Nuwara Elya-Ella

Sri Lanka, Ella

Vannacht nog tot half twee bezig geweest met de foto's up te loaden...dus niet zo veel geslapen.

We willen vertrekken en ...er brandt een alarmlichtje in de auto met motorstoring.We worden direct geholpen door de mensen van het hotel die olie, water enz nakijken maar alles blijkt in orde. We vertrekken maar in de hoop dat het zal uitgaan en inderdaad enkele 10 tallen km verder geen lichtje meer. Oef!

We rijden eerst naar Nuwara Eliya ,midden in de bergen. Het duurt niet zo lang of we bereiken de eerste theeplantages. Hier is alles thee wat de klok slaat, wel mooi, soms op terrrassen, soms gewoon op de bergen maar wel heel veel . Het is zowat zoals de rijstvelden op Bali maar dan met thee.

De rit gaat traag vooruit. Iets voor Nuwara Eliya stoppen we bij een theefabriek, die we kunnen bezoeken. We mogen er geen foto's trekken. Wel zijn er buiten enkele pluksters die smeken om op de foto te mogen, als we maar betalen.

Uiteraard is er ook een winkel maar er is juist een bus Japanners gelost , die de hele winkel leeg kopen en die een enorme rij vormen aan de kassa. We zullen dan wel ergens anders thee kopen.

Nuwara Eliya is een bergstadje dat volgens de gids heel Brits is. We zien inderdaad veel oudere Britse villa's, een golfterrein, een renbaan en een maar waarop er zwanenbootjes varen, maar voor de rest is dit eigenlijk niet zo veel soeps.

We rijden verder. De theevelden verdwijnen en het landschap wordt iets dorder. Alhoewel het lijkt hier toch een vrij vruchtbare streek , te zien aan de tal van groentenkramen naast de weg die allen een overvloedig aanbod hebben.

Via tal van bochten berg op en berg af bereiken we uiteindelijk Ella, na toch een aantal keer verkeerd te zijn gereden dankzij onze GPS die wat kuren heeft.

Ella is een klein dorpje, maar in vergelijking met de rest dat we gezien hebben toch wat toeristisch, er zijn hier zelfs terrasjes en restaurants!
We checken in in Okreech Cottags, in een soort van huisje op de berg met balkon.
Keurige kamer, alles prima in orde, alleen is er geen elektriciteit....en zien we in de verte een berg die in lichterlaaie staat. Men zou de elektriciteit zo vlug mogelijk proberen te fixen. Wij dan maar wat wandelen in het dorp en een terrasje doen.

Tegen dat we terug zijn is de elektriciteit inderdaad gemaakt en de wifi werkt verbazend goed.
Het is hier wel frisser dan dat we gewend zijn, de mensen van hier lopen zelfs met een jas en muts op, maar dit vinden we toch wat overdreven.

We zoeken iets uit om te gaan eten. Ze hebben hier bier en wijn op de kaart staan, maar wanneer we dit willen bestellen blijkt het Poya day te zijn, en mag er geen alcohol worden geschonken. Weer niets dus..

Ik bestel een rice and curry met kip en de JL kip Masala met gele rijst. We krijgen elk wel veel rijst maar welgeteld 1 klein blokje kip waar dan nog een been in zit...Het dessert daarentegen was wel genoeg.
We betalen, fooi in, 18 Euro voor 2.
De rest van de avond spenderen we op ons balkon , waar we in de verte het vuur hoog zien opflakkeren, gelukkig staat de wind goed.