Zou daar wel eens binnen willen kijken! Verder een heerlijke plek voor een kano. Een andere keer maar. Blijf genieten 😊🍷

Annelies 2019-09-19 21:52:21

Mooi en leuk. Ik ken Domme uit The Curse of Oak Island (serie op tv-zender History). In een ronde toren van de stadpoort hebben Tempeliers (Kruisvaarders) gevangen gezeten, voordat ze vermoord werden door het Franse regime. De Canadezen en Amerikanen van het programma zijn daar op onderzoek geweest, en vonden verband met Oak Island (dit ligt voor de oostkust van Canada, bij Newfoundland). Veel plezier en groet.