Pinnawela-Dambulla-Habarana

Sri Lanka, Habarana

Om 6u45 loopt de wekker af. Dit pikt toch een beetje maar om 8 uur staan we reeds vertrekkensklaar.

Naar onze eerste halte het Pinnawela olifantenweeshuis is het ongeveer 72 km, maar we doen er meer dan 2 uur over. De weg is wel vrij goed maar gelet op de rijstijl van hier kunnen we net snel rijden.

We parkeren wat verder naast de baan. Wat een massa volk hier, heel Sri Lanka zit hier precies. Enfin we kopen tickets en gaan direct richting rivier want de olifanten zijn reeds aan het baden. We kunnen uiteindelijk toch een goed plaatsje bemachtigen om "het bad" van de olifanten te aanschouwen. Het zijn er wel veel, zeker een 30-tal. Sommige lopen vrij rond maar de olifanten die een schrobbeurt krijgen worden vastgemaakt. Het is wel mooi om zien, zeker hoe een kleintje steeds door andere oflifanten omringd en beschermd wordt. We zien zelfs een olifantenstier die een poging waagt bij een olifantenkoe.
Plots moet iedereen opzij want een deel van de olifanten moet terug naar hun stal en zij lopen gewoon terug door de winkelstraat. We zien ze heel dichtbij.
We lopen nog wat langs de winkeltjes o.a.waar ze papier maken van olifantenkeutels!
Na nog wat rondgelopen te hebben langs de stallen houden we het voor bekeken en op naar onze volgende bestemming: Dambulla Cave tempels.

Ook nu rijden we 2,5 uur over een goede 70 km, we komen regelmatig slechte wegen tegen en er zijn wel wat wegenwerken.
We volgen gewoon de GPS maar die brengt ons langs vreselijk slechte padjes tot hij plots zegt: " bestemming bereikt" We zijn aangekomen bij een soort van monnikkenverblijf en hebben de grootste twijfels dat we juist zitten. Er zijn hier ook geen andere auto's geparkeerd en zien geen andere toeristen...dit kan dus niet.

We stappen uit, ik wil nog een banaan eten maar kan nog net zien dat een aap mij wil aanvallen. Ik gooi in een reflex de banaan en schil weg en inderdaad...de aanval is verijdeld.

Er komt een monnik naar ons die totaal geen Engels spreekt die ons naar een trap wijst en die trap zou uitkomen aan de tempel. We krijgen een stok mee om de apen onderweg van ons af te slaan. Een massa trappen... ik hoop maar dat we juist zitten want ik doe die trappen niet voor niets!

Wonder boven wonder bereiken we inderdaad ( via een zijweggetje) de tempel. Het voordeel was dat we zelfs niets moesten betalen.Onze schoenen uit en op naar de 5 grotten die allemaal zijn ingericht met boedah beelden. Zeer speciaal en prachtige plafondschilderingen. Boven aan de tempel hebben we een prachtig uitzicht op het landschap.

Terug langs onze geheime trap naar beneden, waar we begeleid worden door apen.
Het is nu nog een half uurtje rijden naar ons hotel waar we de volgende 3 nachten zullen verblijven het Asnara Village hotel.

We komen binnen langs een enorm ongezellige eetzaal , krijgen een welkomstdrink en worden naar onze kamer gebracht waar we al opgewacht worden door 2 gekko's.
We moeten ook de stekker van de TV uittrekken om een stopcontact te hebben.
We hebben wel een goed terras met zicht op het zwembad en zien hier volop apen in de bomen. Het toont allemaal wel wat groezelig maar eigenlijk is het wel proper .

Ik panikeer wel wat wanneer ze nog geen wifi code kunnen geven ( omdat de baas er nog niet is) ik hoop maar dat dit in orde komt.
Ondertussen nemen we een plons in het zwembad en ik begin maar al met de blog te schrijven. Ik hoop maar dat de wifi in orde komt want het is al kwart voor 6 en de baas is nog altijd niet gearriveerd. Ik kan niet verstaan dat het personeel die code niet kent...

Enfin omstreeks kwart na 6 komen ze met de code en ook ineens met de menukaart , we moeten al kiezen wat we vanavond willen eten, dan maken ze dat klaar tegen 19 uur...speciaal. Ik hoop maar dat ik nu eens een gin tonic kan drinken, maar heb tot nu toe alleen water en cola in de ijskast van het restaurant zien staan....
Tegen 7 uur dus naar het restaurant. Zoals gevreesd is er enkel de keuze tussen water, cola en sprite... Het eten is wel lekker maar eigenlijk weinig. We kunnen niets bijbestellen want dit moet op voorhand. Dan maar een dessert. Keuze tussen 2 schijven papaya, 3 schijven ananas of ijs met fruit. Het laatste dus. Ook dit is een kinderijsje.. ik zal hier zeker niet bijkomen.

We vragen ook al vanaf onze aankomst om voor morgennamiddag een safari te boeken naar het Minnerya national Park, maar ook hiervoor moeten we op de baas wachten, die blijkbaar nog steeds niet is aangekomen...
Enfin we pakken nog wat koekjes uit de auto en nestelen ons op ons terras.