Hikkaduwa

Sri Lanka, Hikkaduwa

Vandaag onze laatste grote reisdag met onderweg toch nog een aantal bezienswaardigheden.
Met spijt nemen we afscheid van onze beach cabana.
We volgen gewoon de kustweg tot onze volgende bestemming en onderweg nemen we de meeste bezienswaardigheden mee.

Eerste stop het Blowhole. Dit is eigenlijk gewoon een gat in de rotsen waardoor het water door de kracht van de golven tot 25 meter omhoog wordt gespoten.
We parkeren en de weg er naar toe is bezaaid met kraampjes van gedroogde en gefrituurde vis. De penetrante reuk krijgen we er gratis bij. Het gat zelf is minder spectaculair, maar we hebben het gezien.

Verder naar Wewurukannala tempel, in de gids beschreven als uiterst kitcherig. Daar moeten we dus zijn! Het eerste dat we zien is een 50 m hoog boedda beeld met een soort van soft ijs op zijn hoofd!
Uiteraard is er een tempel met wel mooie beelden. Verder gaan we naar een lange gang waarin per zonde de bijhorende straf wordt afgebeeld. Aan deze gang lijkt geen einde te komen....Bij meineed bv. slaan de vlammen uit je mond.
Er heerst hier wel een Vlaamse kermis sfeer. Soms hebben we ook de indruk dat wij zelf meer de attraktie zijn dan al de rest. Men probeert stiekem foto's van ons te nemen. Wanneer we dit doorhebben gaan we gewoon poseren en al vlu vormt er zich als het ware een kleine file om met ons op de foto te mogen. Hier kunnen we wel aan wennen....

Volgende stop is de vuurtoren van Dondra, maar deze is gesloten, dus zijn we vlug terug weg.
We stoppen ook even in Matara waar via en hangbrug naar een eilandje gaan met uiteraard...een tempel op

Veder onderweg zien we veel palen waarop normaal paalvissers zitten maar alle palen zijn leeg, of we zijn hier op een verkeerd tijdstip of de zee is te wild.

Dan maar verder naar Galle, een oud vestingstadje. Wat is het hier gezellig. We lopen eerst de (vestings) wallen af. Prachtige zichten op zee.

Ook hier worden we aangesproken door mensen die allen met ons op de foto willen en bijkomend vragen ze zelfs nog ons mailadres. ja vandaag zijn wij een echte attraktie ! En dan is mijn haar nog kleddernat van het zweet....
Ook veel mooie koloniale huizen, gezellige winkeltjes, mooie hotels, zoiets hebben we in heel Sri Lanka nog niet gezien.

Dan passeren we door de "rechtbankstraat" We trekken onze stoute schoenen aan en gaan gewoon binnen. er zijn geen zittingen, we zien alleen griffiers met stapels dossiers vooraan in de rechtbank schrijven. Iedereen is heel vriendelijk en we kunnen gerust foto's nemen.

We dwalen nog wat door de gezellige straten, eten een ijsje en het is tijd om naar onze volgende bestemming te rijden: Hikkaduwa.

We checken in in het Coral Sands Hotel, waar we een kamer hebben met zicht op zee.
Alles piekfijn in orde, mooi zwembad en prachtig uitzicht.
Uiteraard moet het zwembad uitgeprobeerd worden. Een gin tonic op ons terrasje en op naar het restaurant waar we voor 10 dollar aan het buffet kunnen aanschuiven.
Het buffet valt wel mee en we late ons vooral gaan met de desserts, voor 1 keer mag dit wel eens!