donderdag 10 augustus 2023

Oeganda, Murchison Falls National Park

We worden al spontaan vroeg wakker zodat we weeral om 7h20 “ ready to go” zijn.

We gaan vandaag de oostkant van het park verkennen. Het is vrij bewolkt en duister wat een zeer speciaal licht geeft.

We zijn de track amper ingeslagen of…. Ja daar zijn ze weer: de tse tse vliegen! Dus volgens ons vast stramien: ramen toe, verdelger spuiten in de auto en verder tuffen zonder veel te zien door de inmiddels zeer bevuilde ruiten.

We spotten daarnaast zo goed als geen dieren dus…. Daar doen we niet aan mee en besluiten de track ernstig in te korten en terug te rijden naar de tracks van gisteren, deze zijn aangenaam te berijden , zo goed als tse test vliegvrij en er is veel te zien.

Hier hebben we geen spijt van! Plots zien we voor ons een 4-tal auto’s stilstaan en allemaal naar 1 bepaalde boom kijken. We zien eerst niet goed naar wat maar ontdekken al vlug een luipaard in de boom.

Wat een prachtig dier! Het slaapt, staat alleen even op om van kant te veranderen en slaap verder!

Hier zijn geen woorden voor! Dit is beter dan een leeuw!

We rijden verder. We zien dat er zich hier en daar toch wat plassen gevormd hebben, de lucht is vrij dreigend doch hebben nog geen druppel water gezien.

En dan plots…… begint de auto te slippen en te slippen en komt weeral helemaal dwars te staan.

Dit is zelfs niet echt verwacht, maar blijkbaar is de weg door de voorbije regen ( die wij niet hebben gezien) zo glad geworden dat de banden hierop totaal weer niet pakken.

We proberen eens te meer los te rijden, maar dit heeft alleen maar het tegenovergestelde effect, we rijden ons dieper en dieper vast.

Hier staan we dan ( weer) We schuiven steeds maar terug. Uiteindelijk gaat de JL de wagen elke keer opzij duwen terwijl ik gas geeft en uiteindelijkeschuiven we beetje bij beetje op zodat we terug wat grip krijgen en terug kunnen rijden.

We stellen ons de vraag hoe men hier kan rijden wanneer het ECHT heeft geregend en zonder 4x4 .Het is nu als zo een vettige smurrie!

We rijden verder en hebben geen problemen meer. We zien weer geen leeuw.

Ondertussen is het toch wel zwaar bewolkt geworden en we zien in de verte de bliksem. Misschien toch tijd om hier weg te wezen voor alle wegen onberijdbaar worden.

We zijn pas op de grote baan wanneer het onweer losbarst en de regen met BAKKEN uit de hemel valt.

We zien amper enkele meters voor ons. Gelukkig is het nog maar een 7 kilometer naar ons hotel. In de auto trekken we onze regenjas aan en haasten ons naar onze kamer.

Het blijft toch wel een dikke 2 uur gieten. Daarna is het tijd om naar de bar te gaan, waar we de rest van de namiddag doorbrengen met wat te lezen, vogeltjes spotten enz.

Op de menu vanavond: lasagna.

De planning is morgen eerst nog wat het park te bekijken en in de namiddag door te rijden naar Gulu ( al deels op weg naar Kidepo NP) maar we hebben het ganse park reeds verkend en we moeten het park iut om 11h20 zodat we eigenlijk een ganse dag hebben om een kleine afstand af te leggen.

We zullen het morgen dan ook ZEEER op het gemakje doen! Wordt vervolgd!

U ben ik toch een beetje jaloers op die foto van het luipaard (vorig jaar niet kunnen spotten in zuid-Afrika 😀