Dag 29: Vallon-Pont-d'Arc, naar huis in Nederland.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Bij het opstaan om 6 uur is het nog 26 graden in het huis, dit was de warmste nacht van onze vakantie, een echte plaknacht.

Rina maakt koffie voor onderweg in een thermosfles, wij ontbijten, pakken de rest van onze spullen in en leggen dit in de auto, ruimen het huis verder op en laten dit netjes achter.

Het is licht bewolkt en 21 graden, lekker weer om te gaan rijden.

Om 08.15 uur rijden wij bij de villa weg. Aan de TomTom geven wij ons huisadres op en hij rekent uit dat wij 1.140 kilometer hebben af te leggen en geeft aan dat wij, als wij continue zouden kunnen doorrijden, om 19.30 uur thuis zouden kunnen zijn vandaag. Wij rijden om beurten.

Het vuilnis nemen wij mee en dumpen dat langs de weg in de containers die daar voor staan.

Bij de bakkerswinkel 'Au Pain Chaud' koopt Rina een baguette voor het geval dat wij onderweg trek krijgen en niet een gelegenheid vinden om iets te eten te kopen. Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Wij rijden in oostelijke richting, het is circa een uur rijden naar de autosnelweg A7, de Autoroute du Soleil.

In een plaatsje vlak voor de snelweg is de route die de TomTom aangeeft geblokkeerd, er wordt markt gehouden en dan sluit men de doorgaande weg maar af, vreemd! Achter ons rijdt een Nederlander met een caravan achter zijn auto. Wij kunnen makkelijk keren, maar hij heeft het een stuk moeilijker en moet zelfs zijn caravan afkoppelen, keren, en zijn caravan weer aankoppelen.

Door deze wegafsluiting rekent de TomTom ons een andere route voor en leidt ons over smalle weggetjes verder door het landschap in de Rhônevallei. Ten zuiden van de stad Montélimar komen wij dan op de autosnelweg A7 en die gaan wij op naar het noorden, in de richting van de stad Lyon.

Dit is een tolweg en ten zuiden van Lyon moeten wij hiervoor betalen.

In Lyon rijden wij een stuk langs de rivier de Rhône, gaan via de lange tunnels onder de stad door, het rijdt goed door, deze keer geen stops vanwege files. Het wegnummer A7 wordt in Lyon A6, en dan ten noorden van de stad gaan wij weer de tolweg op, alsmaar noordwaarts. Bij de plaats Beaune buigt de A6 (= Autoroute du Soleil) af naar het noordwesten, naar Parijs. Wij gaan verder in noordelijke richting via de A31 in de richting van Luxemburg.

Even ten zuiden van de stad Dijon gaan wij even van de weg af bij een rustplaats en nemen daar een stuk belegd stokbrood en iets te drinken. Het ziet er netjes uit en het is er rustig. Gelukkig kunnen wij binnen zitten, want de buitentemperatuur bedraagt 32 graden. Lekker dat wij in de auto airconditioning hebben. Ook tanken wij hier de auto weer vol.

Dan volgen de grote steden Nancy en later Metz, waar de snelweg omheen loopt.
Tot vlakbij Nancy moeten wij tol betalen, noordelijker niet meer.
De tolpoort bevindt zich in de buurt van de stad Toul, zo'n 20 kilometer westelijk van Nancy.

Eenmaal in Luxemburg tanken wij ten zuiden van de stad Luxemburg nogmaals vol, want de benzine is hier goedkoper dan in Frankrijk en België.
Namelijk per liter € 2,007. Van hieraf hebben wij nog 400 kilometer te gaan.

Het wordt alsmaar drukker op de weg, er is heel veel vrachtverkeer, het wordt filerijden, wij kruipen lange tijd voort. Na Luxemburg volgt België en het valt ons zoals altijd op, dat het stuk door dit land altijd zo'n eind rijden is. Als je aan België denkt, denk je aan een klein land, maar dat valt altijd weer tegen. Het is toch zo'n 170 kilometer vanaf de Luxemburgse grens tot aan de Nederlandse grens.

Bij de stad Luik rijden wij altijd een heel stuk langs de rivier de Maas, maar deze keer niet. Wij rijden anders dan gebruikelijk en gaan door een lange tunnel.
Ten noorden van deze stad staat langs de weg de bekende gouden M op een hoge paal. Wij hebben wel zin in een stop en om iets te eten, dus de McDonalds is snel gevonden.

Nu is het niet ver meer tot Nederland. Ook in Maastricht gaat de weg via een lange tunnel onder de stad door, dat rijdt prettig en vlotjes.
Daarna rond de steden Eindhoven, Den Bosch en Utrecht.

Om 22.45 uur zijn wij thuis. Wij hebben vandaag 1.136 kilometer afgelegd. Al met al hebben wij het netjes gedaan, het is vlot verlopen.
En zo is er een einde gekomen aan een fijne vakantie.

<< Beste lezers, hartelijk dank voor het met ons meereizen en voor jullie reacties. >>

Vandaag hebben wij 1.136 kilometer gereden.
Het weer: zonnig, tot 32 graden Celsius.
Overnachten: weer thuis.

Zo, dat waren dus de laatste loodjes. En wat een rit op de laatste dag, zeg. Maar ik weet wel, als je dan naar huis gaat wil je ook echt naar huis. Mooi dat alles veilig verlopen is. Nu lekker nagenieten. Grtzzzzz, F.

Fredo. 2022-06-24 18:50:07

Ben blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Heel erg bedankt voor de leuke verslagen en de mooie foto's. 😀🌞

Els 2022-06-25 15:57:21

Tsjonge, wat word ik depri van de gedachte dat je op de snelweg rijdt, en het saaie Nederland binnenkomt. Ik zou meteen weer omkeren. Bakker PAUL heeft winkels en restaurants. Ik zie nu dat het al een oud bedrijf is. Dank voor de foto's en verslagen, jammer dat er geen nieuws meer komt, maar we kunnen natuurlijk altijd terugkijken, ook naar een oudere serie.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-26 09:33:41

Pffff dat was een lange dag, maar snap dat je dan inderdaad gewoon naar huis wil. Als het toch mot! 😀 Jullie hebben duidelijk een heerlijke vakantie gehad. Jullie doen dit zo goed. Leuk dat we mee konden genieten!!! En nu nog een hele zomer voor de boeg. Welkom thuis!

Annelies 2022-06-26 15:13:59

Oh,..... Jullie gaan via Luik en Maastricht lees ik.. Ik ga altijd via Namen, Brussel, Antwerpen , Breda en zo verder... Rijdt volgens mij veel sneller. Zeker na de avondspits. maar.... dat komt misschien ook omdat ik een beetje belgië gek ben... Dank, dank voor de heerlijke verhalen.. Heb in gedachte meegereisd. En ik heb ervan genoten. Jullie hebben heel veel prachtige herinneringen om aan te denken.!!!