dinsdag 15 augustus 2023

Oeganda,

Vandaag en zeer lange rijdag. De wekker gaat om 5h30, ontbijt om 6 uur en we zijn weg om kwart voor zeven.

We zijn 10 minuten aan het rijden wanneer onze passagier zegt dat hij zijn portefeuille is vergeten. Dus 10 minuten terug over de vreselijke weg.

Het is een slechte weg doch precies in betere staat toen we kwamen en na te gaan tanken bereiken we Kitgum tegen een goede 11uur. Vanaf daar begint de asfalt dus zou het beter vooruit moeten gaan.

Wij zijn amper een paar km op die asfaltweg wanneer we buiten toch een raar geluid horen. Gelukkig zijn er nog zekerheden in het leven… en ja…. Jullie raden het nooit….. Platte band!!

Dezelfde welke gemaakt werd. Wat nu? Onze krik werkt wel niet….. Gelukkig hebben we onze passagier nog nog bij die voorstelt om per boda-boda ( brommer) ergens een andere kruk te gaan zoeken om zo de band te kunnen vervangen.

Na enige tijd komt hij terug met een mecanicien en een andere krik. Oei…. Probleem… deze krik marcheert ook niet echt…..

Op zoek naar een andere. Gelukkig stoppen er plots 3 grote toeristenjeeps om te helpen en die hun krik te leen geven.

Iedereen stapt uit wat maakt dat op zeker ogenblik er wel 15 man rond de auto stond … allemaal te kijken hoe de band vervangen wordt.

Onze passagier moet om 13 uur zijn bus in Gulu naar Kampala halen, doch dit zal niet meer lukken.

We rijden verder richting Gulu maar de auto slingert vanaf een bepaalde snelheid en we voelen ons toch niet meer zo veilig. We rijden dus zeer voorzichtig verder.

In Gulu laten we de kapotte band maken. Daar vinden ze als zo direct 3 gaten erin en zeggen dat hij eigenlijk niet meer dienstig is. We zeggen hem wat op te lappen, zodat we toch met een reserveband verder kunnen.

Het is 14 uur wanneer we onze passagier aan de bushalte afzetten.

Normaal nog 3 uur rijden naar onze eindbestemming doch het is pas 17h30 wanneer we aankomen in het Ziwa Rhino sactuary.

Bij de gate is de ontvangst nogal raar in die zin dat ze ons zeer goed controleren, 10 maal vragen wat we komen doen om dan doorgestuurd te worden naar het bureel ernaast om te betalen.

Wanneer dat gedaan is moeten we nog 5 km verder rijden naar onze slaapplaats.

Normaal zouden we hier een rhino trekking doen doch hebben besloten deze in te ruilen voor een kanotocht waarbij we op zoek gaan naar de schoenbekooievaar.

De neushoorns hebben we reeds gezien en de shoebill nog niet dus….

Na 5 km komen we bij de 2e receptie waar we rubberen laarzen en een zwemvest krijgen voor de tocht morgenvroeg om 6h 30.

Onze kamer is OK, vooral de badkamer en tijdens het eten in het restaurant zien we weliswaar gewoon neushoorns opduiken.

Het is evenwel reeds te donker om nog deftige foto’s te nemen, maar jullie moeten ons maar geloven.

We mogen enkel onder begeleiding terug naar onze kamer waar we als een blok in slaap vallen.

Dat was weer ern spannende maar mooie dag 🍀