Dag 7: naar Stalhille, Varsenaere en Middelkerke

België, Bredene

Vandaag is het onze trouwdag, 47 jaar. Voor bij de koffie hebben wij een heerlijk aardbeiengebakje.

Rina heeft een stel uitjes in de buurt uitgezocht, het is "open monumentendag".

Wij gaan met de auto op weg en rijden het achterland van België in, in de richting van de stad Brugge. Het is niet de bedoeling dat wij naar Brugge zelf toegaan, want dat willen wij morgen gaan doen, maar wij gaan in het dorpje Stalhille naar een mooi tussen het groen gelegen woonhuis, annex atelier en werkplaats. Hier kan men kennismaken met Norbert Demonie, een bezige bij. Hij is imker, glasblazer en korfvlechter. Samen met zijn vrouw Anne-Marie runt hij een gezellige winkel die toepasselijk "De Sfeermaker" wordt genoemd. Bij mooi weer kan men op het zomerterras genieten van een glas honingwijn of honingbier, of een kannetje honingthee van het huis. Anne-Marie maakt tevens waskaarsen en decoratie uit zuivere bijenwas.
Als wij daar aankomen zijn een aantal tafeltjes op het terras in de voortuin bezet met passanten. De vrouw des huizes maakt in haar keukentje de versnaperingen klaar en serveert ze uit. Wij mogen vrij rondlopen en bekijken achterin in hun bloeiende tuin de bijenkasten en het in het huis gelegen winkeltje, dat behalve honing-, bijenwas- en glasprodukten, vol hangt en staat met bijen in allerlei vormen en maten, en waar op smalle planken langs de muren een grote verzameling aan honingpotjes tentoon wordt gesteld. Op de bovenverdieping laat Norbert iets van het glasblazen zien.

Na dit leuke bezoekje gaan wij in de plaats Jabbeke naar een restaurant op zoek om even iets te eten. Er zijn niet veel restaurants, terrasjes zijn leeg en bij een restaurant met mensen op het terras krijgen wij te horen dat het vol is. Wij rijden door het dorpje en zien een bakkerswinkel open. Terwijl ik even in de auto wacht, koopt Rina een paar bolletjes.

Vervolgens staat er op het programma: "Varssenaere en de Belle Epoque". In 2022 is het 120 jaar geleden dat hier snelheidsraces over 1 km werden gehouden tussen Station Varssenaere en de kerk langs de Hof van Straeten dreef.
Geniet van een voorsmaakje van de Belle Epoque met fietsen, motoren en andere voertuigen uit de vroege 20e eeuw. Het is tevens mogelijk een deel van het oud stationsgebouw te bezoeken.

Het valt op dat de schrijfwijze van de plaatsnaam en de naam op het station verschillen. Die op het stationsgebouw heeft een letter s meer.
Als wij bij het station aankomen op een klein parkeerterrein, staan er een heel stel mensen buiten voor het station, evenals een oude Renault auto, een stel oude motorfietsen en een paar oude fietsen. Een paar mensen dragen kleding uit vroegere tijden. Het is er gezellig druk. Er staan op een rijtje ook een stel moderne motorfietsen, waarvan de bestuurders op een terras zitten naast een oude spoorwagon, die dienst doet als bar. Zo nu en dan snelt er een trein voorbij op de lijn Brugge-Oostende.
Zo nu en dan stapt één van de "verklede" mensen op een oude fiets en rijdt een rondje over de Belgische kasseien, sommige bezoekers wagen zich daar ook aan.
Het stationsgebouw bekijken wij ook even aan de binnenkant, waar een stel tafels en stoelen en een bankstel staan. Nog niet zo lang geleden was dit een restaurant, maar dat is gesloten. Er hangen een paar oude affiches en op een paar tafels ligt wat oude literatuur.
Ook dit was leuk om te bezoeken.

Voordat wij wegrijden, eten wij bij de auto een bolletje met kaas. De plakken kaas hadden wij van huis gekoeld en wel meegenomen, voor het geval wij onderweg niets te eten zouden kunnen vinden.

Dan rijden wij terug naar de kust en gaan naar de plaats Middelkerke. Deze ligt iets ten zuiden van Oostende. Wij rijden steeds via vlakke weilanden en akkers, zoals met mais. Als wij de kust naderen rijden wij op een lint aan hoogbouw af, de tol van het toerisme. Het valt op dat het wegenplan in de stad ruim is opgezet, ook hier rijdt weer de Kusttram en wij vinden makkelijk een plekje voor de auto. Wij lopen naar de boulevard, die ook ruim is opgezet. Het is er gezellig druk. Het strand is hier niet volgebouwd met paviljoens. Het doet ons iets aan Scheveningen denken. Het is heerlijk weer om zo een eindje te wandelen en een Australian ijsje te nemen. Er staan meerdere bronzen standbeelden van stripfiguren, zoals Suske en Wiske, De Smurfin en Potige Smurf, en Lucky Luke met een Dalton en Rataplan.
Op de boulevard staan een stel Ford Mustangs opgesteld, er zitten fraaie uitvoeringen tussen.
Buiten vinden wij bij een kerk, de Sint-Theresiakapel, een verstopte cache, ook gaan wij er even naar binnen.

Terug in de auto willen wij een stukje langs het strand naar huis rijden, maar op de weg voor ons knipperen in de verte zwaailichten en er racen een politie- en brandweerauto voorbij. De weg is afgesloten en wij keren en rijden via een binnendoorroute. In Oostende moeten wij een stukje van de kust af, want de weg loopt om de havens heen. Als wij om 18.00 uur weer thuis zijn, gaan wij lekker aan een biertje en een wijntje.

Vandaag gereden: 81 kilometer.
Vandaag gelopen: 5 kilometer.
Het weer: bewolkt/zonnig, tot 21 graden Celsius.

Voormalig NMBS-station "Varssenaere" op de lijn Brugge-Oostende

Het contrast in de kleding van vroeger en nu, op foto 37, kan niet groter zijn. Net zo wat betreft de architectuur van vroeger en nu bij Villa Doris. En dan nog de auto's! Tijden veranderen... Lekker gedetailleerd weer, dit verslag. En ook de foto's. Wij reizen met jullie mee. Groet, F.

Fredo. 2021-09-14 12:53:36

Bij het lezen van Jabbeke moest ik direct denken aan de snelle ritten die gemaakt werden in de jaren 40 en 50, op de acht kilometer lange rechte snelweg die daar ligt. Voornamelijk Engelse autofabrikanten probeerden daar hun auto's uit. En hadden de panden naast Villa Doris de bouwgekte maar overleefd. De oude gele tram doet ook aan Scheveningen herinneren. Dank en groet.

Paul&Poeske 2021-09-15 09:08:16

Wat is Belgie leuk. Echt genieten. Weer enige foto's.

Els 2021-09-15 15:28:54

Ha, Jabbeke ( sjabbèke) (met de klemtoon op sJab) ken ik ook. Leuk Knap hoe iemand op zo,n hoge fiets kan rijden.!! Bij die kunsttram is bijna geen beveiliging. Er gebeuren nog steeds heel wat ongelukken .!!.