Frankrijk – Haute Provence (en Ardèche) 2022.

18 mei 2022 - 15 jun 2022

Bungalow geboekt in de Franse Haute Provence (en later ook nog in de Ardèche).

Bonjour beste lezer,

Lang geleden, tijdens onze allereerste autoreis met onze eerste VW-kever naar Zuid-Frankrijk in 1971, hebben wij een tentovernachting gedaan op een camping in de plaats Castellane. Nooit zijn wij tijdens andere reizen hier nog eens terecht gekomen, maar altijd is deze plaats in mijn gedachten gebleven vanwege de prachtige ligging in het bergachtige landschap. Wij reden toen vanaf Grenoble naar het zuiden via de Route Napoléon.

Nu wij voor dit jaar (2022) een nieuwe vakantiebestemming zochten, kwamen wij tijdens het internetsurfen terecht bij een bungalowpark in de buurt van deze plaats en daar vonden wij wel iets van onze gading. Namelijk een bungalow in het park "Villa's du Verdon", die wij hebben geboekt via de website van reisorganisatie "FranceComfort Vakantieparken".

Aankomst 21 mei en vertrek 11 juni 2022.
(Wijziging: tijdens onze reis is het vertrek uit Castellane veranderd naar 4 juni 2022. Zie hieronder. *)

Hierbij wat informatie over het park, dat van de FranceComfort-website komt:

FranceComfort - Villa's du Verdon.
Één van de mooiste stukjes van Zuid-Frankrijk is de Haute Provence, het gebied tussen de Alpen en de Côte d'Azur. Imposante bergen, diepe kloven en ravijnen, kolkende rivieren en kabbelende beekjes, uitgestrekte bossen en azuurblauwe meren, de natuur is hier puur en ongerept. In deze regio ligt, ten noordwesten van de plaats Cannes het dorp Castellane, een typisch Middeleeuws bergplaatsje vol historie. Het is één van de populairste plekken in de Haute Provence, hier begint ook de Gorges du Verdon. De streek tussen Cannes en Castellane is vol animatie en bezienswaardigheden: St.-Tropez, Cannes, Antibes, Nice, Monaco, Grasse (parfum), Moustiers-Ste-Marie (porselein), St.-Paul-de-Vence (kunst), Digne-les-Bains (thermen en wellness). Tijdens uw vakantie kunt u wandelen in de bergen, varen op de bergmeren, een dag naar een attractiepark of relaxen op het strand van het recreatiemeer of aan de Middellandse Zee.

Villapark bij recreatiemeer Lac de Castillon.
Middenin het natuurgebied Parc du Verdon, vlakbij het dorp Castellane ligt villapark FranceComfort - Villa's du Verdon. Op loopafstand van het park ligt het grote recreatiemeer Lac de Castillon. Hier kunt u zwemmen en alle andere vormen van watersport beoefenen, of op één van de strandjes gaan zonnen. Op diverse plekken zijn bootjes en waterfietsen te huur. Op het park is een restaurant, zwembad en groot speelveld met speeltoestellen, een voetbalveld en volleybal.
De 6 en 8-persoons vakantiehuizen, met een schitterend uitzicht op de bergen, liggen in een mooi aangelegde villawijk waardoor rust gewaarborgd is. De villa's hebben een royale living met TV en wifi, ruime slaapkamers met comfortabele bedden, een moderne keuken met vaatwasser en wasmachine en een terras met tuinmeubilair.
Tot zover de tekst van de website.

Dat klinkt veelbelovend en wij hebben er heel veel zin in.
Wij moeten er wel een stuk voor rijden want de gehele route bedraagt 1.245 kilometer, waar 13 uur en 40 minuten rijden voor staat via Google-maps.
Wij doen daar op de heenreis iets langer over, want wij gaan onderweg nog een paar bezienswaardigheden bezoeken en nemen 3 maal een overnachting.

Uit de Wikipedia over het dorp Castellane:

Castellane is een plaatsje in het departement Alpes-de-Haute-Provence in Frankrijk. Het ligt niet ver van de Gorges du Verdon. Castellane ligt op 724 meter hoogte en heeft 1.539 inwoners.
Ten noordoosten van het ruime plein Marcel-Sauvaire ligt een pad achter de nieuwe kerk (Église du Sacré-Coeur ), na ongeveer een half uur lopen (klimmen) komt u aan bij de kapel Notre Dame du Roc (911 m), daar is een terras waarvandaan een mooi uitzicht mogelijk is op Castellane en het dal van de Verdon.
In de plaats bevindt zich aan de Rue St. Victor de Romaanse kerk St. Victor (Église Saint-Victor) (een verkleinde uitgave van de kathedraal van Fréjus), gebouwd in de 12e eeuw.
De Route Napoléon komt langs Castellane.

De Route Napoléon is een toeristische route in het zuiden van Frankrijk. Ze werd in 1932 geopend en gaat terug op het historische traject dat Napoleon Bonaparte volgde toen hij terugkeerde uit ballingschap van het eiland Elba. De route wordt gemarkeerd met het keizerlijke adelaarsteken. Tot 2006 had de weg het wegnummer N85. Sindsdien bestaat deze uit afzonderlijk genummerde departementale wegen.

Andere reisverslagen.

Reisverslagen van een aantal van onze andere reizen zijn te vinden onder de link:
Dutchmarco

Veel leesplezier, Marco en Rina (M&R).

• -----------------------------------------------------------

*) Gewijzigd plan.

Tijdens ons verblijf in Castellane hebben wij besloten om het verblijf daar met een week in te korten en nog naar een ander gebied te gaan. Wij gaan van (aankomst) 4 juni tot 15 juni (vertrek) naar een villa in de Ardèche, in de buurt van de plaats Vallon-Pont-d'Arc.
Wij hebben een villa gehuurd via Meander Vakantiewoningen op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc in Frankrijk.

(Disclaimer: aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend.
Gegevens en prijsniveau uit 2022.)

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Menrbijtjes volgen

Ontvang een email zodra Menrbijtjes een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis