Vrijdag 15 juli 2022

Zuid-Afrika, Thaba Chweu Local Municipality

We worden wakker met een prachtige zonsondergang door het slaapkamerraam.Meer moet dat niet zijn!
We zijn hier echt vroege vogels en om 8 uur zijn we eigenlijk volledig vertrekkensklaar. Maar eerst toch nog in de buurt van het restaurant ( daar is wifi) onze blog proberen op te laden. Dit is hier blijkbaar toch niet zo simpel als gedacht, we hebben hier een esim maar deze werkt toch niet naar behoren. Ik moet steeds alles van de PC overzetten naar mijn telefoon en dan proberen ergens op te laden....
Enfin het lukt toch en om half negen zijn we weg. Vandaag rijden we de Panoramaroute.
We vrezen alleen dat het weer ons niet zo gunstig gezind is , het is vrij koud, sterk bewolkt en vrij mistig. Niet ideaal dus.
Eerst stoppen we in Graskop zelf en kuieren wat door het stadje maar het is nog heel vroeg en er is nog niet veel beweging.
Onze eerste stop is Pinnacle Rock, een alleenstaande rots in een kloof. We zijn de eerste klanten want ze hebben nog geen wisselgeld zodat we moeten betalen bij het buitenrijden.
Heerlijk want we zijn hier helemaal alleen.
Dan verder naar Gods’s Window.Hier zouden we een adembenemend uitzicht moeten hebben, maar door de mist zien we niet veel. De foto’s zijn dan ook niet zo schitterend. Dit is echt wel spijtig, maar niets aan te doen.
Iets verder is er een stukje tropisch oerwoud, wat wel de moeite is. Van Gastel is er niets tegen, de meest exotische planten groeien hier gewoon in het wild. Prachtig!
We rijden verder naar de Lisboa watervallen, maar moeten terugrijden want de weg is versperd. Overal zijn hier wegenwerken aan de gang en ook “gecontroleerde” branden naast de weg.
De Lisboa Falls zijn erg mooi . Ze zijn 94 meter hoog en de grootste waterval op de panoramaroute.
Verder naar de Berlin Falls en dan op weg naar Bourne’s Luck potholes.
Hier lunchen we eerst en het geluk is me mee want ze hebben hier leesbrillen te koop ( ik ben de mijne deze morgen ergens verloren)
De Potholes zijn gewoonweg prachtig! We laten de foto’s voor zich spreken. We blijven hier toch wel een tijdje en gaan dan verder naar de drie rondavels. Ook hier is het zeer spijtig dat het weer niet mee wil. Het is nu al mooi dus met goed weer moet het ronduit spectaculair zijn.
Dit is het uiterste punt van de panoramaroute en rijden verder naar onze overnachtingsplaats voor vanavond.
We staan echter eerst bij een verkeerde locatie ( ook een Forever resort) maar blijkbaar moeten we nog 1,5 uur verder rijden naar Swadini Forever resort.
Zo gezegd zo gedaan en tegen17 uur bereiken we onze overnachtingsplaats.
Grote verrassing echter, onze reservatie is blijkbaar geannuleerd omwille van een niet-betaling
( niet door ons maar door ons reisbureau) Gelukkig is er nog plaats en er zit niets anders op dan deze overnachting nogmaals te betelen.
We kamperen vannacht voor de eerste maal en worden naar de campingplaats verwezen. We komen terecht in een dicht bevolkte kampeerplaats, waar iedereen heel kort op elkaar staat en we moeten zoeken naar een vrij plaatsje. Niet direct ons idee van gezellig kamperen maar niets aan te doen.

Het opzetten van onze daktent ( voor de eerste maal) duurt toch wel even en het bed moet nog opgemaakt worden.
Het is ondertussen al donker geworden en besluiten dan maar naar het restaurant hier te trekken, waar ons het buffet wordt voorgesteld.
Dit stelt echter niet zo veel voor, het zijn eerder puree en pastaklompen met wat kip , vis en rijst maar we kunnen onze verbruikte calorieën van vandaag bijvullen. De prijs is ook navenant, 25 EURO voor twee personen, drank ( wijn) in.
Dan maar een wandeling terug naar onze kampeerplaats, waar iedereen om 20 H al blijkbaar onder wol ligt.
Tijd om de blog wij te werken en we zijn benieuwd of we straks de ladder naar onze tent op geraken en of we goed gaan slapen. Morgen hier ongetwijfeld meer over.
Morgen vertrekken we richting Kruger Park, waar we 4 nachten kamperen. Slaapwel!