maandag 7 augustus 2023

Oeganda,

We hebben het ontbijt pas gereserveerd tegen 8 uur, doch wanneer ik om 7 uur mijn kop uit de tent steek staat er al iemand die vraagt of onze koffers al klaar zijn…

We doen deze morgen rustig aan, nemen voor alles onze tijd doch het is maar half negen wanneer we weeral op pad zijn.

Vandaag is een soort rij/rustdag. Het is te lang rijden om ineens naar Murchisson Falls national park te rijden, doch hebben we een tussenstop gepland en ons, na ons tentverblijf getrakteerd op een luxueuzer ( lees duurder) onderkomen ergens de Bugoma Jungle lodge.

Wanneer we de eerste stad ( Fort Portal)naderen gaan we op zoek naar een supermarkt waar ze volgens de reisgids de meeste keuze hebben.

Wij rijden slechts 1 straat verkeerd en …. Hebbes! Aan de ingang staat en gewapende bewaker, maar groot was onze ontgoocheling wanneer dit helemaal geen echte supermarkt bleek maar eerder een grote winkel. We vinden echter wat we moeten hebben, water tonic, koeken en chips.

Nergens hier vinden we frisdrank zonder suiker, ook niet in de lodges.

We rijden door. De baan is uitstekend en veel beter dan verwacht, ( dat heeft men wanneer men moet voortgaan op een verouderde reisgids en er hieromtrent niets op internet te vinden is. Maar beter zo dan andersom.

Het landschap bestaat in het begin uit theevelden en verandert stilaan in groene heuvels, voor hetzelfde geld rijden we vb. In de Ardennen.

Tegen 13 h bereiken we het dorp van onze bestemming als en gaan op zoek naar ons verblijf. Nergens ook maar enige pijl of wat dan ook, het exacte adres is ook niet te vinden via de GPS en het is uiteindelijk Google die ons ter plaatse brengt.

Na de verplichte briefing ( dit gebeurt in elk verblijf) worden we naar onze kamer gebracht waar we door de bagagejongen nogmaals een “ briefing” krijgen.

Het is een grote tent, afgewerkt met hout, gelegen tussen de bomen, waar we al dadelijk roodstaartapen spotten.

We hebben wel geluk want we zijn juist aangekomen als het begint te regenen.

Gelukkig niet voor lang. We besluiten de loop. Rondom het terrein te doen welke deels door het Bugoma Forest gaat. We zijn nog maar net vertrokken en dienen in verschillende mierenkolonies te stappen, welke in een mum van tijd onder de broekspijpen zitten. Vlug de broek in de kousen maar het is al te laat en voel er al enkele naar helemaal bovenaan klauteren…

Voor de rest is er op de loop niet zo veel te zien zodat we ons dan maar op ons terras installeren met het fototoestel in de aanslag voor het geval dat.

Op zeker ogenblik verschijnen er massa’s apen met een rode staart, maar ze gaan zo vlug dat het moeilijk wordt deftige foto’s te nemen. Een heeft zelfs een wit gezicht met blauw omzoomd.

Voor het avondmaal kunnen we hier zelfs kiezen tussen 4 verschillende gerechten en ja… we gaan vegetarisch vandaag! Lekker!

Morgen rijden we verder richting Murchisson Falls NP!