vrijdag 4 augustus 2023

Oeganda, Queen Elizabeth National Park

In tegenstelling tot de vorige dage geen olifant op het terrein te bespeuren.

Het is half negen wanneer we weg zijn. We moeten vandaag maar 110 km rijden, dus we hebben alle tijd.

We hebben een zeer goede baan met weinig verkeer dus het gaat goed vooruit.

In de dorpen die we passeren roept iedereen “ Mzungu goodmorning en alle kindjes zwaaien.

In Rwimi stoppen we aan de wekelijkse markt. Het is de eerste keer sinds we in Oeganda zijn dat we ons precies toch niet zo welkom voelen.

Als in nog maar durf te grijpen naar mijn fototoestel worden er zelfs stenen en tomaten geworpen.
Enfin dit houdt ons niet tegen, en de foto’s proberen we in het geniep te trekken of met een grote zoom.

Het is een vrij grote markt echt een kleurrijk spektakel . We lopen alles af en gelukkig zijn er ook wat vriendelijke mensen ( alhoewel in de minderheid)

Tijd om door te rijde.n We rijden door de Toro kraters, een magnifiek landschap met verschillende kratermeren, en zelfs theeplantages. We stoppen ook bij een uitzichtpunt “ Top of the world” waar men zich heeft op 3 meren. De man die er woont vraagt uiteraard “ tol” om de weg te wijzen . Nadat ik zie hoe ver dit naar beneden is ( en terugklauteren naar boven) blijf ik in de auto zitten en maak maar een praatje met de kinderen.

We zullen vandaag vroeg op onze bestemming zijn. We krijgen een tent toegewezen , omgeven door een prachtige natuur, schitterende planten.

Maar eerst terug naar het dorp om een Swamp walk te rerveren op zondagmorgen en om onze watervoorraad aan te vullen. Alhoewel hier veel toeristen komen zijn we in het dorp aangewezen op de plaatselijke winkeltjes met beperkte voorraad, en ook daar in de winkel is men eigenlijk niet zo vriendelijk.

We zoeken nog een winkeltje waar ze koeken of chip of dergelijke hebben, maar tevergeefs.

Terug in ons camp doen we een kleine wandeling in het woud, doch reeds na enkele minuten druip ik van het zweet.Dat belooft voor morgen voor het chimpansee tracking….

De rest van de namiddag spenderen we op ons terras en tegen aperitieftijd gaan we naar de bar. Het smaakt zo een een frisse gin tonic.

De wifi is hier echter zo traag dat het niet lukt de foto's voor de blog te downloaden. Morgen dan maar een nieuwe poging.

Het avondeten is hier lekker, we krijgen zelfs een 4-gangen menu!

We gaan vroeg slapen want hebben morgen een belangrijke dag!