zaterdag 29 juli 2023

Oeganda, lake M Buro

We worden wakker om 7h45 en het is pas 9h 45 wanneer we vertrekkensklaar zijn.

Onze eerste tocht en we hebben toch wel wat kilometers te rijden.

We zitten als snel op een tolweg richting Kampala en van daaruit moeten we richting Masaka nemen met als eindpunt het Lake M’Buro National Park.

Bij het verlaten van de tolweg gaat het op een van de rotondes al mis en komen opeens terug uit bij de tolweg maar dan in de richting van waar we komen.

We vragen de weg( iedereen is enorm behulpzaam) maar er zit niets anders op dan de tolweg terug te nemen, er bij de eerste afslag af te gaan en dan via binnendoor de Masaka road proberen te bereiken.

We hebben 2 gps’en en een kaart in de auto, maar ook daar is geen eensgezindheid.

We verzeilen in ernorme files en drukte en rijden via tal van kleine dorpen tot we uiteindelijke op de juiste weg zitten.

Eerlijk gezegd vinden we dit geweldig want we hebben ruimschoots de kans om ( zij het in het voorbijrijden) foto’s te nemen en de alledaagse drukte te aanschouwen.

We stellen vast dat we al bijna 2 uur onderweg zijn en toch al wel 50 kilometer hebben afgelegd…

Doch eens op de weg naar Masaka verloopt alles wel iets vlotter.

Ter hoogte van de evenaar stoppen we even om de benen te strekken en een toilet te zoeken.

Terug weg en hoe verder we rijden hoe vlotter het verloopt.

Onderweg komen we talrijke controleposten van politie tegen. We mogen bij allemaal doorrijden behalve bij 1, doch na een obligaat “ social talk” babbeltje en controle van de nummerplaat mogen we ook hier passeren.

Het laatste stuk weg is een 14 km over een gravelroad en deze weg is wel heel slecht. We passeren wel pittoreske dorpjes en zien de huizen hier wat kleiner worden.

Uiteindelijk is het 17h15 wanneer we op onze bestemming komen, zijnde 3,5 uur later dan voorzien.

We checken in en krijgen onze “ tent” toegewezen. Wij zijn gewoon verbluft. Wat een prachtig en immens zicht over het Lake M’Buro nationaal park.

We installeren ons op het terras voor de tent en beginnen al direct aan de aperitief!. Meer moet dat niet zijn.

Tegen 19 h worden we in het restaurant verwacht voor ons avondmaal.

We moeten hier eten wat de pot schaft: spinaziesoep, hard en zwartgeblakerde koteletten met aardappelen en een groentemengeling en als dessert 2 kleine bananenpannekoekjes.

Tijdens het eten wordt onze "tent" behandeld tegen de muggen.

Na het eten nog even de foto’s sorteren, de blog bijwerken en… hop naar de volgende dag!

Zalig, jullie reisavonturen. Geniet ervan (ik ook trouwens😍) en veilige reis!

Greet B 2023-07-29 21:21:31

Ook al loopt de reis niet altijd even vlot, zo zie je inderdaad toch maar het echte leven daar, zalig. Wat een contrasten daar, zoals die foto van meisjes en jongens in uniform, schitterend tegenover de andere sfeerbeelden.