Duitsland - Sauerland en Harz 2022.

12 sep 2022 - 26 sep 2022

In het najaar van 2022 willen wij er nog even op uit en besluiten naar Duitsland te gaan. Wij gaan twee weken en boeken voor iedere week een andere accommodatie. Wij gaan met onze eigen auto.
De eerste week gaan wij naar een appartement in één van de huizen van Bergresort Winterberg in de plaats Winterberg, in het Sauerland, via Roompot Vakantieparken. Vanaf huis is dat 325 kilometer rijden, waar een rijtijd van 3 uur en 40 minuten voor staat.
De tweede week gaan wij naar een bungalow in het vakantiepark Landal Salztal Paradies, bij de plaats Bad Sachsa in het Harzgebergte, van Landal GreenParks.
De afstand tussen de accommodaties is circa 200 kilometer met een rijtijd van een kleine 3 uur.
Na het verblijf in het Harzgebergte rijden wij terug naar huis, dat is 490 kilometer met een rijtijd van 5 en een half uur.

Het Sauerland.

Het Sauerland in Duitsland is een schitterend gebied in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Hessen. Het is bekend als skiregio, maar is ook de rest van het jaar een leuke bestemming voor een vakantie dichtbij, met middelhoge bergen, bossen, stuwmeren, grotten en historische stadjes met een schat aan bezienswaardigheden, zoals kastelen, Middeleeuwse burchten en oude mijnen.
Het is ongeveer 3 en een half uur rijden met de auto vanaf Utrecht. Het Sauerland bestaat niet alleen uit het bekende skioord Winterberg, maar het is ook een eldorado voor wandelaars, fietsers en mountainbikers.
De hoogte varieert van ongeveer 200 meter in het dal van de rivier de Ruhr tot ruim 840 meter in Hochsauerland, in de omgeving van Winterberg. Daar ligt de berg Kahler Asten, 842 meter hoog. De Langenberg is met 843 meter de hoogste berg van het Sauerland en ligt op de grens van Noordrijn-Westfalen en Hessen.

De Harz.

De Harz is een fraai bergachtig gebied in hartje Duitsland met adembenemende natuur, schilderachtige historische stadjes, oude mijnen, natuurlijke grotten en duizenden kilometers wandelwegen. Het Harz gebergte is een aantrekkelijke bestemming voor vakantie in alle seizoenen, op minder dan 500 kilometer van Nederland.
De hoogste bergtop in het Duitse Harzgebergte is de Brocken, met een hoogte van 1.142 meter. De Harz is het meest noordelijke middelgebergte in Duitsland en ligt in de deelstaten Saksen-Anhalt, Nedersaksen en Thüringen. Het gebied is zo’n 110 kilometer lang en 30 tot 40 kilometer breed. Vroeger liep het IJzeren Gordijn – de grens tussen Oost- en West-Europa – dwars door de Harz.
In het Nationaal Park Harz komen natuurliefhebbers volop aan hun trekken. Er zijn diep ingesneden dalen, eindeloze bossen, snelstromende rivieren en kabbelende beekjes. Bovendien zijn er stuwmeren en watervallen, oftewel natuurschoon is er in de Harz volop aanwezig. In de winter lenen de berghellingen zich uitstekend voor de wintersport.
Er liggen meerdere historische steden aan de voet van de Harz, zoals Werningerode, Quedlinburg, Goslar en Thale. Quedlinburg en Goslar staan op de Unesco werelderfgoedlijst onder andere vanwege de vakwerkhuizen. Romantische smalspoorlijntjes vervoeren toeristen tussen de bekendste stadjes en brengen je naar de top van de Brocken. Ook zijn er oude mijnen en grotten te bezoeken.

Andere reisverslagen.

Reisverslagen van een aantal van onze andere reizen zijn te vinden onder de link:
Dutchmarco

Veel leesplezier, Marco en Rina (M&R).

(Disclaimer: aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.
Gegevens en prijsniveau uit 2022.)

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Menrbijtjes volgen

Ontvang een email zodra Menrbijtjes een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis