Arugam Bay

Sri Lanka, Arugam bay

We worden vrij vroeg wakker met het ruisen van de zee! Al goed dat we vrij vroeg zijn om te ontbijten want nu ook moeten we vrij lang wachten. maar we zijn op vakantie en hebben tijd.

Daarna gaan we het dorpje in het is te zeggen we lopen de hoofdstraat eens op en af. Het is al broeierig warm en in de kortste keren lekken we weeral.
We kopen wat thee en gaan op zoek naar een winkel waar ze bier verkopen, maar dit laatste is noppes.

Terug in het hotel haasten we ons om te gaan zwemmen,zo warm is het. De zee is 28 graden maar koelt wel wat af. Wat zijn er hier hoge golven maar eens de golfslag voorbij is het best aangenaam.

We chillen nog wat op ons terras en tegen 13uur moeten we klaar staan voor een tuktuk safari. We wilden eerst een gewone safari doen in het Kumana National Park maar de manager raadde ons eerder een tuktuk safari aan.We zouden dezelfde dieren zien dan in het park en bijkomend zouden we nog een aantal andere dingen bezoeken.

We staan klaar en denken dat er iemand ons gaat komen oppikken, maar plots komt de kok naar ons en hij fungeert nu als chauffeur.

We zijn amper 5 minuten vertrokken of hij wijst ons in de verte olifanten, gewoon naast de weg. Ze zijn wel te ver om deftige foto's te trekken.

Volgende stop een soort van sloot waarin het zou moeten krioelen van de krokodillen.Doch elke keer we aan het water komen duiken ze juist onder ( zegt hij)
Uiteindelijk spotten we zelf een krokodil maar tegen wanneer we er zijn is deze ook weg.Onze chauffeur zegt ons dat we later zullen terug komen.

We rijden door een landschap met verschillende"wetlands" wel mooi.
Volgende stop Kudimbigala. Rotsen die al sedert 1000 voor christus bewoond worden door monnikken, nu zijn er nog 6 die zeer strikt leven.
We volgen een prachtig pad door het woud om uiteindelijk aan de voet van kale rotsen te komen die we via uitgehouwen trappen op moeten met ernaast enkel een stalen kabel als leuning. Di is bangelijk! Ik begin eraan maar zie het niet zo goed zitten ( hoogtevrees)) tot een charmante Sri Lankaan mij bij de arm grijpt en mij gewoon aan sneltempo als het ware naar boven trekt. Ik ben al vlug pompaf en kan niet meer. Ik besluit dan ook na deze eerste helling ter plaatse te blijven. De JL gaat verder, maar ook hij moet toch tot het einde van de krachten gaan om de top te bereiken en niet zonder te rusten.

Ik heb toch ook al een mooi uitzicht en geniet van de geluiden van de jungle.
Helemaal boven is er een 360° rond panorama, enerzijds op de zee en anderzijds de jungle en de bergen in de verte. Er is te zien dat de berg van gisteren nog steeds in brand staat.

Terug naar onze tuktuk. Deze rijdt naar een verlaten dorpje en zegt os dat we rechts een hindu tempel kunnen bekijken en links gaat een weggetje naar de zee.
We hebben mooiere dingen gezien en wanneer we terug bij de tuktuk komen treffen we onze chauffeur al slapend aan...
HIij rijdt verder langs de rand van het nationaal park, we zien ontelbare pauwen, apen, diverse soorten ooievaars, een hert , prairihonden, en vele mooie vogels.
Probleem is alleen dat onze chauffeur er als het ware langs scheurt en we eigenlijk niet de tijd hebben om mooie foto's te nemen. We denken dat hij op tijd terug moet zijn om te gaan koken.

Dan terug naar de krokodillen, maar daar zijn ondertussen ook andere tuktuks aangekomen, zodat de krokodillen zeker zijn ondergedoken. Weer niets.

Verder naar de " grote tank" waar we inderdaad ( ook vrij in de verte) een aantal olifanten spotten.
De natuur is hier wel heel mooi. Terug richting hotel en de olifant die we het dichtst kunnen zien bevindt zich eigenlijk gewoon naast de grote baan...

Plots vraagt onze chauffeur of we bier willen.... We zeggen niet nee en hij draait een soort van weggetje in naar een hotel waar een kotje was met tralies voor en waar we drank kunnen kopen.
Opvallend is dat het hier vol locals staat , die allemaal voorgaan, en die allemaal hun lege flessen laten laten vullen met Arak...
We kopen een fles gin en 6 flessen bier ( strong)en ook onze chauffeur doet zijn inkopen....

Vanavond eten we niet in het hotel we gaan op zoek naar " why not" een restaurant dat ons via facebook werd aangeraden ( Merci Filip)
Het is echter stampvol( het is ook niet groot) maar we besluiten te wachten.

De tafels en stoelen staan gewoon op zand, met er rond wat zeilen gespannen , wel gezellig.
We bestellen een seafoodplatter en een soort van tempura van grote garnalen. Heerlijk! We krijgen het amper op en dit is inderdaad een aanrader.
Zeker wanneer we dan nog de rekening krijgen voor het eten samen met 2 verse mangosappen en 1 citroensap betalen we 20 EURO.

Onze buik is goed gevuld en we wandelen terug naar ons hotel. We zijn toch wat moe .

Het is weer een goedgevulde prachtige dag geweest, dag die weeral veel te vlug voorbij is.