Donderdag 21 juli 2022

Zuid-Afrika, Musina Local Municipality

Eerste werk vandaag naar de winkel voor brandhout en eten voor vanavond. Ook onze drankvoorraad ( frisdrank voor de twijfelaars) dient te worden aangevuld.

Het is 9 uur wanneer we richting Mapungubwe National Park vertrekken.

Zoals we ondertussen reeds gewoon zijn , een heel lange baan tot in Musina. Dit is eigenlijk de eerste echt grote stad die we door rijden en we komen al direct in een kleine opstopping terecht.
Geen probleem dit geeft tijd om “ en passant” wat foto’s te trekken.

Het is nog geen 11 uur wanneer we aankomen in het Mapungubwe NP.
Wij slapen vanavond in het westelijk deel van het park maar dienen ons alleszins eerst aan te melden bij de gate in het oostelijk deel van het park.

De controle is hier buiten verwachting enorm streng, men gaat zelfs met een hond rond de auto.
Oef.... We worden goedgekeurd en gaan het oostelijk deel verkennen.

Het is eigenlijk een vrij klein park maar zeer divers, met prachtige mooie rode rotsen, mooie landschappen en we zien toch ook een vrij groot aantal dieren .

We bezoeken de treetop boardwalk , welke plots stopt en in de diepte voor ons zien we het vroegere stuk liggen.
Wel een prachtig uitzicht hier. We hebben deze plaats maar pas verlaten als we achter ons een olifant opmerken . Indien we enkele minuten later waren vertrokken hadden we wel een zeer bijzondere ontmoeting gehad.

Verder hebben prachtig uitzicht op de rivieren en het 3 landenpunt van Zuid Afrika, Botswana en Zimbabwe.

Op de koop toe laten we ons toch verleiden tot het rijden van een aantal 4x4 routes hier in het park, waarvan sommige stukken toch vrij pittig zijn.

De tijd vliegt voorbij ,we moeten echt wel door want we moeten nog 40 km rijden tot aan onze kamplaats in het westelijk deel van het park de Mahzou Campsite.

Onderweg worden we dan nog opgehouden door een losgebroken olifant die gewoon op de baan loopt en er ook niet af kan daar er langs beide zijden hekken zijn.
Voor ons rijdt een politiewagen, die niets doet, die terugdraait, in lachtn uitbarst en zegt dat hij dit nog nooit heeft gezien.
Uiteindelijk draait de olifant zich terug om zodat we allemaal achteruit moeten. Na enige tijd is er gelukkig een poort van het park opengezet en als bij wonder loopt de olifant daar gewoon door, terug naar huis.

Aangekomen bij onze kampsite, benemen we een van de laatste plekjes ( er zijn er maar 10) en installeren ons.

Plots merken we rechts van ons een impala, vlakbij!! We blijven stokstijf zitten , grijpen stil naar ons fototoestel en inderdaad... er paraderen er 2 vlak voor onze tafel, precies of ze maken deel uit van ons gezelschap.
Meer moet dat niet zijn!!

Het vuur van de BBQ wordt aangestoken en we koken ons eigen potje. Een heerlijk stuk vlees met een citroen-peper kruiding, komkommer en als saus een groentenmacedoine in curry. Het smaakt heerlijk!

Vlug de afwas doen en nog wat nagenieten. Het was een heerlijke dag!