9 augustus 2019 Perhetian islands

Maleisië, Kampung Orang Asli Batu 14

Eindelijk nog eens goed geslapen vannacht, we kunnen er weer tegen.

Vandaag is er zelfs een heel ontbijtbuffet gemaakt . We hebben hier wel een iet of wat kloostergevoel, waarom weet ik niet, misschien is het omdat het hier zo stil is en eigenlijk hoofdzakelijk gerund wordt door gesluierde vrouwen. Ze hebben alleszins hun best gedaan voor het ontbijt, er zijn zelfs vers gemaakte bananenbeignets

Maar ook hier is het tijd om terug te vertrekken.

Op weg naar de Kuala Besut ,waar we de ferry moeten nemen, stoppen we bij de Setiu Wetlands boardwalk, een vrij lang wandelpad gemaakt tussen de mangroven.
Ook hier zij we alleen, we worden alleen verwelkomt door de uitbater en zijn dochter die precies vrij vereerd zijn.

Het leuke hieraan is dat we nu tussen de mangroven kunnen wandelen en alles goed van dichtbij kunnen bekijken. Wat een mooie plantengroei ..

We nemen onze tijd en rijden verder Kuala Besut, waar we ons dienen aan te melden in het kantoortje van ons hotel die dan voor de overzet zal zorgen.
We hebben geluk want de ferry vertrekt binnen een half uurtje zegt men. Dus vlug alle bagage uit de auto, auto gaan parkeren en dan wachten tot men ons komt halen.
Na drie kwartuur is het zover. Ik had een vrij grote ferry verwacht met confortabele zetels maar in plaats daarvan moesten we met 20 man in een veredelt vissersbootje , dat de derde in rij lag aangemeerd , stappen. Niet zo simpel met alle bagage.

We vertrekken volle gas en we gaan inderdaad echt keihard! Enkele Japanners in het bootje worden al een beetje groen.
We doen eerst enkele andere haltes aan voor het onze beurt is. Als we uitstappen zien we dat we toch nog iets verder over het strand moeten stappen naar ons hotel ( er zijn hier geen wegen) wat evenmin simpel is.

Onze kamer maakt evenwel veel goed. Vermits onze kamer op een soort van landengte ligt hebben we dubbel zeezicht. We hebben een ligterras en zitterras vooraan vlak aan het strand en ook achteraan hetzelfde met in de verte zicht om de moskee van Paulau Kecil ( het andere perhetian island) Veel beter kan het gewoon niet.

We lopen onze kamer uit en stappen zo het water in. We doen maar enkele passen en wanneer we even onder water kijken weten we al niet wat we zien ... Het wordt nog beter... en beter.... want op zeker ogenblik zie we op de bodem een reusachtige schildpad. We hebben nog nooit zoiets groots gezien. Zeker 1,20 meter! Ongelooflijk! Zij was gewoon wat op de bodem aan het grazen tot ze op zeker ogenblik terug naar de oppervlakte gaat en verder weg zwemt. Iets verder bemerken weer zo een schildpad! Het krioelt hier!
Wanneer ze naar de oppervlakte zwemt kan de JL haar zo goed als aanraken, zo dicht komt ze. Onze dag kan dus al niet meer stuk.
Al snorkelend gaan we terug naar ons "hutje" en weerom.. prachtige vissen. Ik denk dat de blog de komende dagen vrij saai zal worden want het zal al vis zijn wat de klok slaat vrees ik.
We eten op het strand en naar ons groot genoegen zijn de porties toch behoorlijk. Kleine handicap: hier is precies nergens alcohol te verkrijgen...