Dag 12: bij Castellane, naar het stadje.

Frankrijk, Castellane

Vandaag is het alweer mooi weer, er is een strakblauwe lucht en het wordt 26 graden.

's Morgens vieren wij thuis vakantie, oftewel wij luieren lekker deze zondagmorgen.

Wij halen een brood en lunchen thuis.

In Castellane is de 190 meter hoge rots, met de kapel Notre-Dame du Roc er bovenop, te beklimmen. Er lopen twee wandelpaden naar boven vanuit het centrum, die elkaar ontmoeten en als één pad (Le Sentier du Roc) verder gaan naar de kapel. Wij hebben niet de pretentie om helemaal naar de kapel te lopen, maar willen wel eens zien hoe steil dat pad is, want in betrekkelijk korte afstand moet je 190 meter hoger komen.
Wij nemen het pad opzij van de kerk Du Sacré-Cœur. Het eerste stuk van het pad naast de kerk is geasfalteerd, maar achter de kerk wordt het een bospad met grote stenen. Die stenen liggen onregelmatig, dus het is goed opletten waar wij de voeten neerzetten. Omdat de berg waar wij tegenop lopen steil is, heeft men in het pad veel treden gemaakt, ook van grote stenen. Omdat hier en daar de aarde weggespoeld is in de loop der tijd, worden de treden steeds hoger. Het kost mij erg veel moeite om omhoog te komen. Ik ben ook voorzichtig vanwege mijn slechte heup. Rina loopt veel gemakkelijker naar boven dan ik. Ik ben dan ook de spelbreker en houd het na een paar tientallen meters voor gezien. Jammer, maar helaas.

Terug beneden kijken wij nog even bij de kermis op het stadsplein, echt druk is het er niet. Een stel jongeren hebben plezier in de paar attracties.

Ook lopen wij nog even door een paar van de smalle straatjes. Bij de kerk Saint Victor staat één van de 8 silhouetten die in de stad als informatieborden staan.
Van de tekst heb ik geen foto, maar voor de geïnteresseerde lezer geef ik onderaan dit verslag de tekst in het Engels weer.

Wij kijken nog even bij de rivier en gaan terug naar huis, waar wij verder gaan met vakantie vieren.

Vandaag hebben wij 15 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 26 graden Celsius.
Bungalow op vakantiepark: Villa's du Verdon, Castellane, Frankrijk.
  • -----------------------------------------------------------------

Tekst in het Engels van het bisschop-silhouet:

The bishop.

Castellane has four places of worships in the centre of the village and eighteen churches and chapels in the hamlets in the surrounding areas. There is no cathedral because the seat of the diocese was located (until the French revolution) in Senez, a small village situated on the road to Digne-les-Bains. Nevertheless, the bishops prefer to live in beautiful homes in Castellane where you can still see the old building façades such as that on the front of the library (on the Boulevard St Michel).
In front of you stands the Saint Victor church. The nave (central part of the church) and the dome date back to the 13th century. The church was extended in the 15th century with the addition of a side-aisle and a bell and finally in the 18th century another side aisle was added. The building was gradually abandoned from 1884 onwards as the parish was transferred to a new church. The Saint Victor church was classified as a Historic Monument in 1944. Since the 1990s, three major restoration projects have helped restore the church to its former glory. The church is open to the public so do not hesitate to go inside and have a look.

In the old centre of the town, you will find the Sacré-Coeur church, situated on the Church Square and also open to the public. Constructed between 1870 and 1874, it became the parish church in 1884.

At the entrance to Castellane, you can see the bell tower of the Saint Joseph church, former church of the Augustinian convent, a convent which was established in Castellane at the end of the 13th century. The convent was transformed into a high school in the 19th century but the church still sometimes holds services in the winter.

Finally, the Notre Dame du Roc Chapel has dominated and protected the village since the 9th century, firstly with a castle and chapel built at the top of the rock by the Barons of Castellane. The castle was destroyed and the chapel underwent numerous demolitions and reconstructions between the 13th and the 19th century. The current architecture of the Notre-Dame du Roc chapel dates back to the 19th century. Only accessible on foot via the sentier du Roc, the chapel and the panoramic view are well worth the hike.

Meer over deze informatieborden in Castellane is te vinden op:

Leuk zo'n stenen pad. Jammer dat jullie de Nordic walking stokken niet mee hebben, dan was je zeker een flink stuk hoger gekomen. Zal een mooi uitzicht zijn daar boven.

Vincent 2022-05-31 13:55:47

Nou Marco, ik kan me voorstellen dat je niet helemaal naar boven wilde.

Els 2022-05-31 15:41:10

Nou Vincent, die stokken hebben wij wel bij ons maar lagen in de auto. De stappen werden voor paps te hoog. Geeft niks, dan doen wij andere leuke dingen.

Rina 2022-06-01 18:59:55

Gelukkig kijk ik regelmatig terug naar de verslagen, en zag ik dat ik deze dag gemist had, vandaar mijn late reactie. Mooi maar vermoeiend, zo'n wandeling. Als je de oe aan elkaar wilt schrijven, zoals in Sacré-Cœur, doe je Alt+140 (kapitaal) of Alt+156 (onderkast). De Fransen spreken oe uit als o e, gebruiken geen trema zoals wij, dus bij Cœur moet het dus zo, aan elkaar. À votre service.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-02 08:57:19

Lieve help, daar moet je wel jong en atletisch voor zijn, voor zo'n klim. Ik loop tegenwoordig al te puffen als ik gewoon horizontaal een stukje moet lopen. Maar goed, ik ben nooit een wandelaar geweest. Ook al niet omdat wandelen mij veel te langzaam gaat. Verder is het weer leuk om te zien waar jullie allemaal komen en wat jullie doen. Grtzzzzz, F.