Kandy

Sri Lanka, Kandy

Een nacht vol nachtmerries. Ik denk dat ze in hun saus hier een speciaal goedje doen waar je slecht van droomt. Ik heb dit nogal ondervonden wanneer ik kip in hot garlic saus eet.

Vandaag rijden we eerst een 8k m buiten Kandy naar de Botanische tuinen. Er is een massa volk en we hebben problemen om parking te vinden. We moeten wel wat lopen maar dat geeft ons de gelegenheid om onderweg nog een tempeltje mee te pikken.

Wat een immens domein! Noem een tropische plant , boom , struik of bloem op en het is daar. Prachtig! We lopen hier toch zo'n goede 3 uur rond. Vele bomen hangen vol met vliegende honden ( flying fox) er zijn er daar 24.000 en ze hebben een vleugelspanwijdte tot 1,5 meter. Af en toe zien we er ook over vliegen. We dwalen tussen dikke bamboe's, wuivende palmen ,orchideeën, te veel om op te noemen.
Dit is eens iets helemaal anders maar zeker de moeite.

De weg terug is erger, we komen in een file terecht en zijn pas tegen 14 uur terug in het hotel. Maar even tijd om wat te rusten nog eens naar huis te skypen en we zijn terug weg!

We trekken de stad in op zoek naar goede en ook betaalbare plaatsen om vanavond de Perahera te volgen. Overal zitten weeral massa's mensen te wachten . Ongelooflijk!

Iedereen biedt ons plaatsen aan en uiteindelijk belanden we op een soort houten stelling met stoelen op , maar zeer goed gelegen. Op een kruispunt waar alle groepen stoppen en dansen. We kunnen toch een beetje van de prijs pingelen en we zijn gesteld. Tegen 18 uur moeten we terug zijn.

We lopen nog wat langs de winkeltjes, ik koop nieuwe sleffers en we gaan iets eten bij... Pizzahut!

Tegen half zes gaan we toch al naar onze plaatsen en dit is niets te vroeg want alles begint al vol te lopen.

De Perahera begint maar om half acht. Ondertussen worden er gratis koekjes en thee uitgedeeld.
De security is hier enorm, naast de verplichte fouilleringen en handtascontroles , rijdt er een auto met camera heel het parcours af om alle toeschouwers te filmen, wordt alles afgestapt met honden , de vuilbakken met een prikstok doorzocht en om de meter vat een politieagent plaats.

Eindelijk is het zover! We zien massa' dansende groepen, verklede olifanten, drummers, koperblazers,vuurgooiers, enz allemaal in plaatselijke klederdrachten. Indrukwekkend!

Na een uur denken we dat het ten einde zal lopen, na 2 uur denken we dat ook maar het hele spektakel duurt meer dan 3 uur! We krijgen dus waar voor ons geld.

Hier loopt een massa volk in mee en wel 100 olifanten ( volgen de reisgids, we hebben ze niet geteld) het is wel moeilijk foto's nemen, het is donker en iedereen beweegt dus niet ideaal.

Wanneer het is afgelopen stroomt de ganse massa samen om zich een weg terug te banen. Nog nooit zo een massa samen gezien. We wachten tot het wat rustiger is en lopen terug naar ons hotel. Onderweg zien we de tempel die prachtig verlicht is en opmerkelijk er is al heel veel opgekuist.

Het is al laat maar toch nog even de blog schrijven op ons terras met een frisse cola!