Woensdag 27 juli 2022

Botswana,

Zoals gewoonlijk zijn we vrij vroeg op. ( we gaan hier ook zeer vroeg slapen)

Na ons ontbijt en het opkramen van de tent, gaan we onze afval deponeren bij de staff en doen nog een toertje met de auto op en rond Kubu, wat ons toch een beetje doet denken aan Jurrasic Park.
Di is eigelijk veel kleiner dan Kukonje , dus we zijn vlug rond.

Op naar Gweta! Dit is maar een goede 110 km. We volgen de instructies die we hebben gekregen , gaan de pan terug op en komen uiteindelijk bij de Vet Fence.

De man die voor ons de gate moet openen vraagt of we geen brood hebben. Hij is hier voor 3 weken alleen in totale isolatie, zonder communicatie, zonder winkels in de buurt...
Gelukkig hebben we nog een volledig groot brood, dat we samen met nog een pak koeken en een blik groenten aan hem geven. Hij glundert!

We rijden over de grote Ntwetwe pan,
afwisselend delen echte pan en delen die toch volledig begroeid zijn. Prachtig landschap! Een zeer aparte ervaring. Ook nu weer denken we soms dat we op een strand rijden met in de verte de zee... onmogelijk!

Onderweg komen we enkele zeer kleine dorpjes tegen en vooral “ farms” waar het krioelt van de koeien, paarden, ezels en geiten.

We komen uiteindelijke ter hoogte van Kaoza Springs en plots is alles hier groen, er is zelfs een grote waterplas. We lijken wel in een andere wereld te zijn terecht gekomen.

Hier heeft onze GPS duidelijk moeite om de weg te vinden! Er zijn tal van wegen, we vragen het daar en men zegt dat elke weg wel naar Gweta gaat en het van geen belang is welke weg we nemen.
De wegen die en bedoelt zijn bij ons eerder boswegeltjes .

Gelukkig hebben we OSN ( open maps op onze telefoon) die wel elke weg aangeeft daar de GPS gewoonweg geen weg vindt.

Hier moeten we wel door kleine wegen met diep mul zand en soms is het toch wel wat spannend! Uiteindelijk bereiken we Gweta, er hebben op 110 km er meer dan 5 uur over gedaan.....

Het was een prachtige rit!

We gaan eerst tanken in Gweta ( de benzinepomp was open oef!) en rijden naar ons verblijf voor vannacht: Planet Baobab, ( te herkennen aan het gigantisch grote roze aardvarken)waar we campsite nr. 2 krijgen toegewezen.

We installeren ons en... gaan naar de bar! Het is hier allemaal vrij mooi, ook een groot zwembad , alleen moeten we hier vrij veel betalen om wifi te hebben. Maar ja... alles voor de blog!
We reserveren voor vanavond in het restaurant maar we moeten ineens zeggen wat we willen eten.

Het vlees is hier super! Alleen had ik een extra portie groenten besteld, maar dat zijn ze vergeten en ook aan de tafel naast ons.

Nog een dessertje en we kunnen er weer tegen. We reserveren ineens voor het ontbijt morgenvroeg.

Ik vrees alleen dat het een probleem zal worden om ook de komende dagen de blog online te krijgen.... Mij esim voor Botswana schijnt het toch ook niet te doen. Hopelijk werkt deze, zoals in Zuid -Afrika plots wel....

Wordtdus ongetwijfeld vervolgd, alleen weten we niet wanneer. Slaapwel!