maandag 31 juli 2023

Oeganda, Kamaliba

Deze nacht wakker geworden van een hels lawaai…. Regen! Het goot!
Gelukkig was dit tegen de morgen gedaan.

Om kwart voor zeven stonden al 2 jongens buiten onze tent te wachten om de bagage naar de auto te brengen…. Van service gesproken, we moesten zelfs nog gaan ontbijten en uitchecken.

Om 8 uur zijn we weg. We moeten niet zo veel kilometers afleggen ( een goede 200) maar we hebben toch wat schrik voor de duurtijd.

De eerste 150 kilometer gaan buitengewoon vlot, we rijden over een goede baan en kunnen goed doorrijden.

In het laatste stadje ( op de asfaltweg) gaan we tanken en een ATM zoeken. De man van de auto had ons wijsgemaakt dat je gemakkelijk meer dan 1.000 km met een tank kan doen…. Juist 500 hebben we er gedaan!

De asfaltweg gaat over in een soort van gravelweg met putten, lose stenen enz, en hoe verder we rijden hoe slechter de weg wordt.

Het landschap daarentegen wordt meer bergachtig en de flanken zijn allen begroeid met bananenbomen, het is gewoon prachtig.

We hotsen en botsen maar voort, passeren weer verschillende kleine dorpjes worden ingehaald voor brommertjes die werkelijk alles vervoeren, we zien er zelfs 2 met een doodskist achterop!

We slagen er ook in om weeral enkele keren niet juist te rijden, en uiteindelijk zijn we pas tegen 15 h aan de south gate van het Queen Elizabeth National Park.

7 uur voor 200 kilometer…..

We vragen aan de parkwachters waar de leeuwen zitten en na het betalen zegt deze doodleuk dat er een te zien is buiten het park … Dus terug! En ja hoor er ligt er een te slapen in de boom. Natuurlijk ligt hij niet goed om deftige foto’s te nemen, maar we doen ons best.

Dan maar terug het Park in op zoek naar nog leeuwen en andere dieren. We zien niet veel een enkele kleine olifant, een paar buffels en wat impala’s.

Het wordt al snel laat dus in plaats van het park via de bovenzijde terug uit te rijden beslissen we om terug te keren en van daaruit ( via een betere baan) naar ons hotel te rijden.

We worden verwelkomt met een drankje en worden naar ons hutje aan het water gebracht.

Prachtig gelegen vlak aan de rivier!

Vlak voor onze neus zitter er 2 zwart-wit franje apen in de boom!

Ook hier moeten we eten wat de pot schaft: ajuinsoep, een plat geklopte biefstuk ( denken we) overgoten met pure OXO ( zo staat het toch) met een halve wortel en puree gevolgd door een bananenpannekoek.

We worden ook uitgenodigd voor het kampvuur maar daar passen we voor wegens te moe!.

We proberen de blog online te zetten, maar dit lukt niet, noch met de plaatselijke wifi noch met mijn simkaart, we zitten waarschijnlijk te ver van de bewoonde wereld. We zullen morgenvroeg nog eens proberen.

Het was een vermoeiende dag, misschien dat we het morgen toch iets rustiger doen….?