Negombo

Sri Lanka, Negombo

Na een ontbijt met spiegelei, worst, bananenpancakes en duffige koffie zijn we vertrekkensklaar.
We nemen de auto richting vismarkt. We parkeren iets ervoor en gaan via een groentenmarkt en via het strand naar de vismarkt. Onderweg passeren we echte krotten gemaakt naast de zee waar mensen in wonen. Toch vrij confronterend.

De vismarkt is nog volop aan de gang. Overal op het strand liggen vissen te drogen, worden vissen gekuist en iets verderop verkocht. Het is een heel aparte sfeer hier, het heeft wel iets. Uiteraard worden we aangesproken door vissers die volop over alles vertellen en ons uithoren. We zijn direct op onze hoede en denken dat zij dit doen voor geld. Verkeerd gedacht, dit blijken vriendelijke vissers te zijn die 3 EURO per dag verdienen door 10 uur te werken. Een van hen vraagt naar ons beroep en hij kan het niet geloven dat wij ook zomaar op een markt lopen.Hij is in de wolken en beschouwt dit als een teken van de Goden...Hij vertelt dit direct overal rond en iedereen spreekt van een Godsteken. We laten de foto's van de vismarkt voor zich spreken.
We wandelen terug aar de auto en rijden richting "Hollandse kerk" Het verkeer is toch wel heeeeel chaotisch en hectisch. We werpen een blik in deze kerk en gaan naast de kerk een tunneltje door waar we een massa volk zien . We denken dat het daar te doen is maar het blijkt de gevangenis te zijn waar het bezoek aan het wachten is. Wij dus rap terug weg.

We rijden nog wat rond in de buurt van de lagune waar het een drukste van jewelste is, massa's boten die terug zijn van de visvangst.Zeer kleurrijk.We lopen ook een eindje langs het Hollands kanaal.

We beslissen om een 15 tal km naar het noorden te rijden naar het Muthurajawawela conservation centre, zij organiseren boottrips op een kanaal en in de moerassen rond de lagune.Wij zijn hier kort na de middag en horen dat we eigenlijk hadden moeten reserveren en dat deze namiddag alles volzit. De enige kans dat we hebben is om mee te gaan met een groep van 14.30 , als zij hiermee akkoord gaan. We besluiten maar te wachten.
In afwachting rijden we naar het dichtstbij gelegen dorpje , lopen daar wat rond, er is niet veel te zien dus gaan we maar iets drinken. We belanden in iets vreselijk smerig, voor de rest is hier niets, de vliegen zijn gwoon niet van het tafelkleed weg te slaan.. We beslissen om hier hier zeker niets te eten en beperken ons tot een cola uit het flesje.

Terug voor onze boottrip. Goed nieuws, we kunnen mee, beter nog, we krijgen een boot voor ons helemaal alleen. Onderweg zien we massa' s varanen, veel ijsvogels, parlhoenen, arenden, reigers, aalscholvers, meerkoeten, enz enz...Prachtig en enorm rustgevend.

De tocht duurt toch ruim 1,5 uur dus vlug terug naar Negombo want ook daar moeten we nog wel wat zien.
Het verkeer is inderdaad toch de moeite, iedereen rijdt waar het hem uitkomt, men haalt langs alle kanten in, soms zijn er spookrijders die vlak voor terug invoegen enz.
MAAR we zijn heel voorzichtig hoor! ( zeg dit maar aan de Oma)

Terug in Negombo gaan we eerst naar Angkurukaramulla tempel. Hier is het kitch in de derde graad, maar , ik durf het bijna niet zeggen, eigenlijk wel heel mooi. Ook hier spreken de foto's voor zich.
Laatste stop voor vandaag is de Hindutempel. Van buiten kan hij wel bekoren, maar van binnen is het eigenlijk niets bijzonders.

Het is bijna 19 uur wanneer we terug in het hotel zijn. Vlug douchen,' we hebben zelfs geen tijd om van het zwembad gebruik te maken ) en terug weg om te gaan eten.
Vandaag hebben we heel goed gekozen. Ik kijk al uit naar een Gin Tonic maar.... deze blijkt uitverkocht te zijn. We eten heerlijk, voorgerecht hoofdgerecht en drank voor maar 13 EURO per persoon.
Nog even langs een ATM en terug naar het hotel waar op ons terrasje de blog wordt bijgewerkt.
Morgen moetne we vroeg op , we vertrekken richting binnenland. Wij zijn benieuwd!