Ritigala-Aukana-Anuradhapura

Sri Lanka, anuradhapura

De wekker loopt af om 7.15! Inpakken, ontbijten en hop naar onze volgende bestemming.

Het plan was om eerst langs roze granietrotsen te rijden, doch dit hebben we van het programma geschrapt omdat dit misschien te veel zou zijn.

Onze eerste stop voor vandaag: Ritigala, een acrheologische site in het oerwoud. We moeten wel even zoeken maar de weg er naar toe is wel prachtig. We worden opgehouden door koeien op de weg en zien massa's felgroene rijstvelden. Ze zijn zo groen dat ze bijna pijn doen aan de ogen . Zeer mooi.

Aangekomen moeten we weeral... klimmen. Wel heel mooie oude paden die ons langs de verschillende restanten van een oud klooster voeren.De restanten zelf zijn niet echt om naar huis te schrijven maar de omgeving des te meer. Prachtig woud met enorm grote ,oude bomen, kleurrijke vlinders , termietenheuvels en uiteraard apen. En dan vergeten we nog de mannen die de hele dag midden in het oerwoud het pad keren om de bladeren weg te doen. Bij elk zuchtje wind ligt het terug vol.

We lopen hier toch 1,5 uur rond en hebben onze dagelijkse klim en wandeling er dan opzitten.

We rijden verder richting Boedah van Aukana.Weerom prachtige landschappen. Sri Lanka is enorm groen. Op zeker ogenblik rijden we op een soort dam met links een enorm meer en rechts zicht op een bladerdak van massa's palmen. Wanneer we zien dat er twee dames hun was aan het doen zijn in het meer stoppen we even en worden vriendelijk toegewaaid.

Onderweg houden we ook even halt aan een tempel langs de weg, gewoon om even te gaan kijken. Buiten
( en ook binnen) weer wat kitcherig maar weer heel mooie beelden en plafondschilderingen.

Het is niet ver meer naar Aukana waar we de Boedah van 12 meter hoog bezichtigen. Deze is uit een stuk uit de rots gekapt en er is zelfs een monnik die spontaan aanbiedt om met mij op de foto te gaan.

Het is nog vrij vroeg wanneer we hier vertrekken en overwegen nog even om toch nog naar de rotsen te gaan maar di tis toch te ver weg en besluiten maar al naar ons hotel in Anuradhapura te rijden om daar wat te relaxen.
We hebben 2 nachten geboekt in het Heritage hotel. We checken in , krijgen een welkomstdrink en verfrissingsdoekje en dan zegt iemand ons plots dat er een probleem is met onze kamer. Deze nacht zou de airco het begeven hebben en ze hebben dit niet kunnen maken.... ze hebben ook geen andere kamer voor ons... ze sturen ons naar een ander hotel dat ongeveer van hetzelfde niveau zou zijn ( iets minder) maar morgen kunnen we terug bij hen terecht. Ze gaan ons ook een deel terug betalen. We maken niet van ons oren en gaan op zoek naar het ander hotel het Alakamanda Hotel.

Terug en verfrissingsdoekje en welkomstdrink en het ziet er inderdaad zeer keurig uit. dag en nacht verschil met ons vorige hotel. Een mooie tuin, overloopzwembad, ruime kamer met alles op en aan en mooi balkonnetje met tafel en zetels. Ik zie al direct dat er hier ook een bar is!

Eerst een duik in het zwembad en dan wat " nietsen" Er zijn hier prachtige felgele vogels in de tuin alleen is het nogal raar dat we op de achtergrond steeds het muziekje van " It's a small world" van Disney horen.
Voor het eten bestel ik eerst een....Gin tonic. Ik heb nog nooit zo een kleine maat gezien, een smal glas en 1 cm gin.... wanneer ze me raar zien kijken zeggen dat dit 1 shot is...

In dit hotel is er blijkbaar alleen buffet , de keuze is niet zo groot maar wel lekker en deze keer smaakt het! Als dessert zien we iets staan waarvan we denken dat het chocoademousse is maar dit blijkt een soort bananenpap te zijn, smaakt wat naar fruitpap voor de kindjes. Samen met slagroom met cornflakes in smaakt dat wel.
Morgen weer een dag vol cultuur we gaan de oude stad hier bekijken .