zondag 30 juli 2023

Oeganda, Lake M 'Buro

We hebben de wekker vandaag speciaal vroeg gezet in de hoop vlak voor onze neus een prachtige zonsopkomst te zien maar….het is bewolkt!! Noppes dus.

We zitten vroeg aan het ontbijt waarvan we niet veel hadden verwacht maar dat dus eigenlijk best wel meeviel.

Dit alles maakt dat we om kwart na 8 het Lake M’Buro park reed inrijden.
Dit park is het kleinste park van Oeganda waar wel veel dieren zijn maar geen echte roofdieren zoals leeuwen enzo.

We zien al vlug zebra’s , antilopes, impala’s en massa’s wrattenzwijnen.

We rijden elke track af zien onderweg nog een reusachtige python over de weg kronkelen maar we zijn te laat voor een foto.
Ook voor een foto van een baboe zijn we te laat.

Plots moeten we de ramen van de auto sluiten of anders komen er massa’s insecten binnen. We zijn juist op tijd want aan de buitenkant zien we ze met honderden met de auto meevliegen…

Onderweg komen we ook regelmatig zwart/blauwe vlaggen/netten tegen welke dienen om de Tse Tse vliegen aan te trekken. Daar blijven we ver van weg.

We rijden richting uitzichtpunt maar onze auto vindt dit zelf niet zo een goed idee want hij kan de klim duidelijke niet aan, ttz, de banden kunne onmogelijk groep krijgen op de gravel en ja…. We rijden ons meermaals vast, zodat we enkel nog achteruit kunnen.

Dan maar te voet naar het uitzichtpunt.

Probleem is wel dat we de auto ter plaats niet kunnen keren dus moeten we toch een heel stuk in achteruit terug.

We hebben ondertussen zoal alle tracks afgereden, hebben nog buffels gezien, nijlpaarden, waterbokken enz. Alleen de vogels laten ons wat op onze honger zitten, we horen ze wel maar zien ze niet.

En dan…. Zien we ze prachtige Rotschild giraffes! Ze hebben een ander tekening en zijn ook wat anders van kleur. Vooral de jongen zijn eigenlijk wit met bruin, voor ze geler worden. Wat zijn dit toch prachtige dieren!

In de loop van de namiddag houden we het voor bekeken, we hebben er een game drive van bijna 8 uur opzitten, en keren terug naar ons camp.

Niet onbelangrijk onderweg passeren we nog veel Nyankole runderen, welke alleen in deze streek voorkomen en welke enorme hoorns hebben.

We ploffen ons neer op ons terras waar we als toemaatje een parade van roofvogels voor onze neus kunnen aanschouwen.

We rusten wat uit, genieten van het landschap en de gin tonic wordt bovengehaald .

Benieuwd wat de pot vandaag schaft begeven we ons naar het restaurant.

Pompoensoep , heel droge kip met aardappelen en rijst en een warm groenteassortiment en op de koop toe een heel klein beetje Flan karamel.

Morgen zijn we hier weg en rijden we naar de zuidkant van het Queen Elizabeth NP waar we op zoek gaan naar boomklimmende leeuwen.

Ben wel benieuwd naar de rit, daar volgens google we 4 uur rijden over 200 kilometer, maar als dit is zoals de eerste dag, kan het er wel eens om spannen….