zaterdag 12 augustus 2023

Oeganda, Gulu

Toch niet zo goed geslapen deze nacht. Het was veel te warm !

Na toch weer lang wachten op onze koffie is het acht uur wanneer we de baan terug op gaan.

Eerste werk tanken!

We weten niet waar we het hebben het is een prachtige asfaltbaan tussen Gulu en Kitgum en kunnen deze afstand dan ook op een goed 1,5 uur overbruggen.

In KItgum gaan we nogmaals tanken want dit is de laatst mogelijke plaats voor Kidepo NP ( nog 150 km) Vanaf nu moeten we dus zuinig zijn want in Kidepo is er nergens diesel en we moeten nog terug geraken tot Kitgum.

Vermits de tankstations hier enkel cash shilling aannemen moeten we veiligheidshalve toch op zoek naar en ATM. Er staat een file van misschien wel 15 man aan te schuiven, dus besluiten we binnen in de bank gewoon dollars te gaan wisselen.

Voor we de bank binnengelaten worden we echter volledig onder handen genomen met een metaaldetector, de leatherman en mijn camera moeten n de auto blijven en dan mogen we binnen.

We waren nog sneller terug buiten, binnen in de bank zat misschien wel 50 man op hun beurt te wachten. Dan maar terug naar de ATM.

Na Kitgum verdwijnt de goede baan en wordt het erg gravel. In het begin is het nog te doen, maar er zijn vreselijke stukken bij….

Wel komen we stilaan in een bergachtig landschap, keimooi!

Alleen maakt onze auto op sommige stukken toch wel een raar lawaai, alsof er een plaats onderaan loshangt en elke keer tegen iets kets. We zijn er toch niet echt gerust in.

Plots worden we onderweg teken gedaan op te stoppen . Er is een militair die zegt naar een bepaalde plaats te moeten met zijn familie, maar zijn brommer al zo zwaar geladen is en de tocht te voet veel te zwaar is voor de oudere dame en jonge kinderen,en vraagt of zij een eind mogen meerijden.

Natuurlijk zeggen we geen neen. Vlug maken we de achterbank leeg en onze auto wordt vol geladen met allerlei spullen en er stappen een oudere dame in samen met een jongere en 3 jonge kinderen.

De andere omstaanders komen ons een hand geven en vragen of we geen eten hebben. Dit hebben we niet maar geven hen een deels van ons water waar ze ook heel blij mee zijn.

We tuffen met een koffer vol en met 7 man in de auto verder. Onze lifters spreken totaal geen Engels dus communiceren is zeer moeilijk.

Uiteindelijk komen we op een kruispunt waar wij naar links moeten en zij naar rechts zodat ze uitstappen met gans hun bagage. De militair zal hen daar wel komen oppikken of vinden.

We geven hen nog wat water en hotsen verder.

Hoe verder we rijden hoe slechter de weg wordt to we uiteindelijk pas tegen 15h30 op onze bestemming komen.

Maar wat is het hier prachtig! We hebben een tent die uitkijkt over het ganse Kidepo NP met in de verte zich op de bergen die de grens met Zuid-Soudan vormen.

Onze tent is omgeven door tal van zeer kleine blauwe vogeltjes!

Vandaag niet zo veel foto’s. We hebben zo goed als de ganse dag gereden en het is dikwijls moeilijk om in het voorbijrijden foto’s te nemen. Toch enkelen om een “ sfeerbeeld” weer te geven.

Alvorens te gaan slapen moeten we echter nog een 4-gangen diner afwerken: een slaatje, een cm maissoep, 2 gehaktballen met puree en fruitsla.

Morgen trekken we het park in in de hoop hier toch wel wat leeuwen tegen te komen.