Polonnaruwa-Habarana

Sri Lanka, Polonnaruwa

Vandaag wordt een dag met alleen maar cultuur. We gaan naar Polonnaruwa.

Maar eerst worden we in het hotel verrast door een echt ontbijtbuffet! Bij nadere inspectie zien we echter meer een vliegenbuffet en besluiten het veiligheidshalve dan maar te houden op wat toast met confituur. Het eten in dit hotel is niet echt om naar huis te schrijven. Probleem is dat we toch een 3 tal km van het dorp zitten, we 'avonds niet met de auto willen rijden en er in het dorp zelf ook niet veel te vinden is.

We vertrekken.
We zijn amper 5 minuten vertrokken of een politieagent laat ons stoppen. Spannend! Hij vraagt waar we naar toe gaan, we laten al onze papieren zien, waaronder uiteraard het Sri Lankaans rijbewijs. Alles lijkt in orde en we mogen verdere rijden.

Een kwartier later ...terug politiecontrole! Een agent zegt vrij bruut " you wrong" "the law" en blijft dit maar herhalen.Hij wordt zelfs wat nijdig. We reageren niet echt maar we kunnen opmaken wat we verkeerd hebben ingehaald. Bij nader inzien was dit misschien wel juist.... We moeten al onze papieren tonen en hij gaat weg met het paspoort en rijbewijs. De JL erachter! Hij stond dan maar te staren naar de papieren, we vermoeden dat hij deze niet kon lezen. Herhaaldelijk vraagt hij de naam , wanneer we deze dan tonen blijft hij maar staren. Hij schrijft uiteindelijk van alles op en... krijgen een boete van 1.000 Roepies ( ong. 6 euro) met de boodschap: de politie is er om u te helpen en als je naar de rechtbank moet kost het 3.000 Roepies. We krijgen wel geen ontvangstbewijs mee.

We zetten onze trip verder en bereiken toch al snel Polonnarawa. We zetten ons even aan de kant om in de gids te kijken waar we juist moeten zijn of een tuktukchaufffeur komt vragen of hij ons kan helpen. Hij wijst ons de weg en vraagt of we geen tuktuk willen om alles te bezoeken . Hij wil ons langs alle bezienswaardigheden rijden voor 2.500 Roepeis We pingelen af tot 2.000 ( 12 EURO) en we kunnen onze auto bij hem thuis parkeren.
Hij rijdt ons gedurende meer dan 3 uur rond langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Polonnaruwa, die ik hier niet allemaal ga opsommen, allemaal archeologische bezienswaardigheden . De ene wat mooier dan de andere, met enkele toppers tussen. We laten de foto' gewoon voor zich spreken.
Het is vandaag wel een enorm warme dag en rechtuit gezegd is gedurende 3 uur van de ene site naar de andere gaan in deze temperatuur meer dan genoeg.

Bij het betreden van de tempels moeten we elke keer onze schoenen uit doen en onze hoed afzetten , lopen telkens in de blakke zon, en al goed dat we kousen aan hebben want met blote voeten is het helemaal niet te harden op de stenen en zand.
We verzetten dan ook liters en liters water.

Op het einde van de tuktuktoer, het was te denken, dropt de chauffeur ons uiteraard bij een winkel van houtsnijwerk. We lopen er even door, er zijn wel mooie dingen bij maar kopen niets. Onze chauffeur zal zo ook wel zijn procentje krijgen.

Tegen half drie zijn we terug in ons hotel waar we de rest van de namiddag aan het zwembad doorbrengen.
We zoeken ook uit welke route we morgen best gaan volgen, want waarschijnlijk werd bij de planning te veel hooi op de vork genomen.
Het eten vanavond is weer wat gewoontjes en zelfs wanneer we spicy vragen is dat maar flauwtjes. Enfin morgen zouden we een veel beter hotel moeten hebben.