Vrijdag 22 juli 2022

Botswana,

Tijdens het ontbijt worden we omringd door hornbills die hopen een kruimel te kunnen meepikken en in de bomen zitten de apen op vinkenslag klaar om het terrein na ons vertrek af te speuren in de hoop iets te vinden. We moeten ze teleurstellen.

Vandaag hebben we wel wat kilometers te rijden. We gingen normalerwijze vandaag de grens over in Platjan doch deze grenspost is nog steeds dicht zodat de dichtstbijzijnde Groblersbridge is, een heel eind verder.
Er werd ons dan voorgesteld in plaats van in Tuli Block 2 nachten te verblijven dit te veranderen naar Goo Moremi Gorge.

We kunnen tot in Alldays goed doorrijden, het is een vrij goede weg maar hierna dienen we onze snelheid aan te passen aan de staat van de weg.
De weg zit vol potholes, op veel plaatsen is het asfalt weg, er zijn hele stukken uit de weg , wat mij doet aannemen dat er hier niet zoiets als aansprakelijkheid van de wegbeheerder bestaat.

Uiteindelijk komen we bij de grens met Botswana waar een massa vrachtwagens staat aan te schuiven. Gelukkig niet voor ons en wij kunnen vrij vlot doorrijden.

Eerste stop is aan de grens met Zuid- Afrika om het land te verlaten. Dan rijden we een brug over en dienen ons nog aan wemelden in Botswana. Het is een beetje aanschuiven maar het gaat goed vooruit. We vullen een papier in en als het aan onze beurt is krijgen we te horen dat we eerst naar het Health Centre moeten gaan om onze vaccinatiebewijzen voor te leggen.
Wij dus terug . Wanneer we terug bij het kantoor komen is de file echter groter geworden... gelukkig valt het wachten mee. We krijgen de nodige stempels en moeten dan naar het kantoor ernaast om te betalen en de papieren van de auto te checken.

We denken dat we klaar zijn maar dan volgt er nog een “vetcontrole” om het mond-en klauwzeer te beperken. Ze controleren onze ijskast om te zien of we geen vlees bij hebben en dan mogen we door.

Dit alles heeft toch een uur in beslag genomen.

Dan moeten we nog ergens geld wisselen tegen pula’s. Dit lijkt niet zo simpel. We stoppen in het volgende “ dorpje” waar we money exchange zien en gaan daar binnen. Daar zeggen ze ons doodleuk dat ze geen pula’s hebben en dat we hiervoor in de dichtstbijzijnde grote stad dienen te zijn ( ongeveer 90 km verder) wat echter niet op onze route ligt . En dit terwijl er plastieken zakken vol geld voor hun neus liggen.

We rijden dan maar door. Iets verderop gaan we tanken doch daar nemen ze geen kredietkaarten aan.... Gelukkig hebben we nog randen om te tanken. We vragen aan de bediende waar we geld kunnen wisselen. Ze doet eerst wat geheimzinnig maar het komt erop neer dat we dat we bij haar randen kunnen wisselen in pula’s. De koers valt zelfs mee en we wisselen onze resterende randen dan maar om, zodat we toch iets van cash geld hebben.

Het eerste wat ons opvalt in Botswana is dat de wegen hier uitstekend zijn !

Op zeker ogenblik dienen we de hoofdweg te verlaten en dan is het blijkbaar iets te veel voor onze GPS, die tilt slaat. Geen nood we navigeren verder via onze telefoon en via allerhande kleine binnenwegen geraken we uiteindelijk op onze bestemming.

Onze kamer is een prachtige ruime “ tent” met enorm ruim bed, luxe badkamer en prachtig terras. Het ziet er zeer goed uit!
Na ons kamperen maken we uitgebreid gebruik van de badkamer en genieten op het terras.

Het is half zeven wanneer we telefoon krijgen van het restaurant met de vraag wanneer we komen eten. We begrijpen hieruit dat ze op ons wachten dus wij naar het restaurant.

We komen terecht in een enorm grote tent waarin 7 tafels random zijn geplaatst en waar we de enige gasten zijn. Niet erg gezellig om zo alleen in een grote feestzaal te eten.

Het eten valt wel mee, en ze vragen al onmiddellijk om hoe laat we morgenvroeg komen ontbijten
Er is hier vrij goede wifi dus de blog wordt nog bijgewerkt, we telefoneren met het thuisfront .

Bij het inchecken vroegen ze of we interesse hebben om morgen naar een waterval in gorge te gaan maar dan moeten we al om half zeven vertrekken. Dit lijkt ons toch wat vroeg en we passen hiervoor. We zien morgen wel wat we hier in de buurt zelf kunnen doen.

Na onze nachten in de taktent zullen we wel kunnen wennen aan “ het grote bed”
Tot morgen.

Mooi patchwork vogeltje !