zaterdag 5 augustus 2023

Oeganda, Kibale National Park

We hebben een permit om vandaag chimpansees te tracks in het Kibale Forest. ( er zijn maar een beperkt aantal vermits per dag beschikbaar)

Om 7h30 zijn we paraat. Na controle van de permit moeten we in een zaaltje wachten, krijgen we een briefing waarna we in groepjes van 8 worden ingedeeld.

Na een mondmasker te hebben aangeschaft, want in de nabijheid van de chimpasees moeten we verplicht een mondmasker om, kwestie van hem niet te besmetten , zijn we weg.

We lopen een dik half uur door toch vrij goed begaanbare boswegen to we in de nabijheid de chimps al horen. We moeten van de paden af nu en het wordt een klimmen en dalen door het woud tot we plots… voor de eerste chimpansee staan.

Toch wel indrukwekkend! We mogen hem tot een 5-tal meter naderen. Al vlug zien we in de bomen en op de grond nog andere chimps naderen. We zien er uiteindelijk zeer veel.

Alleen is het vrij moeilijk om echt goede foto’s te trekken, het is er vrij donker en we mogen geen flash gebruiken.

We blijven zeker een uur omringd door deze mensapen. Soms klinkt er een enorm brullend geluid en zien we een aantal in het wilde weg wegstuiven één zelfs op een 2-tal meter van ons verwijderd.

Tijd om terug te gaan maar niet nadat we een “ officieel” diploma hebben gekregen van chimp tracker.

Terug in ons camp wordt een dut gedaan en we gaan op tijd naar de bar kwestie van de blog van gisteren nog proberen online te krijgen.

Het lukt deels om een aantal foto’s te downloaden, maar dan geeft de wifi forfait…. Weer niks.( tenzij hij seffens plots terug werkt)

Op de foto’s van vandaag is er maar 1 centrale gast: de chimpansee!

Het avondmaal is weer voortreffelijk en ja…. Weeral zeer vroeg in bed! Tot morgen!